Old Equestrian skriftsystem

Här kan ni prata om allt och ingenting, även sånt som inte har med ponies att göra!

Old Equestrian skriftsystem

Inläggav Myrica Gale » 14 sep 2016, 20:19

Varning: svammel av värsta sort :tsfh:

Jag fick den galna idén att skapa ett skriftsystem som såg ut som att det var skapat av små pastellfärgade hästar. Min inspiration är hämtad från burmesisk skrift och två nära släktingar, shan och lanna, som alla ser ut som en serie hovavtryck i olika vinklar.

De sista månaderna har jag provat att skapa typsnitt i ett webbaserat program kallat Fontstruct. Det lämpar sig dock mycket dåligt för de cirkelformade bokstäver jag vill skapa. Jag använde dock fortfarande Fontstruct för att ta fram en första prototyp.

När jag var nöjd med prototypen började jag se mig om efter verktyg för att skapa "riktiga" typsnitt. Inkscape och Fontforge verkade vara den perfekta kombon för en snåljåp som jag. Att designa bokstäverna i Inkscape visade sig vara hyfsat enkelt eftersom de flesta bokstäver är uppbyggda av ett fåtal standardelement. Dessa standardelement i sin tur är uppbyggda av sammanlänkade cirkelsektorer. Fontforge var dock en källa till ständig frustration. De många krascherna var mitt minsta problem. När bokstäverna importeras från Inkscape till Fontforge uppstår många småfel som måste rättas till och jag misslyckas kapitalt med att ställa in bredd och avstånd.

I nuläget tar skriftsystemet merparten av sina konsonanter rakt från burmesiska och sina vokaler från shan. Det är tänkt att användas för att skriva engelska och fungerar nästan som en abugida. En abugida är en typ av stavelseskrift där varje konsonant följs av vokalen a om inget annat anges. I det här fallet finns det dock ingen medföljande vokal och skriftsystemet fungerar snarare som Tolkiens Tengwar. Initiala konsonantkluster skrivs med en bokstav plus ett antal diakriter medan finala kluster skrivs som en sekvens av bokstäver. Engelskans komplexa fonotax tillät inte annat (svenska är dock en aning värre). Standardbrittiskans tolv vokaler har slagits samman till tio och det finns två typer av vokaldiakriter: en standarduppsättning baserad på shan och en supergullig variant med hjärtan, ädelstenar och himlakroppar.

Att göra: Tjockare bokstäver. Större diakriter och mer avstånd. En egen uppsättning bokstäver efter samma principer – möjligen särdragsbaserade men troligtvis inte. Kerning. Ligarurer. AAT/Graphite för komplex textrendering.

Bild
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Re: Old Equestrian skriftsystem

Inläggav Vinylwalk3r » 16 sep 2016, 12:30

Rolig ide :tshehe: Tar nog ett bra tag o göra det va? Men snyggt gjort! När det är klart kan vi ha nått som "Bronies Secret Language" :pp2: Men keep up the good work! :rdwub:

(Bara en fråga.......vad står det?)
Vinylwalk3r
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 18 sep 2016, 09:54

Jag har kikat runt lite och hittat några andra försök att designa skriftsystem baserat på designer från teveserien.

Vanligast är dock att animatörerna bara trycker ihop latinska, grekiska eller kyrilliska bokstäver tills de inte längre går att läsa.

"Enhörningshieroglyfer"
Bild
Bild

"Crystal Empire-skrift"
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Vinylwalk3r » 08 okt 2016, 09:30

Myricia, du har väll inget emot om jag använder ditt skrivsystem för en pony jag håller på o göra. Typ sätter "bokstäverna" på ringarna o lite andra ställen? Det e inga problem va? :ppgasp: Ger dig cred när jag e färdig :tshappy:
Vinylwalk3r
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 08 okt 2016, 18:11

Lite svårt att använda det när jag inte har gett någon närmare beskrivning av det. Jag kan lägga upp en tabell över alla bokstäver och andra tecken om du vill men det finns flera saker att tänka på. För det första är det designat för att vara krångligt och komplicerat. Min idé är att ponnyerna är lite korkade och har tagit en massa dåliga beslut när de utformat skriftsystemet som de nu får leva med. För det andra håller jag redan på att arbeta med version tre där majoriteten av bokstäverna har stuvats om.

