Bronie-dokumentär

Här kan ni fråga allt vad som gäller om bronies och MLP. För er som vill veta mer helt enkelt.

Bronie-dokumentär

Inläggav Filmstudenterna » 21 jan 2014, 22:29

Hejsan allesammans, vi är ett gäng filmstudenter på Sundbybergsfolkhögskola och håller på att göra en dokumentärfilm. Vårat valda ämne handlar om Bronie-kulturen och vi undrar om någon skulle vara intresserad av att kanske hjälpa oss genom att bli intervjuad och förklara/berätta om varför My Little Pony är så intressant och vad som gör en till en "bronie"?

För enkelhetensskull skulle det vara smidigast om denna person/personer bor i Stockholm.
Och som många liknande uppgifter är den tyvärr tidsbegränsad och bör vara en klar produkt innan nästa fredag (den 31a jan, vi måste alltså hinna redigera och få ert godkännande innan vi kan säga att det är en klar produkt ^^ ).
Obs, detta är alltså inte en "troll" utan vi är fullt seriösa.

Har ni frågor om hur det skulle gå till vid eventuell intervju osv, är ni välkomna att maila oss på: dokfilmsfhk@gmail.com

MVH
Alex
Filmstudenterna
Newborn Foal

Re: Bronie-dokumentär

Inläggav Sockis » 22 jan 2014, 11:38

Jag vet att vi har några bronies i stockholm på forumet, jag kan kontakta dom och säga att ni är intresserade.
Sen en liten stavningsgrej, det stavas Brony när det är singular, så det bör vara Brony-dokumentär, bronies stavar man i plural.

Men roligt att ni intresserade er för ämnet, får man fråga varför ni valde just detta ämnet?
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav DreamSnake » 22 jan 2014, 12:31

Färdigt arbete redan innan 31. :tsdnw: Det är inte så lång tid, tyvärr så bor man en bra bit ifrån Stockholm så man kan inte hjälpa.
Men lycka till. :tshappy:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Filmstudenterna » 23 jan 2014, 12:36

En i vår grupp hade hört talas om er och vi blev nyfikna på vad en Brony innebär osv. Så det rör sig mer om att vi är allmänt nyfikna.
Våra klasskamrater valde att ta mer djupa ämnen att dokumentera medans vi ville ha något ovanligt och kanske okänt :D

Det skulle vara otroligt uppskattat om du kunde kolla runt med de som bor i Stockholm och se om de är intresserade.
Vi vill verkligen ha ett seriöst fan och ser fram emot att få höra vad de har att säga :)

Tack för svaret och stödet!

MVH
ia :D
Filmstudenterna
Newborn Foal

Inläggav Laddercat » 23 jan 2014, 18:59

Hallå, jag har pratat lite med min kompis och vi har kommit fram till att vi kan nog vara med.
Vi var med i artikeln från DN och trots att vi nog har blivit lite mindre aktiva i fandomen så har vi tillsammans fortfarande väldigt stor baskunskap, även om våra siffror inte är helt updaterade.
Då ni inte verkar veta så mycket om bronies så föreslår jag att ni kollar upp en dokumentär eller två. Jag är dock lite för upptagen just nu och hoppas att någon annan snäll forummedlem kan länka till både bra dokumentärer och kanske nyhetsartiklar. Jag vet att det finns trådar med listor på allt sånt på forumet men jag kommer inte ihåg var.

Vi är båda upptagna under helgen, men i början av nästa vecka borde gå rätt bra. Säg gärna till om ni vill att vi tar med någon form av merchandise.
Jag kan också tillägga att vi båda två bor i Sundbybergsområdet.
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav DreamSnake » 23 jan 2014, 19:05

Laddercat skrev:Hallå, jag har pratat lite med min kompis och vi har kommit fram till att vi kan nog vara med.
Vi var med i artikeln från DN och trots att vi nog har blivit lite mindre aktiva i fandomen så har vi tillsammans fortfarande väldigt stor baskunskap, även om våra siffror inte är helt updaterade.
Då ni inte verkar veta så mycket om bronies så föreslår jag att ni kollar upp en dokumentär eller två. Jag är dock lite för upptagen just nu och hoppas att någon annan snäll forummedlem kan länka till både bra dokumentärer och kanske nyhetsartiklar. Jag vet att det finns trådar med listor på allt sånt på forumet men jag kommer inte ihåg var.

Vi är båda upptagna under helgen, men i början av nästa vecka borde gå rätt bra. Säg gärna till om ni vill att vi tar med någon form av merchandise.

Menar du som artikeln ni blev intervjuade i? :rdtongue:
http://www.dn.se/kultur-noje/deras-pass ... nnyhastar/ <--- That one.

