Galacon 2016

Här kan ni prata om allt och ingenting, även sånt som inte har med ponies att göra!

Galacon 2016

Inläggav Myrica Gale » 26 apr 2016, 15:54

Det verkar som att några av oss har lekt med tanken på att åka till Galacon i sommar. Förhoppningsvis kan vi snacka ihop oss och se till att det faktiskt blir av. (Och som för att föregå med gott exempel tar jag tio dagar på mig att skriva det här inlägget. Jag har inga ursäkter…)

Galacon 2016 hålls 30–31 juli i Ludwigsburg, en stad med ca 90 000 invånare som ligger 12 km norr om Stuttgart i södra Tyskland.

Konventets hemsida är rätt sparsmakad vad gäller information. Jämför det med Crystal Fair som verkligen hade all information som behövdes, med kartor och detaljerade instruktioner om hur man tog sig från flygplatsen in till Helsingfors.

Just nu är de i färd med att posta information om gäster och paneler efterhand som de blir klara. Jag hoppas att ett mer komplett program kommer inom kort.

Biljetter finns i tre prisklasser. Den billigaste som bara ger inträde kostar 65 euro. Betalar man mer får man en hög med swag, tillåtelse att hoppa över köerna till panelerna, autografer och annat.

Det finns ett internetforum där man kan ställa frågor och få kontakt med andra besökare. Än så länge är det väldigt lite aktivitet. En del viktig information från tidigare år ligger undangömt på forumet: förhållningsregler, regler för cosplay mm. (Varför är det inte på huvudsidan?)

Transport

Ditresa 29 juli. Hemresa 31 juli eller 1 augusti beroende på konventets längd. (Jag skulle nog sikta på det senare.)

Flyg ner till Stuttgart verkar vara den vettigaste lösningen. Tåg skulle ta en hel dag. Det kan dock fortfarande vara ett intressant alternativ om det visar sig vara mycket billigare än flyget.

Det finns ett antal olika sajter för att söka flygresor. När jag besökte Crystal Fair så använde jag TravelLink.

Själv flyger jag i så fall från Köpenhamn/Kastrup. Dock verkar endast SAS flyga direktflyg och de tenderar att vara ganska dyra. De flyg jag kunde hitta kostade drygt 3000 kr. Kan man stå ut med byte går det att få ner det till drygt 2000 kr.

Buss från Stuttgart till Ludwigsburg kostar 5 euro.

Hotell

Konventet har avtal med ett lokalt hotell som erbjuder 10% rabatt. Det ligger 10 min promenad från själva konventet. De har totalt 88 rum (vilket låter lite med tanke på att konventet hade ca 1500 besökare förra året). Annars kan man använda sig av Galacons forum för att få nys om andra hotell i antingen Ludwigsburg eller Stuttgart.

Hotellet i fråga erbjuder enkel- och dubbelrum i olika prisklass:
• Standard: 84 euro/natt för enkel. 114 euro/natt för dubbel.
• Comfort: 94 euro/natt för enkel. 124 euro/natt för dubbel.
• Deluxe: 114 euro/natt för enkel. 144 euro/natt för dubbel.

Jag får en känsla av att rummen nästan är slut redan. När jag testade att söka på dubbelrum fick jag bara upp deluxe-modellen.

En viktig frågar är hur länge konventet håller på på söndagen. Tar det slut redan mitt på dagen (som Crystal Fair) så kan man resa hem redan på eftermiddagen/kvällen och bara behöva betala för två hotellnätter.

Mat

Nu gäller det bara mig, men jag planerar att höra mig för på forumet om tillgången på vegetarisk mat. (Fast förmodligen kommer jag dricka mig mätt på öl.)

Det vore kul att ragga upp nån grupp utrikiska bronies att ta en öl med på kvällen. (Kulturellt utbyte, europeisk identitet, världsmedborgarskap och allt det där.)

Packning

Handbagage räcker mer än väl om ni inte tänkt shoppa loss på konventet. (Tänk på att hos vissa flygbolag ingår endast handbagage. Större väskor kostar extra.)
Pass eller nationellt id-kort.
Extra t-shirts. Konvent brukar vara varma och svettiga.

