Retrohörnan

Allt som har med teknik, musik, spel och TV att göra kan ni skriva om här!

Vilken liten filly gillar inte sådant?

Retrohörnan

Inläggav Egit-kun » 02 okt 2012, 19:13

Jag tittade runt i cmc-delen och såg att vi inte hade en tråd för retrospel, så jag tyckte att det var dags att skapa en sådan!
Gamla minnen av Nintendospel? Köpt lite grejer till ditt Sega? Är du den som saknar våra pixelerade vänner, eller fastnat för joysticks? Då har du kommit rätt!

Välkommen till tråden för retrospel! Inget är för gammalt eller för hipster för denna tråd, så fram med era gamla Ataris, DOS maskiner, Commodores eller Mac Classics! :pp2:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Egit-kun
Background Pony

Re: Retrohörnan

Inläggav Myrica Gale » 02 okt 2012, 19:39

Eftersom du var snäll nog att nämna Mac Classic så får jag väl ta upp några gamla favoriter från denna tid – istället för att ideligen tjata om dem i Skype. :r1: Skåda deras svartvita skönhet! :rsonice:

Först Scarab of Ra, ett gratis äventyrsspel från 1987 som fortfarande går att ladda ner från skaparens hemsida (!).

Därefter har vi originalet av Dark Castle, en riktig klassiker som jag dock inte spelade så mycket eftersom det var så svårt.

Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Egit-kun » 03 okt 2012, 07:28

Ser väldigt trevligt ut Hugo! Hundra gånger bättre än MD/Genesis versionen som jag har i alla fall! :rdlaugh:
Du vet inte möjligtvis hur svårt det kan vara att få tag på en gammal appledator eller? I så fall, några andra spel du skulle kunna rekommendera kanske? :pp1: (p.s. denna smileyn är sååå söööt)
Bild
Användarvisningsbild
Egit-kun
Background Pony

Inläggav Myrica Gale » 03 okt 2012, 11:26

Jag vet inte var man får tag i riktigt gamla Macar. Men det verkar finnas ganska gott om dem kvar - datorer byggdes för att hålla på den tiden. Min egen Mac Classic köpte min mor för 21 år sedan och har flyttat runt bland olika familjemedlemmar och slänktingar tills jag slutligen tog hand om den. En vän till mig fick tag i en Mac SE/30 för några år sedan när datavetenskapliga institutionen rensade ut gamla datorer.

Jag hittade en kanal på YouTube som recenserar några av de bästa gamla Mac-spelen. Jag blev speciellt imponerad av Creepy Castle, et spel som få har spelat eftersom det tydligen var så svårt att få tag på. Numera går det dock att ladda ner från Macintosh Garden, en sida för abandonware.

Spelet ska fungera bra i Mac Plus-emulatorn vMac. Den kräver en ROM-fil och en systemdiskett men de ska inte vara svåra att hitta.

Jag ska försöka sätta ihop en lista på lite gamla spel. :tshappy:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav DreamSnake » 09 okt 2012, 19:16

Jag har en sådan här liten sak som jag kan koppla in i tvn och spela på. :rdtongue:
Bild
Roligaste spelet på den är nog missile command. :pc:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Egit-kun » 10 okt 2012, 19:49

Trevligt trevligt hörrni! :pp2:
Ser väldigt intressant ut Hugo, borde testa någon gång! Fast måste bara skaffa mig en Mac Classic då först. (Föredrar the real deal över emulatorer så :3)

@Drömmis: Missile Command åh, det är en riktig Atari klassiker ju! Har själv länge funderat på att införskaffa mig ett Atari 2600 (Inte junior då) :pp1:
Bild
Användarvisningsbild
Egit-kun
Background Pony

Inläggav Myrica Gale » 10 okt 2012, 20:03

Ännu ett tl;dr-inlägg av mig eftersom jag gillar att berätta historier och anekdoter i textformat. :pp2:

Dags att röra sig framåt i historien och ta upp ytterligare ett spel som jag alltid brukar tjata om – eller rättare sagt en trilogi! Som Mac-användare var man inte jättebortskämd med spel, men här kom det plötsligt tre stycken som vi kunde sitta och göra oss riktigt märkvärdiga över.

