Tecknade serier

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Tecknade serier

Inläggav Myrica Gale » 12 nov 2014, 16:42

Här postar vi tips på tecknade serier i olika format. Tråden är tänkt som en syskontråd till Dagens boktips (där det dock ska medges att det inte har hänt så mycket på ett tag).
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Re: Tecknade serier

Inläggav Myrica Gale » 12 nov 2014, 16:43

Alverfolket

Alverfolket (en: Elfquest) är en amerikansk independent-serie som skapades av Wendy och Richard Pini 1978. Den började ges ut i svensk översättning 1983 (och på danska 1984).

Skarpegg (en: Cutter) är hövding för Vargryttarna, en stam av kortvuxna alver med fyra fingrar på var hand som rider på stora vargar. Så länge de kan minnas har de varit i konflikt med de lokala stenåldersmänniskorna som ser dem som onda demoner. När människorna en vacker dag sticker hela skogen i brand så tvingas alverna att fly därifrån. Efter en mödosam färd hamnar de hos solfolket, en grupp alver som lever som fredliga jordbrukare, och det leder naturligtvis till en rejäl kulturkrock. En vacker dag väcks en tanke i Skarpeggs huvud: finns det fler alvstammar där ute och vad hände med de upphöjda (en: high ones), alvernas mytiska förfäder? Tillsammans med sin bäste vän Himlavis (en: Skywise) ger han sig av på en lång resa som så småningom blir till en jakt på alvernas gemensamma historia och ursprung.

Bild

Jag ska ärligt säga att jag inte fastnade omedelbart för Alverfolket. Tecknarstilen skiljde sig en del från de franko-belgiska serier jag var van vid. Teckningarna var förhållandevis detaljerade, med mycket skuggning samt färglagda med akvarell. Det stora persongalleriet gjorde serierna väldigt förvirrande och jag störde mig på de många fåniga namnen. Dock missade jag helt att seriealbumen hängde ihop i en enda lång följetång. Äventyr som sträckte sig över mer än tre album existerade bara inte i min värld. När jag väl bestämde mig för att ge serien en andra chans och läsa den från början så blev det stora persongalleriet istället en styrka. Som ett fan av långa fantasyböcker så fanns det få saker jag gillade bättre än att försvinna in i stora och detaljerade världar.

Ytterligare några saker som gör att jag gärna försvinner in i Elfquests värld emellanåt är den relativa frånvaron av tröttsamma könsroller samt alvernas avslappnade inställning till sexualitet. Eller som det står i början av den nysläppta samlingsvolymen nedan: ”Elfquest is a story about savage, wolf-riding demons that corrupt God’s green land, doing stuff your parents would never guess just by looking at the cover”.

När jag väl fastnat för serien så bestämde jag mig för att försöka samla på mig albumen. Den svenska utgivningen lämnade dock mycket att önska. Albumen släpptes alltmer sporadiskt och efter nummer 17 upphörde den helt. Extra retsamt blir det när man inser att det första äventyret är 20 album långt. Som tur är hade man varit desto flitigare i Danmark och skulle med tiden ge ut inte mindre än 65 album. Vid varje tur över till Köpenhamn så smet jag ner på Faraos Cigarer och köpte på mig några album – äldre från begagnathyllan och nyare från reabacken (för 19,75 styck). Jag fick tag på alla album utom 18 och 19. Att läsa på danska var aldrig något hinder och de danska albumen höll högre kvalité än de svenska. De var tryckta på tjockare, matt papper medan de svenska med tiden bytte till ett tunnare, glansigt papper som gjorde att färgerna mörkare och mer mättade. Dessutom var färgplåtarna ibland dåligt justerade och det fanns färgfläckar lite här och var på sidorna.

För att göra det hela en smula mer komplicerat så släpptes serien samtidigt i flera olika format på engelska. Först kom Reader’s Collection, 30 serietidningsstora böcker som jag förmodligen hade samlat på mig om jag hade vetat mer om dem. Snart därefter kom DC Comics böcker i manga-format. Den två första med titlen Wolfrider samlade olika serier som tillsammans bildade en kronologisk prequel och dessa uppskattade jag varmt. De följande 14 böckerna skippade jag dock eftersom jag redan hade serierna på danska.

