Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller föreslå

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Re: Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller före

Inläggav Myrica Gale » 18 maj 2014, 15:31

Those Blue Wings

Detta är en AppleDash-fic som har legat oläst på min telefon i säkert två år i väntan på ett bra tillfälle. Tyvärr märkte jag först efteråt att författaren sen dess har hunnit gå igenom och omarbeta hela berättelsen. Det jag läste var alltså en äldre och mindre välskriven version – vilket betyder att jag nog blir tvungen att läsa om den nån gång i framtiden. :trixie:

Berättelsen baserar sig på två överanvända idéer – Twilight kantar till en trollformel och Rainbow Dash blir av med sina vingar – men lyckas kombinera ihop dem till något originellt. Den här gången leder nämligen en misslyckad teleportering till att Applejack får Rainbow Dashs vingar (och dessutom att de byter svansar). Eftersom Rainbow inte längre kan ta sig hem till sitt molnhus så får hon bo hos Apple-familjen. Till en början fungerar det bra – Rainbow håller sig upptagen med applebucking och Applejack tränar flygning för att hålla vingarna i form – men efter ett tag börjar det slita sig alltmer mellan de två. Samtidigt ser Pinkie tecken på en begynnande romans mellan dem båda och gör vad hon kan för att para ihop dem.

En söt och ganska så standard shipfic. Bortsett från några mindre brister som säkert är fixade i den nya versionen så är den hyfsat välskriven. Den är längre än de flesta shipfics men flyter på bra och känns aldrig seg. Det finns utrymme för berättelsen att ta några svängar, utforska konceptet ordentligt och låta huvudpersonerna utvecklas ordentligt. Jag skulle räkna med en veckas läsning.

A Princess' Conundrum

En vad jag förstår omtyckt TwiDash-fic som dock inte har uppdaterats på nära ett år.

Som nybliven prinsessa måste Twilight utnämna en kapten till sitt livgarde. Hon nominerar Rainbow Dash vilket Celestia godkänner efter en viss tvekan. Samtidigt kan alla i deras omgivning, utom Twilight och Rainbow själva, se tecken på en begynnande romans mellan de två. (Som hur Twilights blick ofta fastnar vid Rainbows rumpa.) I synnerhet Celestia gillar att komma med gliringar och innuendon.

Än så länge tycker jag inte att berättelsen har något speciellt att erbjuda. Scenarion där alla utom paret själva märker att de är förälskade kan vara både kul och givande om man får följa det från första början och själv se alla de signaler som paret missar. Kastas man mitt in i det som här så blir det mest banalt.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 22 maj 2014, 20:08

Dags att uppdatera det här :tshehe:

Princess Twilight Sparkles 500th Birthday

Kort trevlig fic om vad Twilight (som numera tillsammans med Cadance tagit över Celestia och Lunas jobb) och hennes... lärling eller vad nu heter på svenska, Smarty Pants gör under Twilights 500-ånde födelsedag.

Princess Twilight's Profoundly Peripheral Protector

Twilight får en livvakt som hon inte vill ha!... låter roligare än vad det var :tshehe:

Har även börjat föra en lista på allt jag läst och hittils med allt som jag lagt in i listan (har en hel del små fics som inte finns på fimfic) så är jag uppe i 4230000 ord.

En bit kvar tills jag är ifatt Hugo! :rdtongue:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 22 maj 2014, 21:42

Bros skrev:Har även börjat föra en lista på allt jag läst och hittils med allt som jag lagt in i listan (har en hel del små fics som inte finns på fimfic) så är jag uppe i 4230000 ord.

Whoo! Det är banne mig inte illa läst! :ppgasp:

Hade varit kul att se din lista. Jag hoppas att Fimfictions kommande bokhylle-funktion kommer att göra det lättare att se vad andra har läst.

Bros skrev:En bit kvar tills jag är ifatt Hugo! :rdtongue:

Passerade själv precis 7 000 000. :tsblush: De första fem miljonerna kändes som något av en bedrift och varje miljon jag passerade kändes lite smått magisk. Dock läste jag nästan inget annat än ponny-fics under hela 2012. Nu känns det mer som att det tickar på av sig själv och i en betydligt mer beskedlig takt.

Vem vet, du kanske hinner ikapp mig. :derpy1:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 14 jun 2014, 21:54

Dreams and Disasters

Uppföljare till Vanilla Twilight som jag läste nån gång för länge sen och knappt minns något av. Med tanke på att Vanilla Twilight bara är på 6500 ord så borde jag nog ha läst om den först.

Dash är kär i Twilight men det vet Twilight inte om. Det gör däremot Cadance. Tillsammans med Celestia smider hon en plan för att ge de två lite egen tid tillsammans och få Dash att bekänna son kärlek. Snart befinner sig Dash och Twilight på en lång resa som tar dem genom en hel rad med länder och städer med vitsiga namn som Prance, Germane och Antlerdam.

Det är en välskriven berättelse på behagliga 99 000 ord. Den är taggad som adventure – upplägget innebär dock att det blir en serie med flera små korta äventyr snarare än ett långt. Det mesta berättas ur Dashs perspektiv och vi får även ta del av hennes inre monologer. Twilight känns bitvis lite tråkig men det är inte utan att det är befogat och i slutänden tycker jag nog att berättelsen rent av vinner på det. Det är trots allt Dash som brottas med sina känslor medan det för Twilight är som en helt vanlig resa.

En sak jag irriterar mig på med berättelsen är att det är på tok för många sammanträffande. Var och varannan person de snubblar över under resan bara råkar vara någon de känner eller känner till. Dessutom ser alla (utom Twilight) direkt att Dash är förälskad.

Resultatet blir något slags medelbetyg. Trots en del brister så lyckas den samtidigt angripa TwiDash på ett sätt som jag inte stött på tidigare. Framförallt gillade jag slutet som var både överraskande men också väldigt passande.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sockis » 18 jun 2014, 22:07

https://docs.google.com/document/d/1bSvrXqSxB47HtDkAA4qyRijQP56leJOgDPpyhxFbJWE/edit?usp=sharing

Tänkte att jag ändå aldrig kommer fortsätta skriva på denna, bara i sporadiska omgångar antagligen.
Så för de som är intresserade är detta en start till fanfic om Vinyl (Nose) Scratch, baserat på Vikings föredetta T-shirt.

Var ett tag sen jag skrev nått i den, och den är ganska skriven på måfå, så vänta er inget stort. :tshehe:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Myrica Gale » 01 jul 2014, 19:35

Kör en kort uppdatering den här gången med (vad annars?) två nya TwiDash.

Utöver det så har jag precis satt igång med Fallout Equestria: Heroes. Egentligen hade jag tänkt läsa essäboken Myten om maskinen, men jag kände att jag behövde något mer lättsmält till hängmattan.

An Inconvenient Dash

Varje gång som Twilight bestämmer sig för att koppla av så dyker Rainbow upp från ingenstans för att använda henne som huvudkudde, vilket sakta driver Twilight till vansinne.

Småskojig idé och rätt så söt men överlag inget märkvärdigt. Det finns många intressantare berättelser att läsa.

