MLP-serietidningarna

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Re: MLP-serietidningarna

Inläggav Myrica Gale » 31 maj 2014, 10:27

För de som fortfarande inte har köpt serien så finns det snart ännu ett format att välja på. I oktober kommer My Little Pony Omnibus Volume 1 som samlar de första 12 numren av serien för ca 240 kr.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 11 jul 2014, 19:11

My Little Pony: Friendship is Magic, Volume 4

Bild

I likhet med förra numret bjuds vi här på två kortare berättelser. Båda är skrivna av Heather Nuhfer, som tidigare skrivit manuset till volym 2, och tecknade av Brenda Hickey respektive Amy Mebberson. För en gångs skull har boken fått ett omslag som faktiskt har något med serierna att göra.

Från och med nu är serietidningarna officiellt ikapp slutet av säsong tre av teveserien och enhörningen Twilight Sparkle har därmed förvandlats till en alicorn-prinsessa. Därmed fick vi också en repris av den shitstorm som briserade på internet under början av 2013 där män i 20-årsålder satt framför sina datorer och var upprörda över att någon vågat ändra på deras favoritponny.

Friendship Ahoy!

Bild

Det är en vacker dag på stranden och från ingenstans dyker piraten Hoofbeard upp i jakt på en ny besättning till sitt skepp. Snabbt som ögat dras ponnyerna med på ett random pirat-äventyr därför att – tja – varför inte? Det är en skojig berättelse som fungerar bra att berätta på bara två nummer av serietidningen.

Jag gillar Brenda Hickeys tecknarstil. Här kommer den bättre till sin rätt än i hennes tidigare bidrag, serien om Applejack i Pony Tales Volume 1. Jag gillar kombinationen av de svarta, tjocka och mjuka tuschlinjerna och de livfulla färgerna. Bortsett från att ansiktena ibland lite väl mycket tar formen av avlånga klot (ett problem även teveserien lider av) så har hon bra koll på ponnyernas design.

(Ingen titel)

Bild

En magisk bokmal har intagit Ponyvilles bibliotek och stackars Twilight är helt utom sig av ilska och förtvivlan. Det verkar som att enda sättet att fånga bokmalen är att bege sig in i själva böckerna.

Ärligt talat begriper jag inte riktigt den här serien. Samtidigt som bokmalen sätter i sig bok efter bok så börjar berättelsernas ondingar kläckas ur puppor i den verkliga världen – som de naturligtvis har som mål att ta över. Av de olika tecknarna så känns Amy Mebbersons som den som är allra mest förtjust att smyga in allehanda referenser i sina serier. Hon är heller inte lika smidig på att gömma undan dem som Andy Price. På det hela taget känns serien mest som en ursäkt att få referera olika kända litterära verk som Sagan om ringen och Star Trek(!).

Jag har fortfarande lite svårt för Amy Mebbersons tecknarstil. De tunna tuschstrecken gör att bilderna känns platta och de alltför stora ögonen får ansiktena att se märkliga ut.

My Little Pony: Friends Forever, Volume 1

Friends Forever tar vid efter Pony Tales. Där varje nummer av Pony Tales fokuserade på en figur så undersöker Friends Forever vad som händer när man kombinerar dem två och två.

The Pie's the Limit (Applejack och Pinkie Pie)

När jag läser den första serien i samlingen så får jag obehagliga flashbacks till den första av Pony Tales-serierna. Teckningarna är horribla och har återigen gjorts ännu värre av att man har färglagt alla konturer. Handlingen lyckas med att kännas både banal och riktigt besynnerlig. Pinkie Pie ställer upp i en matlagningstävling. Applejack är också på plats och misstas för en av de andra tävlandena Marine Sandwitch, en konstnär med stort ego och en interrobang som cutiemark. Pinkie och Applejack förbarmar sig över en av de andra deltagarna, en gråtmild ponny med en golvmoppsliknande man, och försöker låta henne vinna genom att göra så gräsliga skapelser de bara kan.