The Complete Elfquest, Volume 1

Bild

Jag hade inte räknat med att det skulle släppas fler samlingsvolymer med tanke på att man redan för flera år sedan lade upp så gott som samtliga sina serier gratis på nätet. Därför gladde det mig lite extra att jag här fick en till chans att samla på mig en komplett uppsättning av hela det första äventyret. Känner jag mig själv rätt kommer jag nog att också köpa kommande volymer.

Till formatet liknar boken en telefonkatalog (eller en av de där riktigt tjocka mangaböckerna om ni känner till dem), fast med bättre papper. Den är 720 sidor tjock och helt i svartvitt. Med tanke på att jag gav 176 kr för den hos Adlibris så innebär det galet mycket serie för pengarna.

Efter att ha läst serierna så många gånger i färg så är det spännande att se dem med alla färger ”avskalade”. Alla kanske inte gillar det men själv är jag väldigt svag för vältuschade svartvita teckningar. Jag finner många av de detaljerade tuschteckningarna bedövande vackra. Å andra sidan får jag medge att serien gör sig väldigt bra i färg. Dock föredrar jag de äldre akvarellfärgerna framför den digitala färgläggning man bjuds på om man läser serierna online.

Äventyret som i efterhand gets namnet ”The Original Quest” brukar anses av många som det bästa (och därför hade jag inte blivit så besviken om den svenska utgivningen stannat efter album 20). Därefter följer två direkta uppföljare (som ges ut tillsammans i The Complete Elfquest, Volume 2) innan utgivningen började splittras i allt fler parallella och alternativa handlingar samt prequels. Jag är själv böjd att hålla med – det finns några riktiga guldkorn men överlag håller få av de senare serierna samma kvalité som de första.

De första fem delarna av ”The Original Quest” skulle dock lätt kunna ses som ett separat äventyr. Album sex ser ett tidshopp på flera år. Under denna tid hinner Skarpegg göra sig hemmastad hos solfolket och få två barn. När han och Himlavis väl ger sig ut på sin långa resa så känns det som att seriens tempo successivt saktar ner och tonen skiftar mot att bli allt mörkare. Personligen gillar jag de första tio numren (första halvan) bäst och i synnerhet nummer 8 och 9 där Skarpegg och Himlavis möter människostammar som, ska det snabbt visa sig, dyrkar dem snarare än hatar dem.

Tack vare sin längd kan serien väva en ganska komplex berättelse. Som jag skrev så är seriens stora persongalleri en av dess styrkor. Vi lär oss långsamt allt mer om de olika rollfigurerna och många ges tillfälle att stå i rampljuset och visa upp just sina styrkor. Det är stört när omöjligt att inte skaffa sig en favorit (min är Himlavis/Skywise). Precis som i många andra längre fantasyverk så splittras gruppen och vi får följa flera parallella handlingar vars vägar senare korsas igen. Efterhand kommer också alltmer av den rika bakgrundshistorian att nystas fram.

Varning! Första upplagan innehåller ett tryckfel! Sida 405 har ersatts av en kopia av sida 371. Sidan är dock inte central för handlingen och går att läsa online.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 13 nov 2014, 15:31

Linda och Valentin

Jag växte upp med en far som är en stor seriefantast. I hemmet fanns hyllmeter efter hyllmeter fyllda med seriealbum. På så sätt kom jag under min uppväxt i kontakt med många av de mest kända fransk-belgiska äventyrsserierna såsom Tintin, Spirou, Asterix, Blake och Mortimer med flera.

En som gjorde speciellt stort intryck på mig var den franska serien Linda och Valentin (fr: Valérian et Laureline). Jag har alltid varit svag för science fiction och fantasy och de många detaljerade miljöerna och fantasifulla varelserna tilltalade mig verkligen. De sista åren har jag av och till lekt med tanken att själv samla på mig samtliga album. Som av en händelse så upptäckte jag att ett förlag kallat Cobolt helt nyligen har getts ut ett samlingsalbum på svenska. Bara några dagar senare läser jag en artikel om dem i tidningen Bild & Bubbla. Cobolt är ett danskt förlag som inriktar sig på påkostade albumutgåvor av klassiska fransk-belgiska serier. Efter att ideligen ha kontaktats av svenska seriefantaster som undrade hur de kunde få tag på de danska utgåvorna så beslöt de sig för att även börja publicera på svenska. Albumet är det första av sju och samtliga har redan hunnit ges ut på danska tillsammans med ytterligare några sidoalbum (som jag hoppas också kommer på svenska).

