Dagens boktips

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Dagens boktips

Inläggav Myrica Gale » 01 jul 2013, 22:16

På Drömmis inrådan skapar jag härmed en tråd där folk kan tipsa om böcker – d.v.s. sådant som inte är MLP-fanfics.

Jag tänkte testa att posta lite i den här tråden och se om det finns något intresse. Många av de böcker jag själv läser har kommit just genom tips från andra.

Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Re: Dagens boktips

Inläggav Sockis » 01 jul 2013, 22:32

Jag skulle själv kunna ge ett tips om att läsa serien Legender från Drenai av författaren David Gemmell.
Det är en serie jag själv hade mycket underhållning av, nu kan jag inte ge väldigt mycket beskrivning, dels för att det är jag och dels för att det var många år sedan jag läste någon av böckerna. Men en av böckerna, Druss Dödsvandraren, är en av få böcker jag någonsin läst två gånger. :pp1:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Myrica Gale » 02 jul 2013, 08:37

De genrer jag läser mest är fantasy och science fiction. Jag tror att det har med verklighetsflykt att göra.

En av de riktiga giganterna inom "hård" science fiction är Isaac Asimov. Mest känd är han för Robot- och Stiftelse-serierna.

Bild

Stiftelsen (engelska: Foundation) utspelar sig långt in i framtiden när mänskligheten lyckats sprida sig och kolonisera miljontals av vintergatans planeter. Serien består av sju böcker och handlar om att en man vid namn Hari Seldon har uppfunnit en helt ny vetenskap kallad psykohistoria. Detta låter honom förutspå historiska förlopp i makroskopisk skala. Vad han kommer fram till är att det galaktiska imperiet är på väg att rämna, med 30 tusen år av barbari att följa innan ett nytt imperium uppstår. Med pykohistorians hjälp har dock Hari Seldon tagit fram en plan med vars hjälp han kan reducera tiden av kaos till bara tusen år. En del av denna plan är etablerandet av Stiftelsen på den avlägsna planeten Terminus. Här ska kunskapen bevaras och civilisationen upprätthållas.

Stiftelsen började som en serie noveller som senare samlades i en bok och gavs ut 1951. Den följer Stiftelsen genom ett antal generationer och de problem den ställs inför. Upplägget i kombination med Asimovs stundom avancerade språk gör första boken lite småtung att läsa – men väl värd det i min mening. Ha en ordlista till hands är mitt tips.

De två följande böckerna innehåller tre längre berättelser.

Asimovs berättarstil fokuserar väldigt mycket på rollfigurerna och deras interaktioner. Miljöbeskrivningar brukar det vara ont om. Handlingen går i korta drag ofta ut på att ett antal listiga individer ska försöka överlista varandra.

På 80-talet skrevs en uppföljare i två volymer. Golan Trevize ges i uppdrag att leta efter den mytiska Andra Stiftelsen som tros ligga på den lika mytiska planeten Jorden. Jag fann berättelsen ganska medioker men om inte annat är det spännande att se hur Asimov anpassar sin framtidsvision med avseende på all utveckling som skett på trettio år. Inte minst har datorerna gjort sitt intåg och folk röker betydlig mindre.

Den riktiga pärlan i serien är dock prequelen – också den i två böcker. Här får man följa Hari Seldons liv när han forskar fram psykohistorian och gör upp planen för Stiftelsen. Låt mig säga: han är minsann en riktig äventyrare.

Åsikter går isär om i vilken ordning böckerna ska läsas: i den ordning de skrevs eller den ordning de utspelar sig. Såvida man inte finner boken Stiftelsen alltför tung att börja med så skulle jag rekommendera det första alternativet. Asimov själv rekommenderade det senare. Oavsett ordning så kommer böckerna att spoila en del för varandra.

Den ursprungliga trilogin från 50-talet finns för övrigt att köpa samlad i en volym på svenska. Så känner man för att läsa på svenska så går det att komma undan extremt billigt. Annars får man låna dem eller göra som jag och betala på tok för mycket för tre separata böcker på engelska.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 02 jul 2013, 17:17

Sockis skrev:Jag skulle själv kunna ge ett tips om att läsa serien Legender från Drenai av författaren David Gemmell.
Det är en serie jag själv hade mycket underhållning av, nu kan jag inte ge väldigt mycket beskrivning, dels för att det är jag och dels för att det var många år sedan jag läste någon av böckerna. Men en av böckerna, Druss Dödsvandraren, är en av få böcker jag någonsin läst två gånger. :pp1:

Det var en saftig serie. Elva böcker så vitt jag kan se. :rdwow:

Själv har jag varit rätt duktig på att läsa om böcker – Lord of the Rings har jag läst minst fem gånger, Wheel of Time läser jag just nu om för fjärde gången och det finns gott om andra böcker som jag har läst två eller tre gånger. Foundation-serien ovan har jag bara läst en gång men då jag har dem hemma i bokhyllan så är det väl bara en tidsfråga innan jag läser om dem.