Cutie Mark Crusaders och Discord

Cutie Mark Crusaders vänder sig till kaosvarelsen Discord för att få hjälp med att hitta sina sanna talanger. Resultatet blir en nyttig lektion, inte minst för Discord, samt ett visst mått av ödeläggelse. Jag finner Tony Fleecs teckningar riktigt tilltalande den här gången, mest tack vare svarta konturer och bättre färgläggning. Ansiktsuttrycken känns lite stela men på det hela stora så gillar jag ändå hans stil. Jag vet inte om det är en tillfällighet men för andra gången så bjuds vi på referenser till både Sagan om ringen och Star Trek i ett och samma nummer.

Spike och Celestia

Spike besöker prinsessan Celestia för att få råd om en bra födelsedagspresent till Twilight. Det slutar med att de båda beger sig ut på ett äventyr för att få tag i de bästa teleskoplinser som går att finna i Equestria. Agnes Garbowska återvänder med sin runda, lätt barnsliga stil och akvarellfärger. Även om handlingen känns enkel så innehåller den ändå en del tänkvärdheter. Under resans gång så diskuterar Spike och Celestia sina roller som Twilights assistent respektive mentor.

Twilight Sparkle och Shining Armor

Bild

Twilight reser för att besöka sin bror i Crystal Empire. Tyvärr verkar slottet just då hemsökas av ett spöke som stjäl böcker. Twilight tror sig dock snabbt kunna identifiera spöket med den monster-manual som hon och hennes bror brukade läsa som unga. En okej serie. Super Mario-ponnyerna kunde jag dock ha varit undan.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 26 nov 2014, 21:34

Jag hoppas verkligen att ingen missar att man just nu kan få 45 nummer av IDW MLP-serier för 15 usd (111 sek)! :ppgasp:

My Little Pony Humble Comic Bundle
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 10 dec 2014, 15:04

My Little Pony: Friendship is Magic, Volume 5

Bild

Reflections är Katie Cooks och Andy Price mest ambitiösa projekt hittills. Prinsessan Celestia försvinner genom en magisk spegel, likt den i filmen Equestria Girls. Twilight Sparkle och hennes fem vänner (samt hennes assistent, draken Spike) tillkallas för att lösa försvinnandet medan prinsessan Luna med viss svårighet håller ställningarna i slottet. Sökandet leder dem till den mytomspunne magikern Starswirls gamla hemliga tillhåll långt inne i berget. Där hittar de detaljerade redogörelser för hur de första magiska speglarna skapades och hur Starswirl och Celestia utforskade olika världar.

Så småningom återvänder Celestia genom spegeln, något tilltufsad. De andra får lära sig att världen på andra sidan är en spegelbild av deras egen på så sätt att den som är god i denna värld är ond i den andra och vice versa. Här lyckades en yngre Celestia för länge sedan kära ner sig i den gode kung Sombra. Hennes många besök sedan dess har fört de två världarna närmre varandra och nu hotar spegelvärldens onda Celestia och Luna att ta över båda världarna.

Bild

Serien tar verkligen chansen att utöka teveseriens mytologi och rollfigurer. Utöver en redan tät handling så bjuds vi på tillbakablickar till Starswirls tid då Celestia var betydlig yngre och mer impulsiv. Tillbaka i nutid så brottas Twilight med sin roll som nybliven prinsessa och kan inte undvika att jämföra sig med sina två nyss nämnda förebilder. Det finns verkligen inte mycket att klaga på – möjligen skulle det vara att tempot känns lite ojämnt på grund av att den delats upp i fyra delar.

Andy Price teckningar och Heather Breckels färgläggning är som vanligt en fröjd att titta på. Sidorna är fulla av små skämt och referenser för den som tittar noga. Det finns också flera återkommande skämt, som att alla hela tiden glömmer bort Spike och att Twilight tydligen har gett bort synonymordlistor i present till alla sina vänner.