1994 släppte det lilla spelföretaget Bungie sitt kuta-och-skjuta-spel Marathon som genast blev en enorm hit bland Mac-användare. Det följdes 1995 av Marathon 2: Durandal som även släpptes till Windows 95 året därpå. Marathon Infinity, det sista spelet i serien, släpptes tillsammans med Bungies egen map-editor Forge. Detta drag gav näring åt det spirande Marathon-communityt och gjorde att spelen fick ett eget liv i händerna på fansen. Kreativiteten tog ytterligare fart när Bungie år 2000 valde att släppa källkoden till Marathon 2-motorn. Fansen satte genast igång att uppdatera motorn med bland annat Open GL-stöd och döpte projektet till Aleph One. (ℵ₁ är en typ av oändlighet som är större än en vanlig oändlighet, vilken betecknas ∞ eller ℵ₀.) Med tiden kom motorn att portas till en lång rad olika plattformar.

Under de följande tio åren var det omöjligt att föra en dialog om Mac-spel utan att någon nämnde Marathon och alla klagomål rörande bristen på spel till plattformen besvarades med ett enkelt "men vi har Marathon".

Även om spelen förblivit ganska okända så var de icke desto mindre först med flera saker. Marathon var t ex det första FPS-spelet där det gick att använda musen för att titta upp och ner. Vissa vapen hade två olika funktioner, som t ex en kombinerad kulspruta och granatkastare, medan andra gick att hålla en i varje hand. Motorn använda samma typ av halv-3D som Doom men valet av teknik (som tillät sektorer att överlappa varandra) gjorde att man till viss del kunde fejka en mer komplicerad geometri.

Ett annat utmärkande drag hos Marathon-trilogin var dess djupa (och förvirrande) handling. Handlingen berättades i form av text från så kallade terminaler där man som spelare fick göra sitt bästa för att dechiffrera de olika uppdragen utifrån varierande nivåer av psykotiskt pladder. Kombinerat med de icke-linjära och ibland pusselliknande banorna så blev spelande ofta en fråga om "vart tusan ska jag och vad är det jag letar efter?". Ca tio år efter att spelen hade släppts så gjorde det största Marathon-forumet en enorm kraftansträngning där man tillsammans försökte nysta ut den komplicerade handlingen. Alla teorier ventilerades och varenda liten detalj granskades med målet att komma fram till en gemensam förklaring.

Under årens lopp har det släppts många stora och imponerande tredjepartsscenarion som ofta försökte kopiera stämningen och berättarstilen från originalspelen. Några av de största och mest kända är Evil, Red, Tempus Irae, Rubicon och Eternal. De två sista skapades för Aleph One-motorn och utnyttjar därmed stödet för bl a högupplösta texturer.

Jag spenderade själv mycket tid i editorn – förmodligen mer än jag spelade spelen. Troligtvis resulterade det i runt hundra olika banor varav de flesta var rent skräp. Jag skapade också runt trettio texturer samt en uppsättning programikoner som förvånansvärt kom att bli de officiella under tio års tid innan de designades om.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta några riktigt bra let's plays för Marathon-spelen och för många av tredjepartsscenariona verkar det inte finnas några alls. Jag hade gärna valt ut några av de mest visuellt intressanta men får helt enkelt hålla till godo med vad som finns.

Intromusiken till Marathon 2: Durandal

Marathon: Infinity

Marathon: Rubicon
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Zolah » 25 feb 2013, 15:42

O v O - Gamla spel? weeee!

Jag är en samlare av sega ^^ tyvärr inte så mkt som jag velat men har en del titlar ^^
och om jag kommer över så brukar jag köpa annat med, tex hittade jag en gameboy colour med några spel för ett tag sedan ( tyvärr inget pokemon :P )

Borde ta kort för att visa min samling, tycker den är liten och fin ^^
Zolah
Bare Flanked Filly

Inläggav Egit-kun » 12 maj 2013, 13:12

Tja, som ni kanske vet så är jag ett relativt stort fan utav Castlevania / Akumajou Dracula, så jag tänkte se till att för en gångs skull göra ett riktigt inlägg om det. :tshappy:

Jag växte upp med NES relativt sent eftersom jag är en sådan där 90-talist. Året var '97, jag var 4 år gammal och hade precis gett mig på att börja spela på ett NES samt min brors Playstation som han hade införskaffat,
Där satt man med spel så som Mario 1, Ghosts n' Goblins, Blaster Master, Fester's Quest mm... Jag gillade de spelet väldigt starkt, men det fanns ännu ett spel bland dessa som var ett utav mina favoriter. Ett spel som för tillfället i mitt liv var relativt läskigt på den tiden; Castlevania. Man kör in kassetten i sitt NES, blir glad över att få spelet att fungera;
första man ser är en relativt lugn titelskärm med mestandels normal 8-bits font, fast...

Namnet "Castlevania" står i stora, fina gröna bokstäver som verkligen brände sig in i ens minne och lämnade ett stort första intryck, även tills denna dag. Man trycker på startknappen och BAM!