"Gala"

Galacons "grej" är att de håller en bal varje år. Här är det klassisk pardans och strikt klädkod som gäller. För oss ociviliserade människor hålls dock även ett disco med elektronisk musik.

Total kostnad

4000–6000 kr
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Re: Galacon 2016

Inläggav CmndrHurricane » 26 apr 2016, 17:51

jag vill iallafall åka dit och nu när man faktiskt har ett välbetalande jobb har man faktiskt råd med det, så jag är på

Handbagage räcker mer än väl om ni inte tänkt shoppa loss på konventet. .

om man inte har cosplay, (hint, hint)
oh, shit, hr mycket plats tar min cosplay förresten? måste jag fan kolla upp. inte riktigt vikbar, precis. enda som fattas är egentligen vita byxor och vingar
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Användarvisningsbild
CmndrHurricane
Pony with a Destiny

Inläggav Myrica Gale » 26 apr 2016, 18:31

CmndrHurricane skrev:om man inte har cosplay, (hint, hint)

Kan vara värt att kolla regler för cosplay, i synnerhet fråga XII om tillbehör såsom rustningar.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav CmndrHurricane » 03 jul 2016, 14:20

då har ialla fall jag bokat för mig

nån annan?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Användarvisningsbild
CmndrHurricane
Pony with a Destiny

Inläggav Myrica Gale » 02 aug 2016, 11:33

Rapport från Galacon 2016

I år arrangerades Galacon för 5:e året i rad i den sydtyska staden Ludwigsburg som ligger en bit utanför Stuttgart. Konventet pågick i två dagar och årets gäster var Rebecca Shoichet (Sunset Shimmer), Anneli Heed ("Swedish Spitfire"), Julia Mayen (Twilights tyska VA), Amy Keating Rogers (manus säsong 1, 2, 4, 5), Brenda Hickey (serietecknare), Dustykatt ("Manliest Brony"), AnimatedJames och Vocal Score.

Jag och Commander Hurricane (CH) bestämde oss för att åka dit – jag från Lund och han från Motala.

29/7 – Ditresan

Mina två närmsta flygplatser är Sturup utanför Malmö och Kastrup utanför Köpenhamn. Sturup är tämligen liten och ligger mitt ute i ingenstans. Kastrup är gigantisk (i mina ögon) och det går tåg dit från Lund var 20:e minut. Hade jag varit ute i god tid hade jag kunnat få ett direktflyg till Stuttgart till överkomligt pris. Nu fick det bli byte. Jag valde bort Frankfurt, en av Europas största flygplatser, och hittade istället en rutt som gick över Düsseldorf.

Väl framme på Kastrup får jag mig en smärre chock när jag plötsligt får syn på en furry som jag känner lite ytligt. Chocken tilltar när jag snabbt inser att han ska med samma flyg ner till Düsseldorf. En av våra gemensamma furry-polare får ett väldigt överraskande MMS.

Jag har på mig en av mina ponny-tröjor i hopp om att kunna snärja några bronies redan på nerresan. Det lyckas. Tre danskar, som också ska med samma plan, får syn på mig när vi precis ska till att gå ombord.

Slutet av flygresan blir ganska gropig och jag sitter bredvid en flyggrädd kvinna som håller krampaktigt i armstödet och konstant viskar "oh please, oh please, oh no, please, please…". Själv oroar jag mig mest över förseningar eftersom jag bara har 35 min att byta plan. Vi är dock framme i Düsseldorf i god tid och flyget ner till Stuttgart visar sig vara 70 minuter försenat. Jag häller i mig en öl, läser ut kapitlet i min bok och tar sen mod till mig att gå fram att snacka med de tre danskarna. En av dem har orangt… oranget… brandgult hår och skägg. Tyvärr är jag på tok för funtad för att inse att det är en del av en Sunburst-cosplay. Planet till Stuttgart är ett propellerplan, något bara åkt i en gång tidigare. Det känns lite fräsigt.

Stuttgarts flygplats ligger en bra bit söder om själva Stuttgart. Ludwigsburg ligger norr om. Det blir till att ta två tåg för att komma dit. Ludwigsburg har enligt Wikipedia ca 90 000 invånare – ungefär som Lund – och med gissningsvis 1500 besökare till konventet, varav merparten i grälla ponny-tröjor, inser man att de måste göra ett rejält avtryck. Jag kan inte ta många steg innan jag ser en ny grupp bronies komma gående.