The Amethyst

Twilight är väck på ett diplomatiskt uppdrag i en månad och hemma i Ponyville håller Rainbow sakteliga på att bryta samman av saknad. Av Twilight har hon dock fått en magisk sten med vars kraft hon kan teleportera henne till sig för en kort stund. Ju längre hon väntar, desto längre kan de vara tillsammans.

Mycket vacker och finstämd. På gränsen till att bli en clopfic men nöjer sig med lätta antydningar. (Alla här har väl vid det här laget hunnit komma i kontakt med kapitel 20,5 av Fallout Equestria och har vant sig vid värre saker.)
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 23 aug 2014, 15:18

Dags att skriva lite här igen då :tshehe:

Det här är vad jag läst/lyssnat på sen sist

How to Preen Your Chicken
Minns inte mycket av den men handlar typ att RD lär Scootaloo hur mangör rent fjädrarna... typ... rätt så trevlig kort fic.

If Memory Serves
Sweetie Belle hälsar på sin syster som drabbats av alzheimers och numera bor på ett service hem typ.
Var väl sådär.

Spike's Hoard
Många år har gått sen serien och Spike är nu vuxen och det händer inte så mycket och den är lite väl kort den här ficen :/

The Keepers of Discord
Discord har nyligen blivit förstenad igen efter vad som hände i S2 premiären och Celestia, ovetandes om Discord är medveten om allt som händer omkring honom medans han är förstenad, bestämmer att Discord ska ha lite sällskap och utnämner en Pony som "the Keeper of Discord" som ska hålla honom sällskap och göra rent honom.
Genom ficen får vi följa ett par generationer av "keepers" sett från Discord.

Riktigt bra Sadfic! :tshappy:

It's a Dangerous Business, Going Out Your Door
Efter en olycka involverande Teleportering och glidmedel (nej inte sånt!) så drabbas Twilight av den fruktade hornrötan så RD, AJ och Rarity ger sig iväg för att hämta det enda botemedlet som är en blomma som bara växer på ett berg långt långt bort.
Riktigt bra fic skriven runt fandomens början, nog för att den slutar lite plötsligt men men man inget är perfekt.
Han som ligger bakom den började skriva en efterföljare för ett tag sen :tshappy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 23 aug 2014, 22:16

Bros skrev:Spike's Hoard
Många år har gått sen serien och Spike är nu vuxen och det händer inte så mycket och den är lite väl kort den här ficen :/

Låter ju inget vidare. Jag gillar dock din summering skarpt.

Bros skrev:It's a Dangerous Business, Going Out Your Door
Efter en olycka involverande Teleportering och glidmedel (nej inte sånt!) så drabbas Twilight av den fruktade hornrötan så RD, AJ och Rarity ger sig iväg för att hämta det enda botemedlet som är en blomma som bara växer på ett berg långt långt bort.
Riktigt bra fic skriven runt fandomens början, nog för att den slutar lite plötsligt men men man inget är perfekt.
Han som ligger bakom den började skriva en efterföljare för ett tag sen :tshappy:

Åh. Där har vi ännu en av de fics som vid det här laget närmast verkar vara en gammal klassiker. Jag har hört den nämnas många gånger (den började trots allt att skrivas redan 2011) men har hittills undgått att läsa den eller ens att lägga den i min vill-läsa-lista. Får kanske råda bot och bättring där…

Så var det dags att själv posta en ny recension.

Fallout Equestria: Heroes

Efter att ha läst ett antal halvlånga fics under våren innehållande allt från romantik till ultravåld så började jag leka med idén att läsa en till av de riktigt stora Fallout Equestria-ficsen. Den förste juli valde jag tillslut att sätta igång med Fallout Equestria: Heroes. De två huvudanledningarna till att det blev just den är att den är en av få att ha fått en egen sida på EqD samt att jag hörde ryktas att den börjar närma sig slutet (uppdateringarna är dock högst sporadiska).

Silver Storm bor i Marefort, ett gammalt militärfort och vapenlager. När hon en dag bestämmer sig för att rädda sin bror från ett gäng lokala raiders så går saker och ting väldigt snett. Hon bestämmer sig för att sluta leka hjälte och istället fokusera på att överleva. Med ett nytt namn och ett nytt ben beger hon sig av till staden Dise i jakt på ett jobb.

Jag ska säga direkt att jag inte var så förtjust i Heroes. Det är dock svårt att säga riktigt varför. Den är hyfsat välskriven och formatet påminner om både Fallout Equestria och Project Horizons. Ni vet: en inte alltför smart, lesbisk actiongirl som blir skjuten i småbitar. Jag tror personligen att det är en kombination av att jag har börjat bli trött på själva konceptet och det faktum att Heroes inte har mycket anknytning till vare sig Fallout Equestria eller Friendship is Magic. Det är verkligen en helt fristående berättelse som utspelar sig i ett helt eget hörn av Fallout Equestria-världen. För egen del känner jag att den bjärta kontrasten mellan FiM:s regnbågsfärgade värld och FoE:s mörka och postapokalyptiska var en av de saker som verkligen tilltalade mig med originalet. Problemet är samma som med Jericho som jag skrev om tidigare i år: världen känns alltför främmande och jag saknar den riktiga ponny-känslan.

Jag fastnade heller aldrig för huvudpersonen Silver Storm/Hired Gun på samma sätt som jag gjorde med Littlepip och Blackjack. Ingen av berättelsens rollfigurerna är tillräckligt färgstarka för att jag ska fästa mig vid dem och handlingen lyckas aldrig gripa tag i mig. Till en början verkade det som att det skulle bli en ponny-variant av Yojimbo där Silver Storm låtsas ta jobb hos staden olika gäng men egentligen spelar ut dem mot varandra. Riktigt så blev det dock inte och nu vet jag inte riktigt vad den handlar om.

Någonstans halvvägs igenom övervägde jag huruvida jag skulle släppa berättelsen eller läsa vidare. Det vore ett nederlag att släppa den men också negativt att låta mitt läsande hamna i en svacka. I slutänden valde jag att fortsätta. Det tog mig exakt samma antal dagar att läsa ikapp Heroes som det tog mig att läsa ikapp Project Horizons för två år sedan, men med den viktiga skillnaden att Project Horizons då var dubbelt så lång.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 24 sep 2014, 09:48

Personen som tecknade serien baserat på Background Pony verkar ha kommit ur sin hash-psykos* och håller just nu på med att göra om serien från början. Inte för att jag tycker att det behövs, men serien ser faktiskt ut att bli ännu bättre än tidigare. Vi får hoppas att den blir klar den här gången.

*) Tecknaren raderade plötsligt alla sina bilder från Deviantart efter att ha gjort klart knappt hälften av serien. Alla frågor möttes av samma märkligt formulerade svar om att han skulle sluta teckna och börja med musik istället. Rykten gjorde gällande att han tidigare haft drogproblem.