Landets ringa storlek till trots så verkar det finnas en god marknad för seriealbum i Danmark. I Sverige ser det desto dystrare ut och seriemarknaden har i stort sett reducerats till Bamse och Kalle Anka i matbutikernas tidningshyllor. En annan serie som jag valde att samla på mig redan för en tio år sedan är Alverfolket. Här stannade den svenska utgivningen av och upphörde redan efter 17 album. Danskarna plöjde dock på oförtrutet och jag åkte ofta över till Faraos Cigarer i Köpenhamn för att köpa på mig halvgamla album som de reade ut för 20 kr styck. (Mer om detta i förra inlägget.)

Linda och Valentin började publiceras som följetång 1967 och senare som album 1970. Det första albumet på svenska kom 1975. Serien avslutades officiellt 2010 men det har inte hindrat det från att släppas ytterligare ett album samt en roman sen dess. (År 2007 kom det för övrigt en japansk-fransk animerad teveserie kallad Time Jam, men den var verkligen inget vidare.)

Linda och Valentin – Samlade äventyr 1

Bild

Detta är en bok på 156 sidor i klassisk seriealbumsstorlek och med hårda pärmar. Pappret är härligt matt och tjockt.

Den nya översättningen är gjord av Björn Wahlberg som tidigare legat bakom den uppmärksammade nyöversättningen av Tintin. Själv retade jag mig en smula på att språket kändes väldigt stelt och onaturligt. Jag kan inte minnas att jag reagerade så på den äldre översättningen, men tyvärr har jag den inte tillgänglig för en jämförelse. Nu kanske jag är fördomsfull men jag kan mycket väl tänka mig att nyöversättningen är mer trogen det franska originalet – och när allt kommer till kritan så föredrar jag ändå en mer trogen översättning.

De onda drömmarna är av det mer komiska slaget och förhållandevis kort och simpel. Den bjuder dock på en del häftiga miljöer och kan ses som en upptakt till Det stigande vattnets stad. Detta äventyr är nästan dubbelt så långt och har en något seriösare ton. Det skiljer sig dock från senare album genom den totala avsaknaden av rymdvarelser. Allt utspelar sig på (eller kring) Jorden och det är fortfarande Xombul som är storskurken.

De tusen planeternas rike är det första "riktiga" Linda och Valentin-albumet. Här återfinns alla de ingredienser man förväntar sig: fjärran planeter, rymdvarelser och det ikoniska rymdskeppet XB982.

Bland extramaterialet bjuds vi bland annat på en genomgång av all inspiration som Star Wars hämtat från Linda och Valentin.

Linda och Valentin – Samlade äventyr 2

Bild

Från och med De tusen planeternas rike i första volymen och för en tid framöver så följer serien ett stadigt mönster: enkla, fristående rymdäventyr med ett tydligt politiskt budskap. De tre äventyren i denna bok gavs ursprungligen ut som nummer 1, 2 och 3 på svenska och är i mitt tycke också de bästa att introducera nya läsare till. Förutom dessa så innehåller boken även några sidor om en av seriens skapare, Pierre Christin.

I Stjärnlös värld undersöker Linda och Valentin en märklig ihålig planet på kollisonskurs med några av människornas kolonier. Inuti planeten har ett bokstavligt könskrig pågått sedan urminnes tider och där explosiva blommor används som vapen.

I Kampen om Teknorog återvänder ursprungsbefolkningen till en planet som antogs vara obebodd och som koloniserats av mänskligheten i 200 år. Ska människorna följa sina egna regler och lämna ifrån sig planeten med sina otroligt rika naturresurser?

I Härskarens fåglar kraschlandar Linda och Valentin i vad som set ut att vara en rymdskeppskyrkogård. Det verkar inte vara en slump att de kraschat just där. Här härskar den mystiske Härskaren med sina vansinnesfåglar – varje dag slavar befolkningen av skeppsbrutna med att laga en enorm festmåltid åt Härskaren medan de själva får klara sig bäst det går på magra rester. Det finns dock alltid dem som vägrar att foga sig med de andra.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 22 nov 2014, 13:34

:rdwow:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Twilight's Ponytails