My Little Pony: Friends Forever, Volume 2

Bild

Friends Forever fortsätter att utforska dynamiken mellan Equestrias invånare. Handlingarna i volym ett var inte jätteintressanta och i volym två känns de ännu svagare. Tack och lov har tecknaren till den allra första serien inte gjort några fler.

Fluttershy och Zecora

Fluttershy börjar plötsligt höra djuren prata och vänder sig till zebra-shamanen Zecora för att lösa mysteriet. Väldigt ointressant handling men kul att få se Zecora i en framträdande roll i serien. Manus: Thom Zahler, bild: Tony Fleecs.

Rainbow Dash och Trixie

Bild

Så snart denna udda kombination utlystes så tänkte jag att det måste bli intressant. Handlingen, skriven av Thom Zahler, är mycket riktigt också den bästa i den här volymen: Rainbow Dash får en förfrågan om att uppträda i ett avlägset kungarike. Det visar sig att Trixie har gjorts till drottning över ett rike fullt av diamond dogs i tron om att hon ska kunna använda sina magiska krafter till att leta fram ädelstenar. På huvudet har hon fått en krona som gör att hon inte kan lämna riket. Jag är fortfarande inget stort fan av Agnes Garbowskas tecknarstil men den funkar och stör åtminstone inte.

Handlingen får mig osökt att tänka på ett gammalt nummer av Kalle Ankas Pocket (ni vet, när de fortfarande var halvt i svartvitt) där Joakim görs till härskare över en främmande planet. På huvudet får han en krona med två mekaniska händer som örfilar honom varje gång han stiftar en dålig lag. Det hade varit lite kul att se Trixie bli örfilad på samma sätt.

Pinkie Pie och Luna

Luna vänder sig till först Twilight och sedan Pinkie för att lära sig humor och att vara rolig. Det är lättare sagt än gjort. Den här serien är… tja, jag vet inte. Jag fångas bara inte av den. Manus: Jeremy Whitley, bild: Tony Fleecs.

Applejack och Rarity

Bild

Katie Cooks och Andy Price första bidrag till Friends Forever. Tyvärr blir det för mycket transportsträcka för min smak. Applejack och Rarity är annars en av de mest intressanta kombinationer jag kan tänka mig. De är väldigt olika, så pass att de har svårt att sätta sig in i hur den andra tänker, vilket lätt leder till konflikt. Samtidigt förenas de i att de båda är vana att arbeta hårt, på gränsen till arbetsnarkomani. Medan Rarity är en fåfäng modeskapare så är Applejack en äppleodlare som inte är rädd för skit under hovarna och värderar kläder helt utifrån deras praktiska nytta.

När Applejack beger sig iväg på affärsresa till några släktingar i Applewood så bestämmer sig Rarity för att följa med och försöka förvandla det till en nöjesresa. En lång rad missöden gör att de färdas kors och tvärs över landet samtidigt som deras olika personlighet och förhållningssätt tär på varandra. Även om jag inte är så förtjust i själva handlingen så är Andy Price teckningar återigen en fröjd – likaså de allt intensivare grälen mellan Applejack och Rarity. (Det leder mig till en viktig fråga: kan Equestrias ponnyer drabbas av PMS?)
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 21 feb 2015, 15:03

My Little Pony: Annual 2014

Bild

Utöver de två pågående serierna Friendship is Magic och Friends Forever så har IDW även släppt ett antal specialnummer. Dessa utforskar saker som ligger utanför de ordinarie seriernas ramar. Det första av dessa var Annual 2013 som till stor del utspelar sig i Equestria Girls-universumet (en spinoff till My Little Pony). Den följdes av Annual 2014, som utspelar sig i Power Ponies-universumet, samt Equestria Girls Holiday Special. Under fem veckor nu i april kommer för övrigt en serie kallad Fiendship is Magic att släppas. Varje nummer kommer att fokusera på en av teveseriens skurkar.