Bild

Bild

Bildgalleri och serier
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 28 okt 2014, 12:36

Dags igen för ett gäng korta summeringar över vad jag läst eller lyssnat på sen sist :rdtongue:

Three Hundred and Fifty

Sweetie Belle har fel på hjärtat och kommer dö inom kort, i ett försök att rädda hennes liv så bygger Twilight en tidsmaskin med plannen att ta med Sweetie till framtiden där dom måste kunna rädda henne.
Tidsmaskinen tar dom 350 år framåt i tiden men maskinen går sönder strax efter att dom kommit fram och dom är nu strandade där.

Trevlig fic som inte är allt för lång :tshappy:

The Brief Regin of Princess Twily

Twily vill ha mer tid med Celestia... så hon gör en stadskup! men det blir inte direkt som hon tänkt sig :tshehe:

Smålustig kort fic :pp1:

Simply Rarity

Rarity berättar om sin bakgrund för Twilight, Elände och tragedier :tshehe:

Fin sadfic skriven av Somber :pp1:

The Numbers Don't Lie

Efter att CMCs grävt upp en uråldrig artefakt så dyker det upp nummer ovanför alla i Ponyvilles huvuden.
Nummrerna ökar varje gång någon ljuger och det dröjer inte länge innan hela staden är förändrad och Twilight försöker hitta på en lösning på att få bort dom.

Lite rolig Fic från Shortskirtsandexplosions :pp1:

What You Mean To Me

River Rhyme har just flyttat till Ponyville och blir ganska omgående påkörd av Scootaloo och strax därefter blir han även rekrytterad in i CMC gänget eftersom han inte har nåt cutiemark.
under ficen så får vi följa honom ett par år då hans vänskap med Scootaloo blir djupare eller hur man nu säger det.

Trevlig Shipfic :tshehe:

Ja det var det för den här gången :tshappy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 29 okt 2014, 13:11

Bros skrev:Dags igen för ett gäng korta summeringar över vad jag läst eller lyssnat på sen sist :rdtongue:

Woo! Inte illa jobbat. :rdcool:

Bros skrev:The Numbers Don't Lie

Efter att CMCs grävt upp en uråldrig artefakt så dyker det upp nummer ovanför alla i Ponyvilles huvuden.
Nummrerna ökar varje gång någon ljuger och det dröjer inte länge innan hela staden är förändrad och Twilight försöker hitta på en lösning på att få bort dom.

Lite rolig Fic från Shortskirtsandexplosions :pp1:

Riktigt bra fic. Läste den själv för ett drygt år sedan. :tsblush: Rekommenderar den varmt. :tshappy:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 02 nov 2014, 00:21

8 000 000 ord!!!

När ska detta vansinne ta slut? :ppgasp:

Det har blivit mycket fanfiction under oktober, varav en hel del kortare berättelser på sisådär fem till femton tusen ord som jag tänkte gå igenom nu. Det mesta har dock tagits upp av End of Ponies: Petra Arc som jag återkommer till så snart jag har orkat skriva klart min recension. :trixie:

Moonwhacked (shortskirtsandexplosions)

Luna har råkat ut för en olycka på en av sina drömpromenader med resultatet att allas drömmar har smält samman. Mane six måste leta upp Luna och väcka henne, annars kommer de att fortsätta vara fast i drömvärlden.
En väldigt fånig och märklig fic som jag aldrig fastnade för.

Refraction (shortskirtsandexplosions)

En och samma scen utspelar sig upprepade gånger men varje gång så är det som om något saknas…
Ett intressant experiment. Sorglig, atmosfärisk och finstämd.

Everpony Cuddles, Sometimes (shortskirtsandexplosions)

Twilight behöver Rainbows hjälp att studera "Fuzzy Muzzle Nuzzle".
Vad skådar mitt högra öga? Skirts skriver TwiDash!? Ännu en i raden korta och högst besynnerliga berättelser.

Twilight Verbs Article Nouns & Twilight Sparkle Exports Herself Repeatedly (Lapis-Lazuli and Inky J)

Twilight är trött på att pressen skvallrar om allt hon gör. Celestia ger henne rådet att förvirra journalisterna. Till en början verkar det gå bra men i slutänden får det dock oanade konsekvenser.
Kul och lite udda fic.

Trouble at the Finish Line (shortskirtsandexplosions)

Rarity har tänkt ge Twilight en magisk serietidning i födelsedagspresent. För att den ska bli så bra som möjligt tar hon hjälp av Rainbow och Applejack och deras ömsesidiga rivalitet. De får helt enkelt i uppgift att skriva vars en version och den bästa av dem blir Twilights present. Båda berättelserna lider dock av samma stora brist och eftersom deadlinen närmar sig känner sig Rarity nödgad att ta till drastiska åtgärder.
Återigen en kul och lite udda fic. Eftersom det är Skirts som skrivit berättelsen så är den garanterat välskriven och man kan lätt gissa sig till att den slutar i någon slags AppleDash.

I Chose You & More Than Dreams (Minds Eye)

Twilight är nervös inför att berätta för sina föräldrar att hon har blivit ihop med Rainbow.
En komma-ut-ur-garderoben-fic. Jag är inte jätteförtjust i dem. Det blir lätt kliché och vidare föredrar jag att föreställa mig Equestria som en plats där begreppet sexuell läggning knappt existerar – att ingen fäster något värde vid könet på den man blir förälskad i. Sen tycker jag att berättelsen är på tok för kort för att hinna behandla ämnet på ett bra sätt.

We'll Keep In Touch (Soundslikeponies)

Twilight flyttar tillbaka till Canterlot men hon och Rainbow lovar att fortsätta hålla kontakten via brev. Samtidigt, med Twilight borta så håller de övriga fem i kompisgänget på att glida från varandra.
Gammal fic från 2012 som säkert legat på min lista nästan lika länge. Den verkar ha varit hyfsat populär då det begav sig. Vacker, även om jag inte riktigt sögs med. Lite väl kort och simpel för min smak – men jag kanske har blivit alltmer kräsen med tiden.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 11 dec 2014, 18:17

Jahap dags att skriva vad man läst och lyssnat på på sistånde :tshappy:

An Affliction of The Heart Volume Four
Fortfarande trevlig berättelse... har inte mycke mer att säga om den :tshehe:

Princess Twilight Sparkles 505th Birthday

Fortsättning på den här ficen som jag pratat om tidigare men som både är bättre och betydligt längre än sin föregångare.

Det har gått fem år sen vi senast såg Twilights lärjunge Smarty Pants och Twilights födelsedag närmar sig med stormsteg så då kommer Smarty Pants på den perfekta presenten till sin lärare! hon ska hitta Celestia och Luna som försvann spårlöst för ett par hundra år sen.
Så med hjälp av sin bäste vän och hennes kusin ger hon sig av till det gamla slottet i Everfree skogen men väl där råkar dom väcka till liv något som kommer att hota hela Equestria...

