Crystal Fair

Här kan ni prata om allt och ingenting, även sånt som inte har med ponies att göra!

Crystal Fair

Inläggav Myrica Gale » 07 jul 2014, 22:11

Tanken på att besöka ett ponny-konvent har sakta legat och grott i huvudet under våren. Till slut kände jag att jag verkligen måste ta och se till att göra det den här sommaren. Crystal Fair i Finland visade sig ligga under första veckan av min semester. Med bara några dagar kvar till konventet så bokade jag slutligen allting som behövdes: flyg, hotell och tredagarsbiljett. Hemsidan är för övrigt helt fantastisk och innehåller verkligen all information man behöver.

Dag 0

Jag valde att ta flyget från Kastrup utanför Köpenhamn eftersom det är en så mycket större flygplats än Sturup utanför Malmö. Det är lättare att ta sig dit och finns betydligt fler flyg att välja mellan. Jag anlände till Helsingfors på torsdag eftermiddag. Hade jag varit ute i mer god tid så hade jag kanske kunnat stämma träff med några andra bronies. Nu strövade jag istället runt själv i kvarteren runt stationen, åt lite skräpmat, tog en öl och gick sen och la mig tidigt.

Dag 1

Konventet hölls i Finlandiahallen knappt 10 min promenad från stationen. Paneler och andra aktiviteter hölls parallellt i tre olika rum så det gällde att prioritera och göra upp en plan.

Eftersom jag kom till konventet utan att känna någon så började jag med att gå till "Speed Friending". Eftersom den hölls samtidigt som öppningsceremonin så var vi bara tre personer som kom. Därför sköts den upp en halvtimme. Konceptet var enkelt: skriv en lista med frågor, tillbringa sedan tre minuter med varje person och bombardera varandra med frågor. Det var väldigt trevligt och jag pratade med flera finnar, ryssar och svenskar. Dock kändes det inte som att det ledde till något. Folk var fortfarande väldigt obenägna att prata med folk de inte kände. Jag hade gärna sett att man ställt några soffor i ett hörn där man kunde sätta sig och signalera att man var öppen att snacka med vem som helst.

Sedan lyssnade jag på Anneli Heed i en timme varefter jag begav mig ner mot centrala Helsingfors för att hitta en trevlig vegetarisk lunchrestaurang. Den jag hade ställt in siktet på hade dock semesterstängt så det fick bli en annan. Det var dock mitt enda restaurangbesök (som inte var snabbmat) under mina fyra dagar i Helsingfors. Dels ville jag hinna med så mycket av konventet som möjligt och dels är det rätt trist att gå på restaurang ensam. Det blev många skippade måltider och jag upptäckte att två öl räcker för att ersätta en hel måltid.

Jag kom tillbaka i god tid för att lyssna på Daniel Ingram och hann gå lite i "Vendors' Hall" innan och titta på diverse ponnyprodukter. Totalt fanns det 18 bord med olika försäljare. Jag kände dock att jag redan har det mesta i ponnyväg och nöjde mig med en tekopp med konventets maskot Aurora, mest för att ha någon form av souvenir med mig hem.

Efter att dagen var över och jag var tillbaka på hotellet så gick jag ut på Crystal Fair-forumet. En person hade tagit initiativet att sätta upp en enkel meddelandetjänst och där försökte jag stämma träff med några andra bronies. Jag lyckades dock aldrig lokalisera gruppen. Efter att jag och två ryssar jagat runt i en timme så lyckades jag släpa med mig en av dem till Beerhouse Kaisla, samma pub som jag besökt dagen innan. Jag skulle nog säga att pubben passade mig helt perfekt: en lång lista med mikrobryggd öl på fat, en massa ungdomar i 20-årsåldern som spelade kort- och brädspel och ingen jävla musik. Vi blev kvar i 2 1/2 h och jag drack mer öl än jag borde. Det slutade med andra ord inte i fullständig katastrof.

Dag 2

Konventets andra dag ägnade jag mestadels åt olika paneler. Någonstans lyckades jag också ta mig ner till stationen för att äta en kasvishampurilainen. Först ut var Tabitha St. Germain. Därefter EileMonty som jag ärligt talat inte hade koll på vem det är. Tydligen är hon en röstskådespelare vars karriär började med ponny-videor (bland annat som Button's Mom). Näst ut var cosplay-tävlingen. Två timmar var avsatt men det gick betydligt snabbare. Tror inte att det var mer än 20-nånting tävlande. Sedan gavs det en introduktion till hur man skapar elektronisk musik av några av de inbjudna musikerna. Slutligen hölls en blind reading där Tabitha, Anneli och EileMonty läste ett antal klassiska sagor i olika röster.

