MLP DataSpel project

Här kan ni prata om allt och ingenting, även sånt som inte har med ponies att göra!

MLP DataSpel project

Inläggav Jonas » 12 okt 2013, 22:16

Hej, Har tagit ett break från programmering ett tag nu, och tänkte att det är på tiden att starta igen, :derp: .

Så jag tänkte att jag kunde göra ett MLP FiM spel. har gjort några spel för, men aldrig ett MLP spel, så jag tänkte att det är nog på tiden att jag försöker göra ett :ppcrazy:
Vore Grymt att få med forumet på projectet med.
:omg: .

alla som hjälper till får ofc credits för det dom har gjort och,eller hjälpt till med, Och bestämma vad som ska hända Med spelet under utvecklingen, och när det är klart :tshappy:

Undrade om någon har några spel ideér? typ genre,gameplay och JAhh allt möjligt.

[Programmerings språk] Java,Standard Library.
[Spelmotor] har redan en som jag använder till alla mina spel.
[Genre] RPG.
[Texturer,Sprites] Kommer göra några själv.
Senast redigerad av Jonas 13 okt 2013, 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Re: MLP DataSpel project

Inläggav Myrica Gale » 12 okt 2013, 22:50

Oj! Det låter verkligen kul. Jag hoppas att jag kan ha tid att vara med på ett hörn. :pp2:

Hade jag hållit i rodret så hade det nog blivit ett klassiskt 2D-plattformsspel. Kanske baserat på första arcen av serietidningarna där mane six ska ta sig till Chrysalis slott för att rädda CMC.

Min bakgrund: Drömde redan som liten om att göra egna datorspel. Började i 9-årsåldern göra äventyrsspel i Apples multimediaverktyg HyperCard. Sen fastnade jag tyvärr under flera år i det helbuggiga Klik & Play istället för att lära mig riktig programmering. Började läsa datorvetenskap 2002. Huvudspråket var Java (version 1.4). Lärde mig parallellt med det på egen hand Objective-C (tack Apple för att ni släppte era verktyg helt gratis). Jobbar numera som it-konsult. I jobbet har det blivit rätt mycket fokus på C++. Har väl ett tiotal enklare, halvfärdiga spel som ligger och skräpar på hårddisken.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sockis » 12 okt 2013, 23:12

Vore riktigt skoj att hjälpa till med något, dock är jag inte så jättebra på själva programmeringen, men skulle nog kunna hjälpa till i leveldesign och andra områden.
Tidigare har jag pillat lite med RPG Maker och hållt på litegrann med sprites, så jag skulle gärna testa att hjälpa till med något iaf! :pp2:

Jättekul idé!
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Jonas » 12 okt 2013, 23:22

Myrica Gale skrev:Oj! Det låter verkligen kul. Jag hoppas att jag kan ha tid att vara med på ett hörn. :pp2:

Hade jag hållit i rodret så hade det nog blivit ett klassiskt 2D-plattformsspel. Kanske baserat på första arcen av serietidningarna där mane six ska ta sig till Chrysalis slott för att rädda CMC.

Min bakgrund: Drömde redan som liten om att göra egna datorspel. Började i 9-årsåldern göra äventyrsspel i Apples multimediaverktyg HyperCard. Sen fastnade jag tyvärr under flera år i det helbuggiga Klik & Play istället för att lära mig riktig programmering. Började läsa datorvetenskap 2002. Huvudspråket var Java (version 1.4). Lärde mig parallellt med det på egen hand Objective-C (tack Apple för att ni släppte era verktyg helt gratis). Jobbar numera som it-konsult. I jobbet har det blivit rätt mycket fokus på C++. Har väl ett tiotal enklare, halvfärdiga spel som ligger och skräpar på hårddisken.

intressant förslag :tshappy: har dock inte läst serietidningarna. men låter grymt.
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Jonas » 12 okt 2013, 23:34

Sockis skrev:Vore riktigt skoj att hjälpa till med något, dock är jag inte så jättebra på själva programmeringen, men skulle nog kunna hjälpa till i leveldesign och andra områden.
Tidigare har jag pillat lite med RPG Maker och hållt på litegrann med sprites, så jag skulle gärna testa att hjälpa till med något iaf! :pp2:

Jättekul idé!

Låter bra :pp2:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 12 okt 2013, 23:55

Jonas skrev:intressant förslag :tshappy: har dock inte läst serietidningarna. men låter grymt.