Medans fösta ficen var rätt så meh så gillade jag den här skarpt.
Det enda negativa jag kan säga egentligen är väl att jag inte är så förtjust i att dom refererar till prinsesorna som gudinnor samt att slutet var lite väl cliffhängigt... eller vad man ska säga :tshehe:

Life is a Lemon
Lemon Dreams lever ett helt nomalt och bra liv... bara ett litet problem... hon tror att hon är en Citron och inte alla tar det lika bra som hon själv :aj3:

Vet inte riktigt vad jag ska säga om den här.. ännu en fick som låter rolig på beskrivningen men är rätt så sådär :aj1:

I Read That in a Book Once
Rarity och AJ har en trevlig picknick då Twilight helt plötsligt dyker upp och hotar med att kasta en trollformel som kommer förstöra världen om dom inte börjar hångla :tsdnw:

Rätt så rolig fic som skrevs till en shipfic tävling som shipfic folder kortspels typerna hade.

Det var det för den här gången typ, har läst/lyssnat på lite annat också men jag har inget att säga om dom och sånt :tshehe:

är nu uppe i 5 000 000 ord!!! jag tar in på dig Hugo! :ppcrazy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 21 jan 2015, 19:10

Five Score Divided By Four

Obs! Den här berättelsen finns i två versioner: en med och en utan sexscener. Jag funderade lite på hur jag skulle göra här och valde att inkludera mina tankar kring de mer snaskiga scenerna men gömma dem med separata spolier-taggar så att de som vill undvika sånt kan göra det. Alternativet vore att dela upp innehållet eller posta två versioner, men det vill jag undvika. Fast, äh, vem försöker jag lura? Ingen kommer att läsa det här ändå. Då detta är mer av en läsdagbok än en recension så kommer jag att spoiler-markera allting efter kapitel fem.

Jag hade inte planerat att läsa några transformation-fics eftersom jag tycker att det är skitlöjligt. Samma sak sa jag dock om shipping en gång i tiden och se på mig nu: en fanatisk TwiDasher som inte kan sluta prata om lesbiska ponnyhästar. Samtidigt är jag ständigt på jakt efter nya fics att läsa och det börjar bli svårt att hitta något som inte påminner om sådant jag läst tidigare och som samtidigt lyckas fånga mitt intresse. Därför krävdes det inte jättemycket övertalning från en viss individ här på forumet för att få mig att placera den högst i min att läsa-kö.

— · — · — · — · — · —

Kapitel 1–5

Dave och Jack är bästa vänner och fyller dessutom år på samma dag. De är också hängivna bronies trots att teveserien slutade för fem år sedan med ett högst kontroversiellt avsnitt som lämnade bronies förbannade och småflickor traumatiserade. Nu har de sammanstrålat i Daves lägenhet för att fira sin gemensamma 25-årsdag tillsammans med Jacks bror Evan och deras vän Fiona.

På kvällen bestämmer sig Jack för att stanna kvar och intar vardagsrumssoffan där han snabbt somnar. Snart beger sig även Dave mot sängen och lägger då märke till vad som ser ut att vara två tatueringar av Rainbow Dashs cutiemark på sina höfter. Trött och berusad som han är så bestämmer han sig för att undersöka saken närmre nästa morgon.

Det tar ett tag för det hela att sjunka in men snart går det inte att ignorera alla tecken längre: Dave och Jack håller på att transformeras till Dash och Applejack. Mest chockerande, men inte helt oväntat, är att de även håller på att byta kön. Dave är entusiastisk, Jack mer kluven. De inser att de förmodligen bara har något dygn kvar då de fortfarande kan visa sig offentligt. Planen blir att bunkra varor och sedan gömma sig på Jacks bondgård. Som tur är har de en färdig inköpslista som de skrev i händelse av en kommande zombieapokalyps Det blir en kapplöpning med tiden när färggrann päls långsamt sprider sig över kroppen och vingar börjar växa ut på Daves rygg.

Å ena sidan är det en ganska dåligt skriven berättelse. Språket känns torftigt, är fullt av upprepningar och det är fullt av stavfel. Å andra sidan är det en riktig sidvändare som nästan är omöjlig att lägga ifrån sig. Kapitlen slutar gärna med en cliffhanger och den gradvisa transformationen gör det svårt att inte läsa vidare för att få reda på vad som händer härnäst. Det finns gott om komiska ögonblick och Dave och Jack kan inte låta bli att utnyttja situationen för att retas med varandra.

Redan här har jag mina egna teorier om vad som håller på att hända. Equestria och dess värld existerar på riktigt och allting i teveserien återspeglar verkliga händelse. För att rädda undan Rainbow Dash och Applejack så har de transporterats till Jorden av någon (Twilight?) där de återfötts i mänsklig skepnad. På sin 25-årsdag transformeras de tillbaka för att kunna återvända till Equestria och ställa allt till rätta.

[NSFW]
Spoiler: show
Dave är en minst sagt intressant figur: fullständigt besatt av Rainbow Dash och en cloppare av första rang. När hans kropp börjar förändras så tar han genast chansen att leva ut sina fantasier. Det stämmer förvånansvärt bra med min bild av Rainbow Dash: någon med ett libido få förunnat som onanerar till bilder av sig själv.

Kapitel 6

Jacks bror Evan har rest iväg för att besöka en stor jordbruksmässa. När utställarna automatiskt drar fram sina produkter ämnade för hästar så börjar han ana oråd. Han halar upp sin telefon, men hur ska han förklara för personalen på 911 att röda hästöron har växt ut på hans huvud? Snart urartar allt i kaos: läkaren tror att han är en förrymd mentalpatient och han kidnappas av en galen sjuksköterska med hästfetisch.

Det här kapitlet var alltför "over the top" för min smak. Det händer tillräckligt med osannolika saker i berättelsen redan.

Kapitel 7

Dave, Jack och Evan (som blir alltmer lik Big Mac) är alla tillbaka på bondgården. Transformationen har nu kommit mer än halvvägs. Dave och Jack anser att det nu är dags att börja använda feminina pronomen och Dave insisterar på att bli kallad Dash.

[NSFW]
Medan Evan ger sig ut på en lång löprunda så roar sig Dave och Jack med att kopiera olika poser från teveserien. När Dave intar en viss ökänd pose så kan Jack inte behärska sig länge. Alla AppleDashare svimmar av lycka.

Bild

Kapitel 8–10

En person från födelsedagsfesten saknas fortfarande… Fiona. Om det är någon som kan hjälpa till med denna prekära situation så är det hon. Efter att Dash har misslyckats med att nå henne över telefon så beger sig hon och Evan iväg mot staden för att ta sig till hennes lägenhet, helst obemärkta.

[NSFW]
På vägen så kivas Dash och Evan med varandra och det slutar med att Dash fäller en kommentar om att hon kanske är brunstig och i vilket fall väldigt kåt. Efter att hon har visat upp hela härligheten för Evan så kan han inte behärska sig längre. Efteråt så svär Dash att hon aldrig vill byta tillbaka till sin gamla kropp igen. Jag tycker personligen rätt illa om idén med brunst som en ursäkt för att snabbt få två ponnyer i säng med varandra. Utöver det så föredrar jag en mer mänsklig sexualdrift. Dashs "kanske" räcker dock gott åt mig den här gången.

