Samlingstråd för MLP relaterade nyheter

Allt om alla dina favoriter!
Här diskuterar vi allt som har med My Little Pony att göra.

Samlingstråd för MLP relaterade nyheter

Inläggav Jigsaw » 03 aug 2012, 11:09

Vet inte vart jag ska lägga denna, men slänger den här ^^
Tycker att man kan ha en samlingstråd för sånt man ser på internet eller varit med om själv *Host*

http://na.se/helalivet/1.1755780-sa-blir-du-en-brony-

Ja, jag är hon till höger, men som sagt den knepiga frissan. (Har man en gång rakat halva huvudet och sen bestämt sig för att låta det växa ut... Så ser det ut så där. :aj3: )

Bild

Framsidan på NA. Gillar inte texten, känns missledande :fs5:
Men annars var artikeln helt okej och vi har det väldigt kul under tiden. :pp1:
Bild
Användarvisningsbild
Jigsaw
Full-fledged Pony

Re: Samlingstråd för MLP relaterade nyheter

Inläggav Laddercat » 03 aug 2012, 11:55

Facebookgruppen har ett dokument med all mediaponny. Jag kan tyvärr inte copypastea hit det, eftersom Facebook inte vill fungera på min dator och jag är fast med att använda mobilen :aj2:
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Ostbullen » 03 aug 2012, 12:04

Ja det var ju en relativt neutral artikel och det är ju trevligt! Ni skötte er också bra med fakta och så vidare. Dock så kändes artikeln anigen icke professionellt skriven med alla citattecken etc, gillar också särskrivningarna på namnen :3

Väldigt bra jobbat från er sida iaf! Ni får en guldstjärna var!
Bild
The night was black, the moon was green;
and around the edge came the poop machine.
A shot was fired, a scream was heard,
and a man was killed by a flying turd.
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav DreamSnake » 03 aug 2012, 12:49

Jaså samlings tråd? Ja men då så.

Nyhetsartiklar:
http://www.dn.se/kultur-noje/deras-pass ... onnyhastar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15156050.ab

Tv-klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=a5dmz7QSaNc&feature=plcp

Det är dem sakerna jag hade "redo" på datorn. :derpy1:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Sockis » 03 aug 2012, 12:50

Well played there Emma. :spikestache:

Positiv artikel och mysig att läsa. :tshappy:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Ostbullen » 04 aug 2012, 12:56

Emma och Co's artikel var med på nightly roundup, grattis! :pp2:
Bild
The night was black, the moon was green;
and around the edge came the poop machine.
A shot was fired, a scream was heard,
and a man was killed by a flying turd.
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav Myrica Gale » 27 sep 2012, 12:40

Ny svensk artikel i senaste Nightly Roundup på EqD:

Bild
Bild
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Laddercat » 27 sep 2012, 17:17

Myrica Gale skrev:Ny svensk artikel i senaste Nightly Roundup på EqD:

Bild
Bild

Vänta! Vem är denna guldmedaljör?!?! :ppgasp:

*EDIT* Jag länkar till artikeln här https://docs.google.com/document/d/1Idv ... edit?pli=1
Väldigt välskriven och med en positiv syn på fandomen. Den går inte in på djupet, men det är ändå förståeligt med tanke på längden på artikeln.
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Myrica Gale » 28 sep 2012, 23:56

Och där dök samma artikel upp en gång till – nu synlig på EqDs huvudsida. :ppgasp: Någon måste verkligen gilla den artikeln. Brony-artiklar finns det gott om, men det där med att fylla hela framsidan till kulturdelen med ponny verkar vara lite av en svensk grej.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Hemfrik » 04 okt 2012, 16:04

Alltid trevligt när det bästa våra tidningar kommer på att skriva om är att folk tittar på tecknad film. Whoop-di-fucking-doo.

Särskilt besvärande är ju naturligtvis att detta är vad jag förstår den tredje gången en tidning bestämmer sig för att bete som att de är först med att upptäcka vår o så ofantligt okända och betydelsefulla fritidssysselsättning. Det är ju absolut omöjligt för någon med ens den minsta antydan till intresse av Internetkultur att inte veta vad en Brony är! Alltså duger dessa artiklar enbart till att få författaren att känna sig hipp, och smeka det redan alltför erekterade ego som är vår kollektiva illusion av relevans.

Jag kollar på tecknad film. Det har jag gjort i närmare tjugo år. Det är av noll och intet allmänintresse och skola därför inte tillägnas spaltmeter. Så säga jag, och vid min vilja skola det sanning vara och förbliva.

Det var ett tag sedan jag var här senast. Känns... bra att vara tillbaka. :tshappy:
Användarvisningsbild
Hemfrik
Bare Flanked Filly

Inläggav DreamSnake » 04 okt 2012, 16:10

Hemfrik skrev:Det var ett tag sedan jag var här senast. Känns... bra att vara tillbaka. :tshappy:

Du är alltid välkommen tillbaka. :scoot:
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Myrica Gale » 28 okt 2012, 17:40

Ny brony-artikel i Helsingborgs Dagblad: Byns enda bronies. Tack till Toto för tipset!
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav DreamSnake » 09 nov 2012, 12:40

http://www.gp.se/kulturnoje/tv/1.112200 ... ittle-pony

Av någon orsak så kan vissa inte läsa för att man måste vara medlem, fast jag kunde läsa och jag är inte medlem. :tsdnw:

EDIT: Om man inte kan läsa så är artikeln under.