Lättare är kanske bara att du låter dig inspireras av min design och skapar något efter samma princip som du själv kan använda.

Typsnittet för version 1 finns här. Version 2 är väldigt buggig men jag kan ladda upp det också om du vill leka med det.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Vinylwalk3r » 09 okt 2016, 00:10

Myrica Gale skrev:Lite svårt att använda det när jag inte har gett någon närmare beskrivning av det. Jag kan lägga upp en tabell över alla bokstäver och andra tecken om du vill men det finns flera saker att tänka på. För det första är det designat för att vara krångligt och komplicerat. Min idé är att ponnyerna är lite korkade och har tagit en massa dåliga beslut när de utformat skriftsystemet som de nu får leva med. För det andra håller jag redan på att arbeta med version tre där majoriteten av bokstäverna har stuvats om.

Lättare är kanske bara att du låter dig inspireras av min design och skapar något efter samma princip som du själv kan använda.

Typsnittet för version 1 finns här. Version 2 är väldigt buggig men jag kan ladda upp det också om du vill leka med det.

Tackar för intresset :pp2: Men jag tror jag klarar mig utan det. Tänkte bara använda det som allmänna saker på typ knivhölstret och ringarna. De skall inte betyda nått, bara för utseendet :rdtongue:
Vinylwalk3r
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 09 okt 2016, 14:36

Vinylwalk3r skrev:typ knivhölstret

wut :derpy2:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Vinylwalk3r » 09 okt 2016, 17:30

Kan visa dig när jag e färdig :omg:
Vinylwalk3r
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 09 okt 2016, 20:30

Det ser jag fram emot.

Jag insåg att jag glömt ge en översättning av mitt exempel ovan. Det är från boken i början av allra första avsnittet.

"Once upon a time, in the magical land of Equestria, there were two regal sisters who ruled together and created harmony for all the land."

Det var ren tur att "Equestria" blev ett av de krångligaste orden att skriva. :sb2:

Här är några exempel på hur ord sätts samman. (Jag inser att jag borde ha färglagt varje bokstav olika så att man lättare kunde se vad som är vad.)

Bild

Målet var som sagt att skapa något komplicerat och otympligt. Jag kan dock lova att förlagorna (burmesisk, shan, lanna) är mycket värre. :tsdnw:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav BronyFranRyssland » 26 dec 2016, 12:15

Användarvisningsbild
BronyFranRyssland
Newborn Foal

Inläggav BronyFranRyssland » 26 dec 2016, 12:18

Användarvisningsbild
BronyFranRyssland
Newborn Foal

Inläggav Myrica Gale » 26 dec 2016, 14:35

BronyFranRyssland skrev:Bild

Ser ut som gujarati. :sb2:

Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav BronyFranRyssland » 26 dec 2016, 14:38

Myrica Gale skrev:
BronyFranRyssland skrev:Bild

Ser ut som gujarati. :sb2:

Bild

Yeah! Very close :pp2: :pp2: :pp2:
Användarvisningsbild
BronyFranRyssland
Newborn Foal

Inläggav BronyFranRyssland » 26 dec 2016, 14:39

Användarvisningsbild
BronyFranRyssland
Newborn Foal

Inläggav Myrica Gale » 26 dec 2016, 18:10

BronyFranRyssland skrev:Or sanskrit
Bild

Sanskrit är ett språk. Skriftsystemet heter devanagari. :tshappy:

Det kan också vara kaithi.

Bild

Alla är närbesläktade nordindiska skriftsystem. Den största skillnaden är om de har en horisontell huvudlinje eller inte.

När vi nu ändå pratar nordindiska skriftsystem så kan jag passa på att visa min favorit. :tsblush:

Bild

Det står ādityacandrau "solen och månen" skrivet med lantsa. Jag tycker att det hade passat perfekt i Celestias och Lunas tronrum. :pc:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Pinkie Pies random hörna