Galacon 2017

Här kan ni prata om allt och ingenting, även sånt som inte har med ponies att göra!

Galacon 2017

Inläggav Myrica Gale » 04 aug 2017, 14:12

Rapport från Galacon 2017

Detta är det sjätte Galacon i ordningen och mitt andra besök. Årets gäster var Ashleigh Ball, Kazumi Evans, Jim Miller, Katrina Hadley och Michelle Creber (tillsammans med Black Gryphon och sina föräldrar).

Förutom CmndrHurricane (CH) följer i år även Qurre the Little med. Väder ser ut att bli bra, så förutom att besöka Galacon blir det även en chans att få uppleva lite riktig sommar. Vi har bestämt oss att stanna en dag extra för att utforska Ludwigsburg – eftersom flyget hem går först kl 18 blir det i praktiken 1½ dag.

28/7 – Ditresan

I år har jag bokat ett direktflyg från Köpenhamn till Stuttgart och har även med mig en resväska ifall jag får lust att köpa lite krimskrams.

Jag träffar Qurre på flygplatsen och vi ägnar två timmar åt att prata fanfics och vänta på att flyget ska gå. Vi ser flera danska bronies men tar ingen kontakt (man är ju skandinav!). Resan går snabbt och smidigt och vi har även tur med tågen till Ludwigsburg. Vi är framme redan vid 19-tiden. Efter att ha checkat in på hotellet går vi till Brauhaus Ludwigsburg – jag har sett fram emot deras gemüsepfanne och egenhändigt bryggda öl i ett helt år. Därefter är det bara att vänta på CH som anländer först 0:30.

Rummet är varmt och vätter ut mot stadens mest trafikerade gata. Första natten blir svettig med dålig sömn. Sen upptäcker vi att den skumma mackapären i hörnet faktiskt är en fläkt. Den tillsammans med några andra knep gör de följande nätterna betydligt mer tolerabla.

29/7 – Galacon dag 1

Öppningsceremonin inleds med trailern för MLP-filmen. Jag kan tänka mig att flera som undvikit att se den blev väldigt besvikna.

Efter öppningsceremonin besöker jag två paneler för olika spelprojekt. Det första var Ambient.White, ett överambitiöst 3d-spel som Jim Sterling tidigare gjort sig lustig över. Det andra var Friendship is Epic, ett japanskt gå och slå-spel med fokus på co-op. Båda planeras att släppas till hösten.

Därefter tar jag mig en välbehövd lunch ute på terassen innan jag fortsätter med två till paneler: den första om vanliga tecknar-misstag (med mycket fokus på ljussättning och färgläggning) och den andra om P.A.B.S., en grupp på över 70 personer som producerar Fallout Equestria-inspirerade SFM-animationer.

Vi stöter även på några svenskar och danskar på konventet – både gamla och nya ansikten.

Efter en stunds vila på hotellet återvänder vi för att gå på kvällens party. Musiken är betydligt bättre än förra året och inkluderade Michelle Creber och Black Gryphon. Vid 22 har vi dock fått nog och drar iväg till Brauhaus Ludwigsburg för att ta oss några öl. En grupp franska bronies sitter vid bordet intill och skrålar.

30/7 – Galacon dag 2

Dagen börjar med Producers Panel: Jim Miller och Katrina Hadley berättar hur det är att göra storyboards och att regissera. Vi går även på Dori-tos panel om hans serie Silly Lyra. Efter en lunch ute på stan återvänder vi för att gå på konventets bisarraste tillställing: välgörenhetsauktionen. Vi hade förvisso ingen Dustykatt där i år men det blev rätt bra drag ändå.

På kvällen drar vi till Brauerei Zum Rossknecht, en annan restaurang med egenbryggd öl jag velat testa. Vi får sällskap av en Youtube-stjärna (som jag inte hört talas om) och två volontärer. Jag skulle vilja beskriva konventet som ett roguelike-spel där man låser upp nya saker varje gång man klarar det. Tack vare att vi snubblade över dessa personer fick vi också reda på vart alla drar efter konventet: en irländsk pub intill stadens stora torg. Det hade jag aldrig gissat.

För mig blev det en alkoholkulturchock. Inne på puben stod personalen och pumpade upp öl som ett väloljat maskineri och därefter gick folk ut och satte sig på torget. Inte uteserveringen… på torget! Det blir en sen och blöt afton.

31/7 – Ludwigsburg

Vi slår följe mitt på dagen med våra nyfunna vänner och går till det gigantiska palatset som ligger strax norr om konventcentret. Jag hade närt en tanke om att spendera hela eftermiddagen där men vi är alla rätt slitna och nöjer oss med ca två timmar: en utställning om gamla kläder och en guidad tur genom drottningens bostad och intilliggande rum.

Det börjar bli riktigt varmt. Jag dricker nån slags kaffe-slush på Macdonalds som ger mig glasshuvudvärk och får för första gången ett 1-centmynt i växel :tsfh: . Vi drar vidare och köper vars en stor iste och jag använder upp resten av månadens surf så att vi kan se på de nya Equestria Girls-kortfilmerna.

På kvällen väljer vi att käka pizza på en italiensk restaurang.

1/8 – Stuttgart och hemresa

Våra nyfunna vänner tipsade oss om Wilhelma zoo i Stuttgart och vi bestämmer oss för att dra dit. Det blir lite pusslande eftersom vi först behöver låsa in vårt bagage på Stuttgart centralstation. Vi hinner med att se det mesta av zoot på ca tre timmar – fyra till fem hade dock varit mer idealiskt. Värmeböljan når nu sin topp på över 30° och de tropiska växthusen är faktiskt svalare än utomhus.

Hemresan blir något mindre smidig än nerresan: flyget är aningen försenat och jag hamnar intill en gallskrikande bebis. I Köpenhamn får vi veta att det har varit signalfel och att tågen är försenade. När ett väl kommer, en halvtimme försenat, är det helt proppfullt. Så även nästa. Först efter en timme kan jag äntligen börja rulla hemåt. Väl i Lund är det 22 min till nästa buss så jag bestämmer mig för att gå de 25 min hem. Jag kommer hem 22:10, ca två timmar senare än beräknat, utmattad men nöjd med min resa.

Swag

• En Galacon-temugg
  • En knapp med Night Glider
  • Från Dennyvixen:
    • Tre affischer
    • Fyra knappar
    • Ett bokmärke
  • Tre affischer av Adlynh
  • Från en skum butik tvärs över gatan:
    • Två billiga knock-off-plushies (kvalitén överlag var rätt usel)
    • Tre ölunderlägg av KP-ShadowSquirrel (jag tvivlar på att han fick betalt)
    • Ett bokmärke (gratis)
  • En knapp med "Imperial Pint" (gratis från en finsk brony)

Totalt 139 euro

Bild
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Pinkie Pies random hörna