Som jag tidigare skrivit så lider Sverige allvarlig brist på seriebutiker. Att beställa från utlandet ser jag inte som någon praktisk lösning. Antingen så tecknar jag en prenumeration och betalar då en frakt för varje nummer som är högre än kostnaden på själva tidningen eller så försöker jag beställa en hel hög tidningar på en gång med den överhängande risken att merparten av dem är slutsålda. Samlingsvolymerna som gått att köpa hos Adlibris, Bokus och SF-bokhandeln har varit min räddning. Min förhoppning var att även specialnumren skulle dyka upp i en samlingsvolym. Equestria Girls klarar jag mig utan men Power Ponies-numret vill jag väldigt gärna ha i min samling. Eftersom jag fortfarande inte sett något tecken på en samlingsvolym och mitt mejl till IDW förblev obesvarat så köpte jag det tillslut på Ebay. 109 kr inklusive frakt får i sammanhanget ses som ett bra pris.

Så, med allt det sagt, till själva serietidningen – fast bok är kanske en bättre benämning. Till sin utformning liknar den nämligen samlingsvolymerna med en tunn limmad rygg snarare än bara vikt och häftad som de ordinarie tidningarna. Boken innehåller två serier: en längre på fyrtio sidor och en kortare på åtta. Båda utgår från avsnitt 6 i säsong 4 av teveserien där de sex ponny-protagonisterna samt draken Spike sugs in i en superhjälte-serietidning. Istället för att låta teveseriens huvudpersoner återigen ikläda sig rollen som Power Ponies så handlar tidningen istället om de faktiska seriehjältarna. För att markera detta så har de getts andra färger och delvis annorlunda personligheter.

Bild

Det första äventyret inleds med att Power Ponies tar fast ett antal superskurkar. Medan de håller en polerad fasad utåt så är de egentligen en högst dysfunktionell grupp som ständigt råkar i luven på varandra. Samtidigt i fängelset kommer de tillfångatagna skurkarna överens om att inleda ett allians. Snart finner sig Power Ponies tillfångatagna och bestulna på sina superkrafter. Enda sättet att besegra skurkarna tycks vara att lära sig samarbeta.

Eftersom "vänskapens magi" är ett genomgående tema för både teveserien och serietidningarna så är det kul att detta nummer har tagit denna unika möjlighet att skildra en grupp som inte är vänner. Varför de ändå arbetar ihop får vi dock aldrig svar på (det verkar de inte heller själva veta). I övrigt så är handlingen inte så märkvärdig. Den har använts tusentals gånger tidigare – hjältarna får storstryk, lär sig en läxa och besegrar slutligen skurken.

Vanligtvis föredrar jag Andy Price runda och mer detaljerade stil men i just det här fallet så passar Ben Bates lite enklare och spretigare men mer fartfyllda stil bättre. Ibland ser figurerna nästan ut att vara tagna ur ett dataspel, men det kanske inte är så konstigt: Ben Bates har tidigare tecknat både Sonic och Mega Man (inklusive crossover-serien Sonic/Mega Man).

Bild

Serien gav upphov till många upprörda känslor när det visade sig att dess manusförfattare Ted Anderson smugit in en kontroversiell bloggare i bakgrunden. Arga läsare krävde hans avsked men i slutänden fick han behålla sitt jobb med löfte från IDW att de skulle granska serierna mer noga. Det gör mig lättad, antar jag, eftersom jag tycker att Ted Anderson är en av de bättre manusförfattarna.

I den kortare bonusserien beger sig superskurken Maneiac genom en portal och på andra sidan möter hon… sig själv? Det är svårt att säga så mycket om den. Mig gav den ingenting.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 05 mar 2015, 20:15

Nummer 14 av Friends Forever bjöd på följande intressanta figur.