De tar sig till Daves/Dashs lägenhet och har sex en gång till framför en stor spegel så att Dash återigen kan iscensätta sina fantasier om sig själv. Evan frågar försynt att om nu Dash verkligen är brunstig, vore det då inte bättre att komma i hennes mun eller rumpa? Dash svarar med ett tydligt nej. Jag gråter en skvätt inombords och hoppas att hon kommer att byta åsikt. Det hade verkligen varit grädden på moset.

När de efter vissa mödor lyckas ta sig in i Fionas lägenhet så upptäcker de att hon är försvunnen. Om inte hennes dagbok var tydlig nog så är de gula fjädrarna ett klart bevis på vad som har hänt…

Kapitel 11–12

Dash lyckas lokalisera Fiona, som mycket riktigt är Fluttershy, och de visar sig också att de båda oberoende av varandra har lyckats lista ut vad det är som pågår.

“US. I figured us out. Why this all happened.”
“Hey that’s great, so how do we change back? How do we go back to our original bodies?”
“We just did.”

Det är nu det slår mig hur genial denna berättelse är. Huvudpersonerna är de faktiska ponnyerna från Equestria men har fått sina minnen raderade av Discord och skickats att leva som människor på Jorden i 25 år. Vilket unikt sätt att utforska figurerna på! Detta är precis den typ av unika idé som jag längtat efter. Seriöst… wow! Här kommer hela tanken om arv och miljö in i bilden. De har ungefär samma personlighet men de har levt ett annorlunda liv och har andra erfarenheter. Det förklarar också varför de reagerar så olika på transformationen.

Det ger också en möjlighet att utforska mer ovanliga ships. Och trots att jag är en fanatisk TwiDasher och normalt undviker straight shipping så har jag inga problem alls med berättelsens RainbowMac-shipping.

[NSFW]
Samtidigt börjar Dash hysa tvivel kring om det var så smart att ha oskyddat sex upprepade gånger. Skamset beger hon sig mitt i natten till Fluttershy för råd. Fluttershy blir, inte helt förvånande, en aning chockad.

“I've been a girl for twenty five years and I'm still a virgin. You were one for what, two days and you already did it multiple times?”

Fluttershy tröstar Dash med att det inte är någon risk att hon skulle ha hunnit bli gravid redan. De delar säng resten av natten vilket naturligtvis tolkas helt fel av de andra.

"Wow, jeez Dash you really sleep around huh?"

Helt ärligt skulle jag önska att alla valde att läsa den här versionen av berättelsen. Sexscenerna är mer än bara omotiverad clop. Dashs utforskande av sin sexualitet är tätt kopplad till hennes karaktärsutveckling och hennes förmåga att acceptera sin nya situation. Det är som en tredje pusselbit vid sidan om Daves besatthet av Rainbow Dash samt insikten om att han/hon (hen?) hela tiden var den riktiga Dash. Jag har dock inte läst den andra versionen så jag vet inte var den drar sin gräns och hur mycket av Dashs sexuella eskapader som faktiskt nämns.

Kapitel 13–20

Någonstans i Vancouver firar Rachel och hennes tvillingsyster sin gemensamma 25-årsdag. Tidigare på dagen har cutiemarks plötsligt dykt upp på hennes höfter och hon undrar om det är systern som spelat henne ett spratt. Apropå spratt så är presenten hon får av sin syster inget man vill öppna i ett rum fullt av gäster.

I drop the box over the phallic horse object on the table and then cover my face with my hands. “Tess, why... Jesus Christ… how… what made you think this is an appropriate present?”

Vid det här laget känner vi som läsare processen: Rachel transformeras till Shining Armor, systern Tess till Twilight, deras vän Harry till Pinkie och Rachels kollega Tom (haha) till Rarity. Genom lite kreativ användning av Rachels nya leksak så lyckas hon släppa lös den magiska kraften i sitt nya enhörningshorn.

De bestämmer sig för att ta sig över gränsen till USA och till Toms lägenhet i Seattle. Väl där passar de på att stjäla Lauren Fausts ursprungliga show-bibel från en bokhandel. Genom denna kommer de till insikten att det var Tess som liten som berättade minnesfragment från sitt tidigare liv för Lauren.

Shining, Rarity och Pinkie finner sig snabbt i sina gamla kroppar och verkar inte heller nämnvärt besvärade av att de i processen även har bytt kön. Den enda som har riktigt svårt är Twilight. Hon känner sig frustrerad över att inte ha några svar på de andras frågor och att alla minnesfragment nu är helt borta. Själv har jag svårt att se Tess som Twilight. Twilight är den ponny jag tycker mig känna allra bäst och även om alla fics tolkar henne olika så brukar det inte vara något problem att passa ihop dem med min egen bild. I det här fallet går det inte och Twilight uppträder suddigt i mina mentala bilder. Såhär i backspegeln så hade det kanske hjälpt att plocka fram en Twilight-modell eller -plushie att titta på.

Jämfört med första gruppen så tycker jag att den andra inte känns lika intressant. Det faktum att jag som läsare redan vet vad som kommer att hända väger förstås in, men i första hand så är det skildringarna av Pinkie och Twilight som jag inte riktigt gillar. Vidare har andra gruppen inte samma härliga personkemi som den första. Del två har också betydligt mer action än den första och jag kan sakna kontrasten mellan det bisarra och det vardagliga. Samtidigt har jag förståelse för att författaren gradvis vill öka mängden action – jag kan se en episk strid mot Discord hägra längre fram.

[NSFW]
Jag finner Dash som sexgalning charmerande. Pinkie däremot är bara skitläskig. Den största skillnaden tror jag är att Dash kan behärska sig och inte är påträngande. Jag har överlag fått allt svårare för Pinkie. Hon har blivit alltmer flanderiserad och extrem i teveserien och därför svårare för fanfic-författarna att skildra.

Vidare kan jag tycka att grupp två överlag är lite för accepterande av sin situation. Shining och Rarity inleder en sexuell relation och, tja, det är väl inget konstigt, de är ju fortfarande man och kvinna.

“Don’t worry about it, I’m glad you’re here. You lost something, I grew something, together we are exactly where we started!”

Kapitel 22–25

Gruppen från Vancouver har hamnat i en riktig knipa – Pinkie, Rarity och Shining kidnappas av kriminella som planerar att sälja dem som sexslavar. Shining lyckas teleportera sig därifrån men hamnar i sin lägenhet 30 mil därifrån. Plötsligt dyker Rainbow Dash upp – hon har väntat på honom. Som en kryssningsmissil flyger hon över gränsen till USA för att rädda de andra.

Efter att Dash tillsammans med Twilight har räddad Pinkie och Rarity samt bussat polisen på det kriminella gänget så är det dags för den första kulturchocken. Medan grupp ett praktiskt taget kastade av sig allting när transformationen gått halvvägs så har grupp två fortfarande kläder på sig (okej, inte Pinkie).

“Darling, you’re wearing all that self tailed clothes, but your back is open! Everyone can see, well, everything back there.”
“This isn’t clothes, it’s tactical gear. I’m not wearing this to cover myself, it all has practical stuff for me. I mean, come on, why would I need to cover up fur?"