Böcker blir ofta väldigt annorlunda andra gången man läser dem. Bra böcker tenderar att bli ännu bättre. Man märker många små detaljer som man tidigare missade och man får en bättre känsla för berättelsens tempo.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Laddercat » 02 jul 2013, 18:48

För er som letar efter något lättare att läsa så skulle jag vilja rekomendera Brott och Straff av Fjodor Dostojevski. Den var så bra så att jag döpte en Paladin (D&D) efter författaren. Han dog lite senare och jag blev ledsen.
Brott och straff handlar om en man som begår ett brott, och vad som händer efter brottet. Själva handlingen låter inte precis überspännande, men den verkliga charmen med boken är inte handlingen, utan hur vi får följa huvudpersonens tankar och funderingar efteråt.
Enligt förordet i boken, och diverse reccensioner så verkar det som att "alla" som läst boken har fått ny insikt på livet och funderat om lite. Boken har tydligen gjort otroligt stort intryck på alla som läser den.

Boken, och författaren själv, anses vara en av de bästa författarna från "moderna" Ryssland. När Dostojevski var yngre så var han motståndare mot Moder Rysslands Ärofyllda Ledare. Han och hans kumpaner blev tillfångatagna och utsatta för en skenavrättning. Precis när de skulle avrättas så blev det bestämt att de skulle få leva. Dostojevski gjorde efter händelsen en helomvändning och blev otroligt patriotisk. Upplevelsen har med största sannolikhet format hans författarskap.
Jag baserar all fakta om författaren på vad jag läste i min Svenska Historia bok från gymnasiet. Det är bland annat därför jag inte skriver Stalin/Lenin. Jag minns nämligen inte när det var.

Om vi ska vara lite mera seriösa och ta något som faktiskt är lite lättare och inte väldigt tungt som boken ovan så vill jag lägga ljuset på The Dresden Files av Jim Butcher. Första boken heter Storm Front och var Butchers debut. Det finns runt 12 böcker just nu (fler på väg) och man jag köpte dem i trepack online hos Akademibokhandeln. Varenda en av böckerna har hamnat på New Yorks bästsäljarlista.
Efter bokens succé så har det även blivit ett rollspel i samma värld, några seriealbum, och en Tv-serie (som jag har hört suger.)

Harry Dresden är en privatdetektiv som bor i Chicago där han löser övernaturliga brott. Han är nämligen en trollkarl. Denna kombination placerar boken i genren Urban Fantasy Deckare. Kombinationen fungerar väldigt bra.
Den första boken är den som är minst bra. Den är fortfarande otroligt underhållande, spännande och välskriven, men de följande böckerna fortsätter att bli bättre och bättre, då vi återser gamla karaktärer och nya tillkommer, med en riktigt underbar häxkittel av övernaturliga väsen som passas ihop i ett otroligt skickligt utlagt politiskt pussel. För varje ny bok så utvidgas världen lite till. Och det blir aldrig för mycket.

Trots att konceptet egentligen är lite löjligt så är det så mästerligt utfört att jag inte kan få nog av böckerna. När jag fick ett trepack så hade jag läst klart böckerna på två skoldagar. Jag sov inte för jag kunde inte lägga ner boken. Jag borde inte rekomendera böckerna. Jag borde varna för dem. Så bra är dom. :omg:

Bok Ett: Storm Front
Harry kallas in av polisen för att ta sig en titt på ett mord. I ett hotellrum ligger det två kroppar på en säng. En man och en kvinna, som ser ut att ha dött under en sexakt. Det som gör scenen makaber är dock det faktum att mannens bröstkorg har fullständigt öppnats upp. Våldsamt. Som om hjärtat exploderade. En av de lite mindre skeptiska poliserna, Murphy, frågar om det var magi. "Either that or that was some realy good sex."