Bild

Inte för att Luna/Sombra är min OTP, men jag känner mig ändå lite träffad. :tsblush:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sockis » 05 mar 2015, 21:37

Haha, gillar designen på draken, den ser lagom galen ut! :rdlaugh:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Bros » 05 mar 2015, 21:48

Blir lite sugen på att skulptera henne :tshehe:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 10 mar 2015, 14:07

Som jag nämnde tidigare i min Power Ponies-recension så kommer IDW att släppa fem specialnummer i april under titeln Fiendship is Magic.

• 1 april – Sombra
  • 8 april – Tirek
  • 15 april – Sirens
  • 22 april – Nightmare Moon
  • 29 april – Queen Chrysalis

Här är två sidor från första numret.

Spoiler: show
BildBild

Ännu en glad nyhet är att de kommer att släppas i en gemensam volym i slutet av juni. Bokus säger den 30:e men de brukar komma in nån vecka tidigare.

Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 22 apr 2015, 14:59

My Little Pony: Friendship is Magic, Volume 6

Bild

Jag får nog säga att detta är den svagaste samlingsvolymen hittills av Friendship is Magic-serien. Ett av problemen är att boken innehåller hela tre separata berättelser. Jag kan tycka att de kortare berättelserna borde vara reserverade för Friends Forever. När det inte finns utrymme för ett längre äventyr, vilket jag föredrar, så utforskar de istället ett enkelt koncept och det tenderar tyvärr ofta att bli ganska ointressant.

Manehattan Mysteries

Applejack, Rarity, Fluttershy och Applebloom reser till Manehattan för att träffa Appleblooms kusin Babs och gå på en magiföreställning. Inte helt oväntat (för mig som läsare) så är det Trixie som står för kvällens nummer. Som sista trick trollar hon bort en stor och dyrbar diamant. Diamanten blir till synes stulen, men det hela är en plan för att få fast en diamanttjuv som har härjat staden. Tjuven lyckas dock vända på spelet och istället sätta dit Trixie för stölden. Trixie flyr från brottsplatsen och får hjälp av de övriga fem att nysta upp tjuvens planer.

Detta är bokens behållning. Som vanligt är jag inte så förtjust i Agnes Garbowskas stil men handlingen, skriven av Ted Anderson, är i alla fall skaplig. Han må ha retat upp många fans med sina kontroversiella uttalande men han är fortfarande en av de bästa manusförfattarna. Jag tycker att det var ett klokt beslut att inte ta med alla sex ur Mane Six. Med tillskottet av Applebloom, Babs och Trixie blir det precis så många huvudpersoner som serien klarar.

(Ingen titel)

Så mycket koncept-serie det kan bli. Alla Ponyvilles ponnyer verkar vara försvunna och det är upp till deras husdjur att ta reda på vad som har hänt. Istället för text består pratbubblorna av enkla bilder. Utan ponnyer så kände jag ärligt talat inte igen Amy Mebbersons tecknarstil. Manus av Jeremy Whitley.

(Ingen titel)

Discord tar med sig Fluttershy och Cutie Mark Crusaders på en tidsresa. Handlingen känns sekundär och det blir mest en intäkt för att stapla tokigheter på varandra. Seriens yngre publik kommer förhoppningsvis att tycka att det är kul. Tecknad av Brenda Hickey. Manus av Jeremy Whitley.

My Little Pony: Friends Forever, Volume 3

Medan Friendship is Magic volym 5 kändes ovanligt svag så känns Friends Forever volym 3 förvånansvärt stark. Okej, ingen av serierna var exceptionellt bra, men de är åtminstone en förbättring jämfört med de två tidigare volymerna.

Granny Smith och Flim Flam Brothers

Apple Jack och resten av familjen beger sig till Apple Con 45, ursprungligen en mässa för äpple-baserade produkter men som med tiden vuxit till att innefatta alla typer av frukter (inklusive apelsiner). Förvänta er ett myller av pastellfärgade hästar som tillbringar det mesta av sin tid åt att stå i kö. (Låter det bekant?)