Väl framme vid hotellet blir jag genast påhoppad av en Pinkie Pie-liknande hyperaktiv holländare. Jag blir kvar i foajén en timme och snackar med honom och två belgiska tjejer om lite allt möjligt.

På kvällen käkar jag på Wok on Fire som fanns med på flera listor över bra vegetarian-mat. Det var sådär och de hade ingen öl. :(

Bild

30/7 – Dag 1

Morgonen därpå möter jag CH nere på hotellfrukosten. Vi får även sällskap av en schweizare utklädd till Dr Who… The Doctor (fråga mig inte vilken).

Vi traskar till konventet, bara några hundra meter bort, och ställer oss naturligtvis i fel kö. Fast, vem kan klandra oss, det fanns absolut inga skyltar eller annan information. Det gör dock inget. Vi hinner få ut våra biljetter innan dörrarna öppnas. Redan öppningsceremonin blir en mäktig upplevelse när Anneli Heed sjunger Lullaby for a Princess. Därefter är det en rejäl håla till nästa intressanta panel, så jag och CH ger oss ut på stan i jakt på en tidig lunch och öl. Jag har siktet inställt på Brauhaus Ludwigsburg, deras gemüsepfanne och egenbryggda öl. De öppnar dock först kl 16. :(

Vi traskar tillbaka till konventet och jag avverkar tre till paneler. Först Brenda Hickey som berättar om processen att teckna de officiella serietidningarna, från manus till färdig serie. Därefter Raridash som demonstrerar hur han tuschar och färglägger fanart som vektorgrafik i Adobe Illustrator. Sist Dustykatts retropanel om fandomets historia och dess framtid. Hyfsat spännande.

Någonstans däremellan hinner jag och CH också trycka i oss vars en burgare ute på altanen och ligga en stund i gräset. Jag glömde nog säga att det är nära 30° ute och att luftkonditioneringen är närmast obefintlig.

På kvällen kunde man välja mellan två evenemang: den eponyma Galan och ett "party" med elektronisk musik. Jag gick på det senare och fann musiken lite väl simpel, men passade ändå på att dansa mig genomsvettig. (Jag förstår mig verkligen inte på galningarna som dansar i pälsdräkter.) På vägen dit blev jag och CH stoppade av en medelålders tysk kvinna som desperat försökte förstå hela ponny-grejen. Ärligt talat, hur förklarar man brony-fanomet på två minuter? Hon blev knappast mindre förundrad när hon insåg att vi tagit oss ner hela vägen till Ludwigsburg från älgskyltarnas förlovade land.

Bild

31/7 – Dag 2

Jag har hunnit med att se rätt många liveströmmar och YouTube-videor från olika konvent under åren. Att höra ännu en intervju med någon av röstskådespelarna känns inte jättelockande. Då går jag hellre på paneler/presentationer där folk från fandomet berättar om sina egna projekt. Den första jag gick på var en introduktion till hur man syr en egen plushie. Personen som höll i den var dåligt förberedd och fick hela tiden be publiken om hjälp att översätta olika termer från tyska till engelska. Nästa var en till tecknare som denna gång fokuserade mer på vad man som tecknare behöver lära sig (anatomi, perspektiv, ljussättning). Den sista var en väldigt intensiv presentation av ett Flash-spel som PixelShy arbetar med. Animationerna var imponerande och rösterna det närmsta teveserien jag någonsin hört.

Mellan presentationerna hann jag även sitta och snacka med en svensk brony om våra erfarenheter med tidigare konvent (Crystal Fair respektive Ponycon).

Därefter var det bara välgörenhetsauktion och stängningsceremonin kvar. Auktionen, led av Dustykatt, var en bisarr historia, dels på grund av de fantasibelopp folk var beredda att ge, dels på grund av att flera av föremålen var rena internskämt.