Mörkret, ett stort slott, ett skrikande oranget färgat staket, fladdermössen som flyger förbi, de svarta molnen som svävar framför slottets överesta torn...
Detta var något speciellt, något som jag inte bevittnat förut. Stämningen, intro-låten, jag var hypad på att få spela det, men även satt man där och tyckte det verkade kusligt som fasen!

Banan började, där står man, man börjar röra på sig och ser en del stora facklor. Musiken är något utav det bästa man hört i ett NES spel, t.om idag är det svårt att slå imo.
Läskigt, äventyrigt och massor av vampyrsmisk. Ja... Det är Castlevania det!

Trycker på B och... BAM! WHIP! Jag blev väldigt förvånad eftersom de flesta spelen jag hade kört hade bara någon sorts projektiler att skjuta med B-knappen, så som Mario när han skjuter eld efter att ha plockat upp en eldblomma. Jag var samt nyfiken på att se hur detta skulle fungera, man går sakna mot ingången för slottet och så fort som man kommer in... Wow! Så detaljerat och kusligt. Stearinljus, zombies, fladdermöss och pantrar. (Hundar trodde man det var förr) För att inte tala om en gigantisk fladdermus som boss på slutet av banan. Vart det Dracula tänkte man säkerligen, haha...
Nej! Det var bara början... Man lärde sig samt om subweapons och andra slags upgrades genom spelet, som liten klarade man sig aldrig förbi bana 5 med den där jäkla liemannen.

På senare år har man dock tagit och spelat igenom spelet cirka 3 - 4 gånger. :tsblush: Med andra ord, jag är kär i Castlevania-spelen.
Senast redigerad av Egit-kun 13 maj 2013, 01:21, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Egit-kun
Background Pony

Inläggav Myrica Gale » 12 maj 2013, 14:56

Varken jag eller någon av mina vänner hade något av Castlevania-spelen vad jag kan minnas. Jag har försökt spela dem i emulator nu på senare år men utan den där nostalgiska kopplingen så känner jag att det är svårare att fastna för dem.

Får man bjuda på två svenska metal-remixer? Det är sällan jag stöter på remixer där man lagt på sång och ännu färre som faktiskt lyckas göra det väl.

Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Egit-kun » 12 maj 2013, 19:59

Heh, nice Hugo! :3 Jag kanske borde tag och posta några av mina favoritlåtar från CV i spelmusikstråden! :pp2:
Bild
Användarvisningsbild
Egit-kun
Background Pony

Inläggav Myrica Gale » 18 okt 2013, 22:38

Det verkar som att alla helt plötsligt ska göra Kickstarters. Nu är det Cyans tur, skaparna till äventyrsspelet Myst. Myst släpptes 1993 på CD-ROM för Mac och portades därefter till så gott som varenda dator och konsol på den tiden. Det blev ett av de mest säljande PC-spelen genom tiderna och drev på försäljningen av CD-ROM-enheter. Grafiken bestod av förrenderade stillbilder och små enkla animationer. De såg otroligt imponerande ut på sin tid men numera klarar datorerna av att producera betydligt mer avancerad grafik i realtid.

I mitt fall tror jag att Myst följde med vår Apple PowerCD som vi hade kopplad via SCSI till en Macintosh LC II. Denna körde i hissnande 0,5x-hastighet. Det som gjorde Myst så speciellt var att hela familjen fastnade för det. Alla stod samlade kring datorn för att hjälpas åt att lösa de olika pusslen. Varken min mor eller syster har spelat så mycket spel varken före eller efter men just Myst och alla dess uppföljare och efterapningar lyckades verkligen fånga dem. När min far så småningom skaffade en iPhone så var Myst ett av de första spelen han skaffade.

Här är introt till spelet så att ni kan få en känsla för stämningen och den, för sin tid, ovanligt seriösa tonen.

Det spel som Cyan nu samlar pengar till heter Obduction. Det kommer att vara i Myst-stil – dock inte en uppföljare. De förrenderade stillbildernas tid är numera över och spelet kommer att använda sig av Unreal 4-motorn. Leveransdatum beräknas till oktober 2015.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 20 okt 2013, 20:36

The Making of Myst är ett intressant tidsdokument. Denna minidokumentär följde med på skivan tillsammans med spelet. Det är intressant att se vilken hårdvara och program man hade att arbeta med då i början av 90-talet, hur man såg på datorspel och på hela idén med 3D-grafik. Filmen säger också betydligt mer om spelet än det korta introt ovan samtidigt som jag inte tycker att det direkt spåjlar något. Tänk på att den ursprungliga videofilen skulle gå att spela upp på en gammal 16 MHz-dator och att kvalitén är därefter.

Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Cutie Mark Crusaders Clubhouse