MMMMM. Dresden är prakiskt taget fullproppad med dåliga oneliners och popkultur. Och det passar in så underbart bra.
Om ni fortfarande är lite tveksamma till boken så måste jag skjuta in att Harry äger en dödskalle med en luftande i sig. Luftanden är väldigt gammal och minns allt, så den fungerar som en slags magisk wikipedia.
Luftanden heter Bob. Den är otroligt pervers. Ja, ja, ja kvadruppelja!
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Tortellini » 02 jul 2013, 19:22

I samma veva som jag läst klart en väldigt mysig (?) bok känner jag att jag måste tillföra till den här ytterst trevliga tråden!

1984
Bild
Hehe.
Nej, men ärligt talat...

1984
Bild

I efterföljden av Snowdens avslöjande om USA:s avlyssningar och spionering emot både omvärlden och dess egna befolkning har Internet fullkomligt SJUDAT av referenser till George Orwells Magnum Opus 1984. En dystopisk framtidsvärld där varje steg övervakas, allt man säger avlyssnas och vad man än tänker kan komma till Statens kännedom.

Tack gode Gud då för att världen vi lever i inte ens är nära till vad Orwell beskriver i sin roman, för då skulle nog vi alla vara skjutna vid det här laget. Även om händelser som skandalen USA går igenom just nu är ett obehagligt steg i riktning mot vad Orwell föreställde sig är det ändå ljusår från hans vision om vår mörka framtid.

1984 skrevs i eftersviterna av andra världskriget. Orwell påverkades liksom Karin Boye (författare av Sveriges motsvarighet till 1984, Kallocain) mycket av samhällsutvecklingen i både Tyskland och Sovjetunionen under denna tiden, en utveckling som bestod av förtryck och bevakning av respektive befolkningar, allt för att främja deras båda extrema ideologier och världssyn.

1984:s påverkan på vårt sätt att tänka runt övervakning, diktaturer och totalitära styrelsesätt är enormt. Det engelska språket har påverkats väldigt mycket det med, till den grad att författarens eget efternamn har blivit ett adjektiv. Ett adjektiv som just beskriver det hans verk försöker förmedla, en dystopisk stat som har kontroll över allting. Inte bara produktion och de medel som behövs för detta, men även historien och verkligheten som vi uppfattar den.
Men nog om detta, låt oss tala lite om själva bokens handling!

1984 utspelar sig (förvånande nog) runt vad som tros vara året 1984.

I boken får vi följa vår huvudperson Winston Smith, en intellektuell man som lever i territoriet "Airstrip One", vad vi idag kallar för Britannien. Världen är i detta Universum uppdelad i 3 superstater, Eastasia, Eurasia och Oceania (vilket Airstrip One är en del utav), alla tre enorma totalitära stater som är upptagna i ett konstant krig med varandra.

Winstons liv kretsar runt hans arbete för Partiet, där han jobbar för The Ministry of Truth. The Ministry of Truth kontrollerar allt informationsflöde som finns i Oceania, i formen av tidningar, radiosändningar och även TV. Winston jobbar på en avdelning som har hand om att "rätta" till källor som går emot vad Partiet och dess ledare Big Brother hävdat, och på så sätt ändra historien så allt Partiet säger är sant.
I hemlighet är dock Winston en kritiker av det rådande systemet. Hans fascination med att ändra historien byts så småningom ut mot en större fascination för den sanna historien som finns dold bakom alla lögner.

Detta leder till en spiral av händelser som för honom emot det som Partiet försöker motverka mest av allt, individen och de känslor en sådan erfarar.

Personligen tycker jag att gå något längre är att ta ifrån möjliga läsare den spänning som finns i boken, så därför ska jag inte berätta något mer om handlingen!

Boken kan dock stundtals bli lite långsam, framförallt om man som jag läser den på orginalspråket engelska. Den skrevs under 1940-talet, vilket märks i grammatiken, och även teknologi/synsätt/ord för folk med mörk hudfärg/mm.
Det är dock en strålande bok för att lära en att uppskatta de friheter vi till stor del åtnjuter idag, och även skänka en den glöd som kan krävas inom var och en av oss för att bevara den!
Party SOFT, But PINKIE STYLE!
Användarvisningsbild
Tortellini
L337 p0N-y 13

Inläggav Myrica Gale » 02 jul 2013, 23:02

Laddercat skrev:The Dresden Files

Har hört dem nämnas många gånger. Jag gillar idén och de låter definitivt intressanta. Får ta och kika på dem nån gång. :pp1:

Tortellini skrev:1984

I likhet med så många andra så läste jag den i skolan. Precis som du säger så känns den just nu mer aktuell än på länge. :fs1:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 02 jul 2013, 23:04

Jag har hittills läst 12 böcker av Isaac Asimov (varav två är noveller som expanderats till roman-storlek av Robert Silverberg). En annan gigant inom hård science fiction är Arthur C Clarke. Av honom har jag hittills läst 11 böcker (tre är dock uppföljare som han inte själv har skrivit). Under en period blev det rent av så att så fort jag inte kunde komma på något annat att läsa så högg jag en bok av någon av dessa herrar.

Mest känd är nog Clarke för 2001: A Space Odyssey som även blev till en film regisserad av Stanley Kubrick. Filmen får nog ses som skum, svårbegriplig och väldigt pretto. Själv tycker jag att den är helt fantastisk och en av de bästa filmer jag sett. Boken är mer rakt på sak och förklarar därmed mycket av det som i filmen bara ter sig mystiskt.

Handlingen kan summeras med att en grupp utomjordingar har placerat ut ett antal svarta monoliter med vars hjälp de leder mänskligheten mot dess slutgiltiga öde. Berättelsen börjar med att en grupp förhistoriska människoapor upptäcker den första monoliten. Därefter hoppar den genast vidare till rymdåldern där den andra monoliten har hittats vid en utgrävning på månen. Den pekar ut platsen där den tredje monoliten kan bli funnen. Ett rymdskepp skickas dit med en till stora delar nedfryst besättning och en trilskande dator vid namn HAL 9000.

Jag hade en sprudlande fantasi på den tiden då jag läste den här boken för första gången och på något sätt lyckades jag måla upp helt fantastiska bilder av hur det skulle se ut och kännas att flyga mellan Jupiter och Saturnus.

Där Asimov lägger mycket fokus på personerna och deras interaktion så lägger Clarke mer av sitt fokus på berättelsens grundkoncept. Berättelsernas huvudpersoner tenderar att vara rätt mossiga och tråkiga. Samtidigt bidrar det att förstärka känslan av realism – huvudpersonerna är som vem som helst. (Sen brukar de i och för sig vara bisexuella allihop men det är bara en av Clarkes små egenheter.)

Det kom så småningom tre uppföljare: 2010, 2061 och 3001. 2010 tycker jag är i par med den första boken och handlingen är rätt snarlik. Också denna har blivit till film. Även om filmen inte kan mäta sig med Kubricks mästerverk så är det fortfarande en bra och sevärd film. 2061 och 3001 var jag däremot inte så förtjust i.

Avslutar med denna hyllning/parodi som många av er säkert redan har sett. (Ja, filmen är precis sådär.)

Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 04 jul 2013, 23:55

Vad säger ni? Ska vi ta en till? :tshappy:

Jag vet att flera av er har läst The Wheel of Time och därmed vet vem Brandon Sanderson är – mannen som fick i uppgift att slutföra den sista boken i serien, som sedermera blev tre. Jag bestämde mig för att vänta till hela serien var färdigskriven innan jag gav mig i kast med den igen. Samtidigt blev jag dock nyfiken på Sanderson och hörde mycket gott om det han hade skrivit. Som av ren tur hade det nyligen släppts en samlingsbox med Mistborn-trilogin. Så jag köpte den och läste dem sedan i en sjuhelsikes hastiget.

Bild

Berättelsen utspelar sig på en planet som styrs med järnhand av den odödlige, gudalike Lord Ruler. Det är en ganska ogästvänlig planet: solen lyser ilsket röd, vulkaner spyr ut ändlösa moln av aska och all växtlighet är visset brun. En person från den förtryckta underklassen "skaa" bestämmer sig en dag för att samla ihop en rebellgrupp och börja smida planer för att störta Lord Ruler.

Vad som gör Sandersons böcker så intressanta är främst två saker. För det första gillar han att vrida och vända på etablerade fantasy-troper (berättartekniska knep). Det gör att berättelserna känns "fräscha" och det bidrar också till underhållningsvärdet. För det andra så bygger han upp väldigt intressanta magisystem. Man skulle kanske kalla det för "hård fantasy" – kom på ett koncept, sätt upp strikta regler och granska sedan dessa ur alla tänkbara vinklar för att utröna deras konsekvenser.