När konventet var över gjorde jag och CH ett nytt försök att traska bort till Brauhaus Ludwigsburg. Nu fick jag äntligen min gemüsepfanne (fantastiskt god) och lokalproducerade öl (lite för jästig). Vi var de första bronyerna där, men många andra hade tydligen samma idé för snart vällde de in. Vi satt i ca fem timmar och snackade med tre andra personer varav en en kvinna gissningsvis 60+, vilket gjorde henne till en av de mer udda personerna på ett konvent där de flesta är män 20~30.

Totalt hinkade jag i mig 3½ glas öl vilket gjorde mig precis lagom rund under fötterna. Just att kunna sitta och ta en öl med ett gäng andra bronies såhär på kvällen var något jag hade drömt om men inte riktigt vågat hoppas på. :)

Sen kom det en stor råtta springande över uteplatsen där vi satt. Det var mindre trevligt. :(

Bild

1/8 – Hemresan

Både mitt och CH:s flyg gick ca 14:30. Vi såg ingen anledning att stanna i Ludwigsburg utan begav oss mot flygplatsen redan vid 10. Vi brottades en stund med biljettautomaterna på stationen men fick tillslut hjälp att förstå hur de fungerade. Resultatet av vår tidiga ankomst var att CH fick stå och vänta ca en timme på att bagageincheckningen skulle öppna.

Jag tog mig en till öl och CH provade en radler – tyskarnas läskiga öl- och läskblandning. Vi skiljdes åt och jag traskade mot min gate där jag fick syn på de tre danskarna igen.

Här någonstans börjar förseningarna staplas på varandra på ett nästan komiskt sätt. Först är själva flygplanet försenat. Väl ombord får vi sitta och vänta eftersom en av bistrovagnarna saknas. Efter landningen i Düsseldorf blir vi också sittande en lång stund eftersom det inte finns några lediga bussar som kan köra oss till terminalen. Tiden vi hade för bytet var 80 min. Förseningen var på 90. :( Lyckligtvis stod flyget till Köpenhamn kvar och väntade på oss, så det blev till att kuta i ilfart genom flygplatsen.

I Köpenhamn kramar jag mina danska vänner adjö och promenerar bort mot tågstationen för att brottas med alla id-kontrollerna.

Swag

2 knappar av en av mina favorittecknare Dennyvixen (Twilight och Rainbow såklart)
2 bokmärken (gissa vilka!)
Termosmugg med Luna och Nightmare Moon
Tekopp med Galacons maskot
Ett ölunderlägg (gratis)

Totalt 39 euro. Ja, det är allt. Jag reste med bara handbagage.

Bild

Jämförelse med Crystal Fair 2014 i Helsingfors

Galacon vinner helt klart, mycket tack vare att det har ett dubbelt så stort besökarantal som Crystal Fair. Det är helt enkelt mer av allt. Inte minst märktes det på antalet försäljare. Att Galacon har varit igång i fem år gör också sitt till. Det märks att både arrangörer och besökare vet hur saker fungerar. Allt flyter liksom bara på. Det finns dock några saker jag tyckte att Crystal Fair gjorde bättre.

• Den 6½ timme långa konserten på lördagskvällen var fantastisk. Att höra Daniel Ingram och Anneli Heed framföra You'll Find Your Way var magiskt.
• Hemsidan! Information på fyra språk, allting tillgänglig månader i förväg och mycket välstrukturerat och tydligt.
• Community-panelerna var bättre. Intressantare gäster, intressantare ämnen samt att de var faktiska paneler bestående av flera personer.
• Det löpte över tre dagar. Panelerna var mer utspridda, man hann med fler, man behövde inte jäkta så mycket och man hann käka lunch.
• Det hölls i Finland. Även om man inte fattar ett ord av vad folk säger så är det åtminstone skyltat överallt på svenska. ;)
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav CmndrHurricane » 02 aug 2016, 14:45

[quote="Myrica Gale"]efter Hugos fina inlägg är det väl dags för min rapport också

29/7 – Ditresan
resan var väl i stort sett händelsefritt. Var mer förundrad över att flyplatsen i Linköping var så liten så den inte ens hade en egen bussstation. fick ta närmaste station och sen gå i cirka en kvart. åt väldigt goda revben på amsterdam flygpats.
efter lite problem i stuttgart att hitta rätt tåg, kom jag väl in i Ludwigsburg crika halv ett, typ. gick och a mig så fort jag kunde