Efter att ha pratat med Shining i telefon så teleporterar sig också Twilight till lägenheten i Vancouver. Tillsammans tar de sig med kortare teleporteringar tillbaka till de andra. Enda frågan som återstår är hur de ska kunna ta sig till bondgård i Iowa. Lösningen är minst sagt oväntad (och om jag ska vara ärligt är jag inte så glad i den).

Kapitel 26–33

Väl tillbaka på bondgården så får de åtta ponnyerna möjlighet att lära känna varandra bättre. Det är dock tydligt att gruppen är delad i två läger: de som är fullständigt bekväma i sina ponnykroppar och de som, trots allt de nu vet, fortfarande skulle vilja ha tillbaka sin mänskliga kropp. Det relativa lugnet på bondgården är dock kortlivat. Dash besöks i en dröm av prinsessan Luna och får i uppgift att börja samla in alla ponnyer som är spridda över Jorden. Då all rapportering om talande ponnyer mystiskt tystas ner så behövs en symbol som bara MLP-fans känner igen. Lösningen blir en massiv sonic rainboom. Snart svämmar bondgården över av ponnyer och situationen blir snabbt ohållbar. Som tur är lyckas Twilight äntligen lokalisera den skola där Equestria Girls utspelar sig och där portalen tillbaka till Equestria är belägen. Enda problemet är att den öppnar inom mindre än ett dygn och sedan bara är öppen i tre dagar. För att inte skapa kaos på bondgården så ger sig Mane Six sig iväg i hemlighet.

Här tycker jag att berättelsen missar att utnyttja sin sista chans att utforska de åtta huvudpersonerna. Jag hade gärna sett mer av småprat och vardagslunk. När det väl lokaliserat portalen och andra ponnyer börjar strömma till så är det början på slutet för berättelsen.

Kapitel 34–35

Väl genom portalen möts de av ett postapokalyptiskt landskap med Ponyville fullkomligt i ruiner. Medan Shining Armor försöker organisera övriga ponnyer och bygga upp en stridsduglig armé så smyger sig Mane Six iväg på jakt efter en bok med trollformler som kan negera Discords krafter. Discord har dock väntat på dem. Slutstriden har börjat.

Tja, vad kan jag säga? Jag gillade den. Detta är ingen berättelse där hela handlingen byggs upp för att leda fram till den slutliga konfrontationen. Det är en berättelse om åtta personer som transformeras till ponnyer och deras reaktion på det. Därför hade jag inte väntat mig någon superepisk, utdragen slutstrid. Jag är väldigt nöjd med vad vi fick. En scen jag särskilt vill belysa är när Mane Six fångas i sina egna värsta drömmar och då i synnerhet Dashs.

She bends her head down and inspects my pregnant belly. “Your nightmare is... commitment to a relationship?” She giggles loudly. “Oh, Dash, you’re really quite something. Now come on, our friends need saving!”

Summa summarum: en riktigt bra fic och en som jag definitivt kommer att läsa om så småningom.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 10 feb 2015, 16:52

Dags att avlägga en rapport igen då :ppcrazy:

Changeling: The Movie
Queen Chrysalis kommer underfund med att anledningen till att invasionen av Canterlot misslyckades var på grund av att hon inte vet nåt om ponnyer! så hon kommer på en brilljant idé på hur hon ska råda bot på det! hon ska göra en dokumentärfilm om ponnyer!

Ännu ett fall där idéen låter bättre än vad resultatet blev så betyget blir meh :trixie:

Roses are Red

Ska väl säga det att den här ficen börjar näst intill identiskt som "An Affliction of the Heart", Det vill säga med en halvdöd Changeling liggandes på ett fält strax efter att ha blivt bortslängd från Canterlot mend till skillnad från "An Affliction of the Heart" så hittas hon inte av en godhjärtad reservvakt utan av ett par underhuggare till Canterlots mest ökände bordellägare som har en hel del fuffens för sig.
Hon (changelingen) blir "anställd" på bordellen men börjar rätt så snabbt svälta och måste försöka komma därifrån.

Japp där har ni min kassa förklaring av handlingen i början av ficen! :P
Jag gillade den här ficen trots att den var rätt så lik "An Affliction of the Heart" dom första sidorna. :tshappy:

Violets are Blue

Fortsättningen på ovan ficen ovanför.
Det har nu gått två år sen föregånagren slutade.... och jag vill ju inte spoila nåt av den så kan väl inte säga så mycket här :tshehe:

Gillade den här också men den har ett rätt så tragiskt slut :rwhy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 10 feb 2015, 22:53

Bros skrev:Dags att avlägga en rapport igen då :ppcrazy:

Yay! Bros kan man lite på! :rdcool:

Bros skrev:Hon (changelingen) blir "anställd" på bordellen […]

Trodde inte att du läste sånt! :rdwow:

Bros skrev:Gillade den här också men den har ett rätt så tragiskt slut :rwhy:

Nä men skämt åsido så lät den riktigt intressant. Fast om den är väldigt sorglig så vet jag inte om jag vågar läsa den. :fs4:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 18 maj 2015, 23:41

9 000 000 ord! (Nu får du allt lägga på ett kol Bros!)

Dags att avlägga en ny rapport. :r1:

— · — · — ❦ — · — · —

Out of Character

Kort men intressant darkfic av shortskirtsandexplosions. Det blev mycket diskussion om hur den skulle tolkas och någon jämförde den med Lost Highway av David Lynch. Ska den tolkas som kritik av fanfic-communityt eller är det en lekful betraktelse av författarens och läsarens roller?

Into the Depths och From the Depths

Två halvt sammanhängande skräckhistorier av Pen Stroke. Twilight och Luna försvinner iväg till ett gammalt underjordiskt palats och när de inte kommer tillbaka så beger sig Celestia dit tillsammans med ett antal vakter för att leta reda på dem. Snart börjar det hända otäcka saker nere i de mörka underjordiska gångarna. I uppföljaren blir Celestia besatt av en ondskefull kraft och Twilight transporteras iväg till ett mystiskt slott där hon måste lösa kryptiska pussel och inget är som det verkar.

Pen Stroke har en underbar fantasi men berättelserna – i synnerhet den andra – kändes lite osammanhängande. Precis som med Wise Beyond Her Years så upplevde jag handlingen som mest en massa lösa tokigheter staplade på varandra.

Inner Glory

Inner Glory var en berättelse som jag överhuvudtaget inte hade hört talas om tidigare. Jag nåddes av nyheten att författaren dragit igång en Indiegogo-kampanj via nyhetssajten Equestria Daily. Det visade sig vara en längre äventyrsberättelse, precis den sort jag gillar allra mest, och jag tänkte: varför inte? Till skillnad mot tidigare böcker så har den mjuka pärmar. Det gör den billigare, bra för folk med taskig ekonomi, men för mig spelar det mindre roll då frakten till Sverige utgör en betydande del av kostnaden.

Boken damp ner den 25:e februari. Den är 564 sidor tjock och ser ut att vara typsatt i LaTeX. Eftersom författaren är amerikan så blir lite förvånad när jag inser att den är i A5-format. Det ger boken ett lite knubbigt utseende; skönlitteratur brukar använda ett mer högsmalt format.