I Mistborn heter magisystemet "allomancy". Vissa personer besitter en förmåga att svälja och förbränna vissa metaller och legeringar som då ger dem olika egenskaper. De kan göra dem starkare eller snabbare; låta dem dra till sig eller skjuta ifrån sig metallföremål med mera. De flesta med den här förmågan kan bara använda en av metallerna, och kallas för "misting", men några få individer kan använda samtliga och kallas då "mistborn". Det blir en utmaning att själv försöka lista ut saker innan böckernas huvudpersoner gör det.

En tredje sak att nämna är att Sanderson är väldigt duktig på att interagera med sina fans och bjuda på extramaterial. Utöver en blogg så innehåller hans hemsida bland annat utförliga kommentarer till varje kapitel som man kan läsa parallellt med böckerna.

Om jag ska nämna något negativt så är det att böckerna har putsats lite väl mycket för att sälja. Tempot är jämnt och ingenting sticker ut som vare sig chockerande eller onödigt. Själv skulle jag uppskattat lite "andningshål" – kapitel som hjälper till att etablera världen och rollfigurerna men inte för handlingen framåt. Dock har Sanderson vid nåt tillfälle nämnt att bokhandlar alltmer börjar rata tjockare böcker. Tunnare böcker -> plats för fler på hyllorna -> större utbud -> större försäljning. Mistborn-böckerna är maffiga nog som de är – runt 700 sidor styck.

För den som tycker att böckerna verkar lockande men att tre blir för mycket så har jag glädjande besked. Första boken har en ordentlig avslutning och det går därför utmärkt att sluta efter den om man vill.

Sanderson är en produktiv jävel och har två trilogier till planerade i samma värld. Det har redan kommit ut en fristående uppföljare som utspelar sig i en slags sen 1800-talsmiljö. Själv tyckte jag att den var rätt sådär. Framförallt för att den var för kort. Det fanns inte utrymme att riktigt lära känna världen och huvudpersonerna ordentligt. Tjockleken på 400 sidor bedrar – hade den inte varit satt i så abnormt stor stil så hade den bara varit 250 sidor.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav CmndrHurricane » 18 jul 2013, 22:29

"Jägare – bakom fiendens linje" av Thomas Rathsack
en självbiografi av en dansk jägarsoldat. väldigt intressant tyckte jag.

"Ingen lätt dag" av Mark Owen
också självbiografi, då av en amerikansk elitsoldat som var med i räden där dom tog Osama. berättar hur han kom in i förbandet, olika upplevelser, flera uppdrag och sen även Osama-uppdraget i relativ detalj

"Midvintermörker" av Lars Wilderäng
fiktion som går ut på "ryssen anfaller" där både varför och hur inte var särskilt långsökt. ser kriget från många olika karaktärers synvinkel som ger ett väldigt bra inblick på det. Gillade verkligen den strategiska biten i det. Mycket action. Mycket BRA action. Varje strid var nagelbitande spännande. den bästa boken jag läst i år. Jag måste hitta uppföljaren nånstans. om ni bara läser en av dessa böcker jag föreslagit, se till att det är den här

ni kanske märket ett tema här. Så det blir när man bara har regementets bibliotek att gå på
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Användarvisningsbild
CmndrHurricane
Pony with a Destiny

Inläggav Myrica Gale » 19 jul 2013, 13:01

CmndrHurricane skrev:ni kanske märket ett tema här. Så det blir när man bara har regementets bibliotek att gå på

Den enda bok jag kan komma på att jag har läst på militärtema är Okänd Soldat av Väinö Linna. Den är skriven 1954 och utspelar sig i Finland under andra världskriget. (Den har tydligen filmatiserats två gånger: 1955 och 1985.) Jag läste den som skoluppgift i högstadiet och måste tyvärr erkänna att jag aldrig läste ut den. Vidare har jag för mig att jag glömde att lämna tillbaka den och att den förmodligen ligger gömd i nån låda nånstans.

Min kusin berättade för övrigt en anekdot från när han låg i lumpen. Liksom mig så gillar han att läsa och då i synnerhet tjocka fantasyböcker. Många av hans lumparkompisar delade dock inte denna passion. En av dem blev väldigt förvånad när han såg honom sitta och läsa en dag och ska ha utbrustit: "Va, R., läser du? . . . Böcker å sånt?"
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Återvänd till Twilight's Ponytails