30/7 – Dag 1

Efter max 5 timmar sömn, (yay!) går man ner till frukosten och möter upp med Hugo, och har allmänt skoj och trevligt. upp till rummet för att ta på min cosplay och sen ner till konventet.
Medans vi väntar utanför så träffar vi på några fler svenskar samt några som verkligen gilla mitt cosplay smatidigt som jag förundrades av alla andras kostymer.
Öppningsceremonin var som sagt väldigt najs, med Anneli Hedd som sjöng
.
Därefter tar vi bara en promenad på stan och chillar ett tag

Fick med mig den här lilla guldklmpen
Bild
yay, DustyKatt
nu är det dags för cosplay tävlingen. , där jag förstås var med som Royal Guard
Bild
var kul som fan, samt retro panelen, med anneli heed och Dustykatt dom handlade om ponys tidiga historia, från gen 1 till typ början av gen 4.

tog en burgare och lade oss i gräset där ute ett tag , då luftkonditioneringen inte var den bästa. med tanke på all pansar som jag bar också så behövdes det nog

Dags för PARTY! fanns både en fancy-schmancy party och ett "nattklubb-party". tog det senare, och visst som Hugo sa, gansa simpel musik, men det blev fan bra drag till slut. kötta på rätt så ordentligt.
vann inget på tävlingen, men var fan värt det ändå

31/7 – Dag 2

Till skillnad från Hugo, så gick jag på intervju-panelen med Amy Keating Rogers och Rebecca Scoichet. började med Amy som sjöng sin första version av intro-låten på ukulele. och för dom som finner det intressant fick vi en hel del ny canon för pre-equestria historia, the-two-sisters origin och alicorn-historia, och panelen var allmänt väldigt trevlig, rolig och intressant
Bild

fick autografer av både Rebecca Scoichet och Anneli Heed, som jag måste säga är jävla trevlig och allmänt nöje att prata med. grämer mig över att jag glömde ta bild med henne.
Spenderade sen ett tag i spelhallen, och vad ser jag där om inte Anneli igen som sjunger Karaoke. bra röst på'na också.
prövade Vive VR, grejen, den är faktiskt rätt så cool. om dom bara sänker priset och får fler bra spel så är det ett självklart köp

välgörenhetsauktionen var....intressant. mängden folk är villig att spendera på saker är häpnadsväckande. gå inte dit i hopp om lägre/samma/bara dubblet av priset än i butik.

Konventet är slut och vi gick ut till en restaurang och käka. där mötte vi flera bronies och bara snackade tills tungan trillade ut. Det var ungefär här som vi bestämde oss för att komma nästa år också. Det är väl ändå det som är det bästa med s¨na här saker, att kunna intereagera med likasinnade själar från hela globen runt.

Bild

1/8 – Hemresan

Flyget gick ca 14:30. I allmänhet var väl det också ganska händelsefritt. föuutom kanske när jag kom fram till Linköping sent på natten. först var det promenaden till bussstationen, visade sig att sista bussen redan gått för länge sen, promenerade till centralstation. Med en packning fylld med tung stålpansar, tog det nästan en timme. Hann med sista pendeln hem, även där hade sista bussen gått, så en till 30 min promenad till hemmetväntade på oss, så det blev till att kuta i ilfart genom flygplatsen.

Swag

3 posters, luna-celestia kombo och en fin sunset shimmer
officella Galacon mugg
glasunderlägg (gratis)
tysk ponycomic (också gratis)
totalt 40 euro
Bild
Bild
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Användarvisningsbild
CmndrHurricane
Pony with a Destiny

Inläggav Bros » 02 aug 2016, 18:19

Vad bra att ni hade det trevligt där! förhoppningsviss så kanske men inte är upptagen på annat håll så att man kan hänga med då :tshehe:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 02 aug 2016, 21:09

Och nu har de börjat att lägga upp videos på YouTube. Först ut är öppningsceremonin. Resten kommer förhoppningsvis inom kort.

Ni hittar spellistan här: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-k9mTct4-cbWAJP2NHkgZfSy7jUR_MKC
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Pinkie Pies random hörna