Dagens höjdpunkt var konserten på Nosturi på kvällen. Till skillnad från konventet som jag nog hade lite för stora förhoppningar på så visste jag inte alls vad jag hade att förvänta av konserten. Det är en mäktig upplevelse att hiva i sig några öl och sedan hoppa runt som en kokt spaghetti tills man bokstavligen rinner av svett. Mot slutet av kvällen luktade lokalen följaktligen som att stoppa huvudet i en säck hönsgödsel. Efter att folk blivit sådär skönt småberusade så var de också lättare att prata med de andra besökarna.

Första bandet var ett ryskt rockband som körde låtar med tydligt ponny-tema, inklusive en rysk översättning av Anthropology. Efterhand som kvällen fortlöpte så blev det mer elektronisk musik med allt färre ponnyinfluenser. Jag gillade RainbowCrash88 och HMage men sen blev det ganska ointressant. Techno, trance, hardcore eller dubstep – allt lät tillslut så snarlikt att jag blev lite trött på det. Det var ganska få som stannade ända till konserten tog slut vid 1:30.

Kvällens stora överraskning var när Daniel Ingram och Anneli Heed dök upp på scenen och framförde You'll Play Your Part. Anneli sjunger faktiskt fantastiskt bra.

Dag 3

En av de paneler jag sett fram emot mest var den med Knighty och Midnight Shadow från Fimfiction. Vi fick veta lite om de framtida planerna för sajten och jag passade på att ställa en fråga gällande de många turerna kring sidans annonser. Därefter valde jag att skippa Q&A med hedersgästerna och istället lyssna på de två svenska animatörerna GalaxyArt och MyLittleVisuals. Vi var nog inte mer än ett dussin där. Sista panelen innan avslutningsceremonin handlade om det mycket ambitiösa Fallout Equestria-spelet. Vi bjöds på en kort presentation och en demo-video men det mesta ägnades åt frågor. Mest var det en liten klick på 4–5 personer som ställde väldigt specifika frågor gällande spelmekaniken och vissa brydde sig inte ens om att dölja att det mer handlade om förslag än frågor.

Jag valde att resa hem samma dag som konventet slutade. Det gjorde att jag missade chansen att gå på efterfest och få bättre kontakt med lite andra bronies. Å andra sidan slapp jag riskera ännu en ensam kväll i Helsingfors (och att betala för en extra natt på hotellet).

Observationer och lärdomar

• Helsingfors är en behagligt lagom stor storstad och med gott om ungdomar i nördiga t-shirts.
• Det finns öppna WiFi överallt i centrala Helsingfors.
• Helsingfors är en bra stad för vegetarianer och ölkonnäsörer.
• Det är väldigt skönt att resa med endast handbagage. Det funkar dock bara om man inte tänkt köpa några ponnyprylar.
• Man ska inte åka till ponnykonvent i förhoppningen att lära känna nytt folk – och speciellt inte då till Finland.
• Det är svårt att arrangera spontana träffar när ingen i gruppen kan staden. Man ska nog försöka göra det längre i förväg.
• Små kompaktkameror funkar skit i stora och dåligt belysta rum. Allting blir antingen mörkt eller suddigt.
• Man kan dricka sig mätt på öl.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Re: Crystal Fair

Inläggav Myrica Gale » 07 jul 2014, 22:30

Jag tog en del bilder under konventet. De flesta blev dock skit. Min minst fem år gamla kompaktkamera funkade knappt alls i den dämpade belysningen i den stora salen. Blixten orkar inte lysa upp rummet och med längre exponeringstid så blir saker ofta suddiga. Jag har därför fått gallra hårt bland bilderna. Det finns dock säkert gott om andra som kommer att lägga ut betydligt bättre bilder.

Bilderna från konserten på Nosturi ligger på slutet och är tagna med min nästan lika uråldriga iPhone.

Google Drive är för övrigt också skit. Det brukade vara lätt att lägga till beskrivningar till bilderna. Nu har det blivit betydligt knöligare och det vetetusan om ni kommer att hitta dem.

https://drive.google.com/#folders/0B7q_f4Se0vLeNWkyVXRoa3F6NUE
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 08 jul 2014, 07:50

Låter rätt så trevligt det där :)
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 08 jul 2014, 21:44

Lite videoklipp.

Öppningsceremonin. Kanske inte så jättespännande men det kommer att släppas fler videor framöver.

Reportage på finsk teve. Förhoppningsvis kommer någon att översätta det så småningom.

Daniel Ingram och Anneli Heed framför You'll Play Your Part. Början av låten saknas tyvärr.

Hela låten. Dock mer ljud från publiken.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Pinkie Pies random hörna