Bild

Efter att ha vandrat en rund inne på mässan hör Granny Smith plötsligt en bekant röst. Det är en av de förhatliga Flim-Flam-bröderna som kommit till mässan för att kränga ännu en av sina värdelösa produkter. Men varför är han där ensam? Tydligen lyckades både han och hans bror kära ner sig i en märr vid namn Marian, något som ledde till att de blev ovänner och inte har pratat med varandra sedan dess. Oavsett vad Granny Smith tycker om de två i övrigt så står hon inte ut med tanken att de skulle förbli ovänner för resten av livet.

Jag var inte särskilt förtjust i serien när den först kom ut men efter en omläsning kom jag att uppskatta den betydligt mer. Medan jag ursprungligen skulle kallat handlingen (skriven av Christina Rice) simpel så skulle jag nu snarare kalla den effektiv. Serien lyckas faktiskt klämma in en hyfsat engagerande berättelse på sitt begränsade sidantal.

Tony Fleecs fortsätter att förbättra sin tecknarstil. Tillbakablicken på när bröderna träffar Marian är ett smärre konstverk, något man annars mest ser från Andy Price. Han visar också att han har full koll på teveserien och serietidningarna genom att inkludera en hel drös bekanta ansikten i de första sidornas folkmyller. Hur många kan ni namnge? Lite märkligt blir det dock att se samma ponny stå i en gigantisk kö i en ruta och sedan spankulera runt helt fritt i nästa.

Bild

Fluttershy och Iron Will

Minotauren och motivationstalaren Iron Will har slängts ut av sin fru på grund av sitt aggressiva beteende. Han söker upp Ponyvilles timidaste ponny Fluttershy för att få hjälp att hitta "sin inre ponny". Det blir inte helt lätt och görs knappast lättare av att Fluttershys vänner uppträder hånfullt och intolerant. Precis som med föregående serie så tyckte jag till en början att denna var lite för simpel men har senare ändrat mig och tycker att den är relativt välskriven. Tecknad av Anges Garbowska efter manus av Christina Rice.

Spitfire och Rainbow Dash

Bild

En ny tecknare gör entré. Med små kroppar och stora runda huvuden så skiljer sig hans stil mer från teveseriens än övriga tecknares. Det blir väldigt gulligt, fast på ett bra sätt. Jag gillar det.

Wonderbolt-kaptenen Spitfire kallar Rainbow Dash till ett hemligt uppdrag. Det visar sig dock att det inte uppdraget i sig som är det hemliga utan Spitfires mörka hemlighet: hon är livrädd för barn. Rainbow får fullt sjå med att både hjälpa en grupp unga pegasus-föl att lära sig flyga samt ta hand om en väldigt nervös Spitfire.

Med denna serie visar Ted Anderson återigen vilken skicklig manusförfattare han är. Situationen innebär en kraftig förändring av Spitfires och Rainbows roller och relationen dem emellan. Samtidigt etablerar Rainbows interaktion med Scootaloo i seriens inledande och avslutande scen hur hon normalt är: en smula tanklös och impulsiv. På samma sätt etableras Spitfires normalt tuffa attityd genom en serie tankebubblor. Resultatet blir att de visas upp som de komplexa och mångsidiga figurer de är. Spitfires tuffhet är mest en fasad nödvändig för hennes yrkesroll och Rainbow kan vara pålitlig och ansvarstagande när situationen kräver.

Pinkie Pie och Twilight Sparkle

Det är matmarknad i Ponyville och Pinkie söker Twilights hjälp för att försöka motstå sin mat-nemesis Phenomnomenon, en bakelse så delikat att det inte går att sluta äta dem. Jag gillar Brenda Hickeys tecknarstil men i övrigt är serien alltför lol random för min smak, som det ofta blir med Pinkie Pie. Manus av Barbara Randall Kesel.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Föregående

Återvänd till Twilight's Ponytails