Jag förväntar mig inte att dessa amatörprojekt ska hålla samma kvalité som kommersiella böcker; blotta mängden småfel gjorde mig dock lite besviken. Omslaget har tunna vita streck upptill och nedtill och ryggen ser inte ut som det var tänkt. Redan när jag snabbt bläddrar igenom boken så upptäcker jag flera ställen där typsättningen ballat ur och ord sticker ut i marginalen. En snabb inspektion av PDF:en innan den skickades till tryckeriet är allt som krävs. Apropå marginaler förresten: de är närmast obefintliga. Det kanske är en smaksak men jag tycker att det ser ganska fult ut. Jag tror inte att det är ett försök att klämma in fler ord per sida; i så fall hade man inte valt att börja varje kapitel på en högersida, något som lämnar många tomma sidor. Ytterligare en märklig detalj är att sidnumren vanligtvis är utskrivet i sidans övre hörn men på sidor som inleder ett kapitel är det plötsligt centrerat nedtill. En sista sak, som dock mer är en fråga om smak, är att det är extra mellanrum efter meningar och mellan stycken, något som jag liksom de klena marginalerna tycker ser fult ut. Med tanke på att detta är andra upplagan så kan man tycka att många av dessa fel borde ha kunnat rättas till.

Handlingen då? Tja, på det hela taget så får jag intrycket av att författaren har lärt sig en hel del på vägen. Det finns potential och det hade säkert kunnat bli en riktigt bra berättelse om den fått sig en rejäl genomarbetning till.

Tempot i början av boken är skyhögt. Twilight Sparkle får nys om en bok om alicornernas historia och hennes mentor Prinsessan Celestia avråder henne från att försöka få tag på den. En mystisk enhörning lovar dock att hjälpa henne. Samtidigt materialiseras en mytisk figur kallad The Devil ( :tsfh: jag stönar) djupt inne i skogen. Twilight, Celestia, Luna och en viss Dr Whooves ( :tsfh: jag stönar igen) försöker tygla varelsen men det slutar i en stor explosion och att Luna blir kidnappad. Twilight och hennes vänner följer efter in i en spegelvärld. Hittills har det gått 60 sidor.

Det visar sig att anledningen till att Equestria är så idylliskt är för att Celestia en gång för länge sedan tog det mesta av all ondska och smärta och stoppade den i denna parallella värld. Twilight och vännerna springer snart på sina egna spegelbilder – som fullt förståeligt inte är helt nöjda med sin lott i livet. Nu börjar boken sakteliga att bli bättre men det ska dröja ungefär till mittstrecket innan jag känner att jag riktigt sugits in i den.

Berättelsens starkaste sida är att den helt undgår all svartvit moral. Alla har delvis olika motiv men de strävar ändå på något sätt mot vad de anser är rätt. Det är svårt att inte börja sympatisera med alla inblandade på något sätt. Dess svagaste sida är att rollfigurerna inte utforskas tillräckligt mycket. Twilight och hennes vänner känner läsaren redan från teveserien, men det hade fortfarande varit värdefullt om författaren tagit sig tid att presentera sin egen tolkning. Den enda av teveseriens rollfigurer som utforskas riktigt grundligt är Luna i en 80 sidor lång(!) tillbakablick. När det sen kommer till spegelbilderna, Lustrous Revolt ( :rdwhat: va?) med sällskap, så får vi veta ganska lite om deras bakgrund, tankar och motiv. De förblir ganska ihåliga berättelsen igenom. Istället verkar författaren ha gjort det till en sport att ta med varenda figur från teveseriens två första säsonger och referera till händelser i varenda avsnitt.

Dialogen som till en början är väldigt stolpig, korthuggen och rakt på sak blir med tiden bättre. Mot slutet blir problemet närmast det motsatta och berättelsen börjar likna en shortskirtsandexplosions-fic med långa, svamliga och svårgenomträngliga filosofiska resonemang. Kombinera det med det stora persongalleriet och resultatet är att jag tappar bort mig fullkomligt mot slutet.

För den som gillar mörka äventyrsberättelser kan det säkert vara värt att ta en titt på Inner Glory. Det finns dock andra fics jag skulle rekommendera i första hand.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 25 maj 2015, 15:34

Fallout Equestria: Pink Eyes

Berättelsen börjar med att fölet Puppysmiles(!) begravs under rasmassorna av sitt hus efter att zebrorna bombat Canterlot. 200 år senare väcks hon till liv igen genom en kombination av den helande magin i hennes skyddsdräkt och det mystiska rosa moln som gör Canterlot till en dödsfälla för allt levande. Fullkomligt omedveten om de år som har gått och hur mycket världen har hunnit förändras under tiden så beger hon sig av söderut längs med motorvägen Route 52 med ett enda mål i sikte: att hitta sin mamma. Snart sprider sig ryktet om det till synes odödliga fölet i den illgula skyddsdräkten. Varhelst hon stannar till så verkar det som att de problem som plågat lokalbefolkningen plötsligt får sin lösning.

Pink Eyes skiljer sig en hel del från andra berättelser i Fallout Equestria-universumet. (Det ska dock erkännas att jag bara läst tre andra av de över tusen som har skrivits.) Den är betydligt kortare och skriven i tredje person. Framförallt är den dock betydligt mer lättsam och komisk. Det finns en sorglig underton men den dränks för det mesta i alla de galenskaper Puppysmiles hittar på. Hon är hyperaktiv, disträ och ofta fullkomligt aningslös. Hennes prat fylls av vad jag bäst kan beskriva som internetslang och referenser till populära internetmemer. Berättelsen kommer säkert att kunna fungera som ett intressant tidsdokument om tio år.

Egentligen borde jag inte gilla Pink Eyes. Den uppfyller många av mina kriterier för en berättelse jag kommer att hata. Hela berättelsen är en lång transportsträcka med lösryckta tokiga händelser längs vägen. Huvudpersonen går runt och hasplar ur sig en massa populärkulturella referenser och har en passiv roll i mycket av det som sker – hon råkar befinna sig på rätt plats vid rätt tid och fungerar som den tändande gnistan för händelser som redan var i rullning. På något sätt lyckas dock författaren ta allt detta och pussla ihop det på ett sätt som bara funkar. Pink Eyes är en välskriven berättelse med ett jämn och bra tempo och är en ren fröjd att läsa. Själv klämde jag den på fem dagar.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 26 aug 2015, 20:11

10 000 000 ord! (Du har väl inte gett upp än Bros!?)

Jag börjar med några korta utlåtande.

Spellbound Fireflies av bats — Scootadopt och TwiDash. Scootaloo bor hos en fosterfamilj och när hon börjar komma efter i skolan rycker Twilight och Dash in för att hjälpa henne med läxor respektive flygning. Fosterföräldrarna som först verkar vara två intoleranta skitstövlar visar sig vara betydligt mer komplexa.

Hold Your Color av Quillery — Uppföljare till TwiDash-ficen Dreams and Disasters. Twilight och Dash slåss tillsammans med Dashs far och faster mot en fiende som hotar hela världen. Inte alls lika bra som föregångaren. Framförallt känns fienden så övermäktig att bara en deus ex kan stoppa den – något som förstör hela spänningen i berättelsen.