Vuxna män fängslas av My little pony
Lördag 10 november har tredje säsongen av My little pony-tv-serien Friendship is magic premiär. Serien har fått en oväntad fanskara: vuxna män. De kallar sig bronies och fyller nätet med sin kärlek till de pastellfärgade ponnyhästarna.
Relaterat
DE ÄLSKAR PONNYN

BRONIES
Serien hade premiär hösten 2010. Manusförfattaren och animatören Lauren Faust gjorde första säsongen. Säsong tre har premiär 10 november på amerikanska tv-kanalen The Hub.
Det största internationella bronyforumet heter Equestria Daily. I Sverige finns svenskabronies.se.
Det finns även kvinnliga My little pony-fans. Vissa kallar sig bronies, andra kallar sig pegasisters.
.
Vad: Friendship is magic, säsong 3
När: lördag 16.00, svensk tid
Var: The Hub
Pinkie Pie. Det är en av Fredrik Ahlbergs favoriter. Hon är ljust rosa med mörkrosa man och svans och ganska fnissig.
– I början verkade det som om Pinkie Pie bara brydde sig om fester. Men med seriens gång har hon blivit mer komplex. Nu är hon mycket mer ansvarstagande, säger han.
När jag träffar Fredrik Ahlberg är han klädd i grön tröja och jeans. Han är 32 år och har en ledig dag från jobbet som spårvagnschaufför. Han äter en fralla, dricker kaffe och kan prata länge, länge om karaktärerna i Friendship is magic. Nightmare Moon, Octavia, Rainbow Dash.
– Rainbow Dash är en av de mer kontroversiella. Hon är sportintresserad, ganska macho och har regnbågsfärgad man. Dessa egenskaper gör att hon ofta stämplas som lesbisk i USA.
Fredrik Ahlberg är en brony. Det är namnet på en av samtidens mer oväntade nördkulturer: vuxna män som älskar My little ponies.
De flesta över 25 år associerar antagligen My little pony med ponnyhästarna i plast som lanserades på 80-talet. Sedan dess har det släppts flera tv-serier och dvd:er på ponnytemat.
2009 bestämde sig leksaksföretaget Hasbro för att satsa på en ny tv-serie för att få fart på försäljningen av ponnyleksaker och hösten 2010 hade Friendship is magic premiär.
Sedan hände något oväntat. Mot slutet av första säsongen ökade tittarsiffrorna – och de flesta av de nya tittarna var vuxna män.
De nya ponnyfansen kallar sig bronies, en sammanslagning av orden brothers och ponies. De inte bara tittar på serien. De gör låtar, videor, skämtbilder, skriver fanfiction och diskuterar på forum.
Fredrik Ahlberg började följa tv-serien av en slump. Han var inne på deviantart.com, en sajt där vem som helst kan lägga upp foton eller målningar, och upptäckte att många av konstverken plötsligt föreställde My little ponies.
– Det var hur underbara bilder som helst.
Bilderna ledde honom till tv-serien. Efter några avsnitt var Fredrik Ahlberg fast.
– Serien är genuint bra. Karaktärerna är komplexa och fantastiska. Animeringen är crisp and clean. Och det är helt otroligt hög kvalité på musiken.
På väg hem från jobbet en dag kom han på sig själv med att nynna på en låt.
– Jag letade i tankarna efter vad det kunde vara för sång. När det gick upp för mig att det var Winter wrap up från My little Pony insåg jag att jag är en brony.
Huvudkaraktären i Friendship is magic är plugghästen Twilight Sparkle som bor i byn Ponyville i landet Equestria där hon tillsammans med sina ponnykompisar löser allehanda problem. I slutet av varje avsnitt berättar Twilight Sparkle för sin mentor vad hon lärt sig om vänskap.
– Huvudbudskapet är kärlek och tolerans. Det finns inte så många serier som handlar om hur viktigt det är att ta hand om varandra utan att det blir corny eller dåligt.
Men att gilla My little ponies verkar vara betydligt mer kontroversiellt än att vara besatt av exempelvis Harry Potter eller Star Trek. I USA har serien blivit hånad. Det har insinuerats att bronies är perverterade. Att alla är bögar. Fredrik Ahlberg berättar om en 15-årig kille i Texas som nästan blev utslängd hemifrån när hans föräldrar kom på honom med att titta på Friendship is magic.
Fredrik Ahlberg tror att den nedlåtande inställningen lett till att subkulturen vuxit sig starkare.
– Det har blivit en motreaktion och många vill stötta bronies. Men här i Sverige har jag inte stött på några problem.
Fredrik Ahlberg skulle skrattat om någon för några år sedan sagt att han skulle ägna kvällarna åt att skriva berättelser om My little ponies på engelska. Hans relation till bokstäver och språk är nämligen inte helt okomplicerad. Fredrik har grav dyslexi och lärde sig inte skriva förrän i sexan.
På ett forum har han hittat en editor, en amerikansk student och som på sin fritid handleder inte mindre än 16 bronies med deras fanfictionberättelser. Det kan handla om allt från att korrigera stavfel till att få hjälp att utveckla själva historien.
Öppenheten och den snälla stämningen inom communityn har varit viktigt för Fredrik Ahlberg.
– Vill du skriva så får du skriva, även om det är kontroversiellt. Ett av de mest kritiska sätten att svara en annan brony är: I will love and tolerate the shit out of you. Alltså: jag accepterar vad du skrivit men jag håller inte alls med dig.
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Myrica Gale » 10 jan 2013, 19:38

Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Ponies!