Sedan gjorde även Aftonbladet en liten artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15156050.ab

Och när det kommer till dokumentärer, What to choose?! :tsdnw: Finns ju några stycken.
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Myrica Gale » 23 jan 2014, 20:18

Glöm inte det här klippet som sent omsider sparkade i gång svensk medias intresse för brony-fenomenet. :pp2:

Om Nyhetsmorgon var den tändande gnistan så var DN-artikeln likt en exploderande nyårsraket. Kommentarer följde i flera svenska tidningar, bland andra:

http://www.sydsvenskan.se/opinion/subversiva-ponnyhastar/
http://hd.se/noje/2012/07/15/ponnyer-som-trollbinder/

Se Samlingstråd för MLP relaterade nyheter för fler länkar.

När det kommer till dokumentärer så brukar det vara Bronies: The Extremely Unexpected Adult Fans of My Little Pony (eller kort och gott BronyDoc) som folk först tänker på. Filmteamet samlade in ca 350 000 dollar via Kickstarter och besökte bronies i flera länder. Filmen har börjat dyka upp hos allt fler filmtjänster och butiker. Sen finns det förstås flera välgjorda dokumentärer gjorda av bronies själva, såsom The Brony Chronicles.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Filmstudenterna » 24 jan 2014, 12:15

Laddercat skrev:Hallå, jag har pratat lite med min kompis och vi har kommit fram till att vi kan nog vara med.

Om ni kan i början av nästa vecka skulle det vara perfekt om ni kunde ställa upp.
Själva dokumentären ska vara en lite mer informativ dokumentär så att vi inte vet något är lite den generella idén så planen är att i en intervju ska ni besvara de frågor vi har kring er.
Att ni bor i sumpan är perfekt då vår skola ligger i Rissne, om ni kunde möta oss på tisdag (vilken tid funkar för er?) skulle det vara perfekt.
Sjukt kul att ni svarar och kan tänka er att ställa upp, as snällt :D

Angående era merchandise så ta med lite av era favorit saker, så kan vi ta det då vi ses vad ni kan presentera på själva intervjun :)

Med Varma Hälsningar
ia :D
Filmstudenterna
Newborn Foal

Inläggav Havre17 » 24 jan 2014, 13:23

Tjenare, laddercats polare här (dvs den andra sumpanbon). Jag borde vara tillgänglig hela dagen om jag väljer att inte jobba. Vilka tider hade ni tänk ha intervjuerna? ^^. Jag har ingen anning när Joel(Laddercat) kan men om ni ger oss tider kan jag ringa honom och kolla :3
Användarvisningsbild
Havre17
Cutie Marked Filly

Inläggav Laddercat » 26 jan 2014, 20:02

Jag har kollat mitt schema och kan nog vara i Rissne runt klockan 14:00-14:30 på Tisdag
Bild
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Filmstudenterna » 27 jan 2014, 13:07

Havre17 skrev:Tjenare, laddercats polare här (dvs den andra sumpanbon). Jag borde vara tillgänglig hela dagen om jag väljer att inte jobba. Vilka tider hade ni tänk ha intervjuerna? ^^. Jag har ingen anning när Joel(Laddercat) kan men om ni ger oss tider kan jag ringa honom och kolla :3

Hej, först och främst stort tack för eran entusiasm vi uppskattar det verkligen!

Som vi skrev tidigare på tråden har denna uppgift varit under tidsbegränsning och vi har som tur hittat en Brony (som vi har intervjuat nu under helgen). Det roliga med denna intervju är att den har erbjudit oss massvis med material att jobba med, som vi tror räcker för våran uppgift (5-8min).
Det tråkiga är självklart, att vi inte kommer hinna träffa några fler Bronies. Vi ville säga detta så snabbt som möjligt så ni t.ex. inte behöver ändra om era scheman.

Stort tack återigen för eran entusiasm och villighet att ställa upp!
Självfallet kommer vi när tillfället ges posta videon här så ni alla kan se den.

MVH
Alex och de resterande i film-teamet :pp2:
Filmstudenterna
Newborn Foal

Inläggav Laddercat » 27 jan 2014, 20:17

Filmstudenterna skrev:
Havre17 skrev:Tjenare, laddercats polare här (dvs den andra sumpanbon). Jag borde vara tillgänglig hela dagen om jag väljer att inte jobba. Vilka tider hade ni tänk ha intervjuerna? ^^. Jag har ingen anning när Joel(Laddercat) kan men om ni ger oss tider kan jag ringa honom och kolla :3

Hej, först och främst stort tack för eran entusiasm vi uppskattar det verkligen!

Som vi skrev tidigare på tråden har denna uppgift varit under tidsbegränsning och vi har som tur hittat en Brony (som vi har intervjuat nu under helgen). Det roliga med denna intervju är att den har erbjudit oss massvis med material att jobba med, som vi tror räcker för våran uppgift (5-8min).
Det tråkiga är självklart, att vi inte kommer hinna träffa några fler Bronies. Vi ville säga detta så snabbt som möjligt så ni t.ex. inte behöver ändra om era scheman.

Stort tack återigen för eran entusiasm och villighet att ställa upp!
Självfallet kommer vi när tillfället ges posta videon här så ni alla kan se den.

MVH
Alex och de resterande i film-teamet :pp2:

Okej, kanske nästa gång :fs5:

Lycka till och hoppas det blir bra!
Bild
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Återvänd till Frågor om bronies