The Last Crusade av CyborgSamurai — Fanfic till Five Scour Divided by Four som handlar om CMC. Den är förhållandevis kort och känns bara som en upprepning av Five Score.

Och nu till kvällens huvudattraktion…

— · — · — ❦ — · — · —

Dust on the Wind av Sparky Brony

Dust on the Wind är en fanfic till Five Score Divided by Four som har många intressanta ideér men tyvärr brister i sitt utförande.

Mike är en framgångsrik elektriker som tjänat stora pengar på sin firma som utför arbeten åt den lokala oljeindustrin. Strax efter hans 35-årsdag dyker ett cutiemark upp på hans höfter och han inser snart att han håller på att förvandlas till ponnyn Lightning Dust.

I den ursprungliga Five Score beter sig de två grupperna av ponnyer ungefär som de flesta av oss skulle göra: snabbt inhandla förnödenheter och sedan hitta någon trygg plats att hålla sig undan medan de försöker ta reda på vad som egentligen pågår. Dust närmar sig det på ett radikalt annat sätt: hon omfamnar snabbt sin nya identitet och bestämmer sig för att låta livet fortsätta som tidigare – de anställda på företaget får helt enkelt acceptera att deras chef Mike nu är en pegasus.

Medan Mane Six i hemlighet letar efter portalen tillbaka till Equestria bestämmer sig Dust för att skapa en fristad för ponnyer från hela världen samt hjälpa de ponnyer som blivit tillfångatagna eller på annat sätt fått problem med människor.

Jag känner mig lite snuvad på mycket av det som jag gillade med Five Score: den panikartade känslan när huvudpersonerna med bristfällig information snabbt måste bestämma sig för vad de ska ta sig till och den ständiga rädslan för att bli upptäckta. Samtidigt är idén med en ponny som helt enkelt kräver att bli accepterad av omgivningen väldigt intressant. Att Mike är äldre, har familj och ett framgångsrikt företag känns som rimliga förklaring till detta beteende. Lightning Dusts orädda personlighet hjälper också.

Den första fjärdedelen läser jag på drygt ett dygn. Därefter börjar dock berättelsens brister att bli alltmer tydliga. Handlingen börjar spreta åt alla håll, berättelsen hoppar tvärt mellan olika bihandlingar och ingen av dem utforskas riktigt på djupet. Hela berättelsen blir till en oengagerande halvmessyr. Jag kan inte längre ignorera det torftiga språket och den katastrofala användningen av skiljetecken med kommatecken precis överallt. Jag har sett exempel på upp till fyra meningar som länkats samman med komman.

Ett vanligt tips till nyblivna författare är "show, don't tell", det vill säga förmedla berättelsen genom tankar och handlingar snarare än att stelt berätta exakt vad som händer. Dust on the Wind befinner sig långt ut på "tell"-delen av skalan – jag gissar att det är främst därför den känns så oengagerande. Det blir väldigt mycket "X gjorde Y" och det är inte ovanligt att man hittar flera meningar i följd som inleds med samma pronomen.

Berättelsen är skriven i första person. Ibland känner sig dock författaren nödgad att beskriva handlingen ur någon annans synvinkel. Detta görs också i första person men med en liten notis om vem det handlar om. (Någon enstaka gång används dock lustigt nog tredje person.) Det känns väldigt märkligt och görs än värre av att vi som läsare ofta knappt känner personen i fråga.

Inte bara Dust utan även omgivningen tar transformationen lite väl lätt vilket avlägsnar en potentiell källa till intressanta konflikter. Vidare får ponnyerna automatiskt tillbaka många av sina gamla minnen. I några drömscener visas hur de två identiteterna Mike och Dust förlikar sig med varandra och vips är ytterligare ett intressant ämne överstökat. Minnena gör också att de människor som transformeras till föl även återgår mentalt till ett barns nivå, något jag finner både besynnerligt och lite läskigt.

Ganska snart efter transformationen nämner Mike/Dusts fru att deras förhållande nog snart kommer att vara över – att Dust rimligen kommer att vilja vara tillsammans med sin egen sort. Det är en intressant konflikt som likt många av de andra inte ges mycket utrymme eller eftertanke. Istället börjar Dust att sätta samman sin "flock" av märrar och hingstar och kvinnor och män. Hennes enda urvalskriterium verkar vara om vederbörande ger henne en riktigt rejäl wingboner.

De andra medlemmarna i denna polyamorösa sammanslutning förblir ganska anonyma berättelsen igenom. (Det finns parallella berättelser men att läsa dessa borde inte vara ett krav.) Deras personligheter skiftar dramatiskt och i regel har de bara en eller två egenskaper som definierar dem. Relationerna känns väldigt oromantiska och fullkomligt meningslösa. Enda gången det blir någorlunda intressant är Dusts engångsligg med en stridspilot på fyllan. Just den typen av vårdslöst beteende hade jag gärna sett mer av. De valfria sexscenerna är värsta sortens Ikea-sex. Four Score lyckades skriva sina så att de tillförde något till både handling och karaktärsutveckling.

Sen har vi skurkarna. Berättelsens antagonister känns inte bara stereotypa utan rent av som karikatyrer. De drivs antingen av ett enormt hat eller så är de fullkomligt galna. På grund av den spretiga handlingen tenderar de att dyka upp lite då och då när det passar och annars hålla sig undan. Så snart de konfronterar Dust och hennes team direkt är de rostade.

Berättelsen drar sig inte för att skildra en del riktigt mörka scener. Rätt berättade hade de kunnat bli riktigt kraftfulla. Lightning Dust blir i ett stadie själv kidnappad, får sina fjädrar bortslitna och blir systematiskt misshandlad och våldtagen i flera månader. Det berättas även om ponnyer som sålts som sexslavar eller använts till plågsamma medicinska försök. Nu berättas dock scenerna med samma torftiga korthuggenhet som berättelsen i övrigt. Resultatet blir att rollfigurernas känslor inte förmedlas starkt nog. Det ska dock medges att jag blivit rätt blasé efter alla år med grimdark.

Ännu ett stort problem med berättelsen är förekomsten av väldigt kraftfull magi. Dust omger sig med några av de skickligaste och mest kraftfulla enhörningarna. Inte nog med det, Dust själv besitter kraftfull pegasus-magi: hon kan skjuta tidsförskjutningsblixtar och absorbera magiska attacker med vingarna. Även earthponies och människor besitter visst mått av magi. Det enda berättelsens skurkar egentligen har att sätta emot är att kidnappa någon ur gruppen och sedan hålla sig gömd.

Den magi jag själv ser som allra mest problematisk är dock transformationsmagin. Denna tar fullkomligt kål på hela grejen med Five Score: att transformationen är ofrivillig och att de helt enkelt blir tvungna att lära sig leva med det. Känslan av ponnyerna som främmande varelser förloras också när helt plötsligt vilken människa som helst kan bli en ponny.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Föregående

Återvänd till Twilight's Ponytails