Rekommenderar dem varmt! Första äventyret är i princip en lång transportsträcka och skulle därför funka bra som spel.

Tack vare samlingsvolymerna så går det att komma över serierna för en överkomlig slant här i Sverige. De verkar populära och tenderar att sälja slut hos de svenska bokhandlarna. Mer info i det här inlägget.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Jonas » 13 okt 2013, 00:54

Myrica Gale skrev:
Jonas skrev:intressant förslag :tshappy: har dock inte läst serietidningarna. men låter grymt.

Rekommenderar dem varmt! Första äventyret är i princip en lång transportsträcka och skulle därför funka bra som spel.

Tack vare samlingsvolymerna så går det att komma över serierna för en överkomlig slant här i Sverige. De verkar populära och tenderar att sälja slut hos de svenska bokhandlarna. Mer info i det här inlägget.

Ska nog kolla in den, tack :pp2:

Men tror det vore roligare att hitta på karaktärerna och storyn själva :tshappy:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Bros » 13 okt 2013, 10:30

Sulle vara kul att hjälpa till men då mina programerings kunskaper inte går längre än klick & play och games factory så tror jag inte jag kan vara till någon hjälp ^^;
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Jonas » 13 okt 2013, 15:56

Det kommer bli ett RPG, ritar concept art nu :tshappy:

Har lekt lite med pony animationer med... i can do that all day :ppcrazy:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Sockis » 13 okt 2013, 17:56

Ohoho, jag gillar RPG, vilken sorts? Turn-based, tactical, action?

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Jonas » 13 okt 2013, 18:42

Sockis skrev:Ohoho, jag gillar RPG, vilken sorts? Turn-based, tactical, action?

Det vet jag inte än :tshehe:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Sockis » 13 okt 2013, 22:20

Ok, får se vad som passar spelet helt enkelt då. :tshappy:

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Jonas » 15 okt 2013, 17:26

Har börjat lite på huvudmenyn. :tshappy:

Bild
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Laddercat » 15 okt 2013, 23:16

Jonas skrev:Har börjat lite på huvudmenyn. :tshappy:

Bild

Då markören verkar vara en fenixfjäder så vore det lite småcoolt med en rökslinga från där fjädern nuddar pappret.
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Jonas » 16 okt 2013, 16:38

Laddercat skrev:
Jonas skrev:Har börjat lite på huvudmenyn. :tshappy:

Bild

Då markören verkar vara en fenixfjäder så vore det lite småcoolt med en rökslinga från där fjädern nuddar pappret.

Hade varit grymt :tshappy:
får tänka på det.
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Jonas » 08 nov 2013, 11:51

Första in game bild, början på ponyville, världen kommer vara öppen, så spelaren kommer kunna gå åt alla håll. :tshappy:

flagorna på byggnaden är animerade.
Bild
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 08 nov 2013, 21:25

Åh! Najs! :rsonice:

Jag experimenterade lite med Apples nya Sprite Kit-ramverk nyligen. Vad jag förstår så är det starkt inspirerat av Cocos2D som jag länge haft ögonen på. Jag funderar på att testa att tota ihop ett enkelt plattformsspel med nåt av dem – t ex se hur lätt det är att få till parallax scrolling – och varför inte slänga in lite ponnyer i så fall?

…fast egentligen borde jag först ta och fixa klart alla halvfärdiga spel som ligger och skräpar. :tsfh:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Jonas » 07 apr 2014, 15:20

Hade en allvarlig data crash för några veckor sen, var tvungen att installera om Windows på hårddisken, men glömde att all data på disken förstörs när man gör det :tsfh:

oh well, back to the drawing board :fs1:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 07 apr 2014, 16:45

Jonas skrev:glömde att all data på disken förstörs när man gör det

:rdwhat: Wut!? Går det inte att installera om systemet utan att formatera om hårddisken?

Hur som helst, en extra hårddisk för automatisk backup är en billig försäkring.

Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Jonas » 07 apr 2014, 17:46

Myrica Gale skrev::rdwhat: Wut!? Går det inte att installera om systemet utan att formatera om hårddisken?

Har Själv aldrig lyckats med det.

Myrica Gale skrev:Hur som helst, en extra hårddisk för automatisk backup är en billig försäkring.

Har en extra hårddisk nu, men kommer förmodligen glömma bort att lägga in viktiga saker i den och bara fylla den med skräp :rdlaugh:
Användarvisningsbild
Jonas
Bare Flanked Filly

Nästa

Återvänd till Pinkie Pies random hörna