Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller föreslå

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Re: Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller före

Inläggav Myrica Gale » 09 sep 2013, 20:23

Bros skrev:Så har man läst en del igen :ppcrazy:

...But the Kitchen Sink
Rainbow Dash blir kär i en diskbänk... japp :tshehe:
Lite smårolig.

Hehe. Jo, den har man ju hört talas om. :sb2:

Bros skrev:My Little Mommies
Lite små spoiler men:
Mane 6 är i Manehattan när dom får en förfrågan av Celestia att undersöka en övergiven herrgård väl där så råkar dom aktivera en spegel som slår ut dom alla och när dom vaknat till liv igen så ligger det tre föl vid dom.
Så nu har dom tre föl att ha hand om och inte blir det bättre av att mörka krafter har sina egna planer för fölen.

Ficen är inte klar än men senaste kapitlet släpptes i Mars :/
Personligen så tycker jag inte att den var nå vidare och kommer nog inte läsa nå mer av den när det kommer nåt nytt till den.

Ibland önskar man att det fanns en "don't read" lista på Fimfiction så att man kunde varna sig själv för sånt som inte verkar läsvärt.

Överlag skulle jag vilja se ett system som det på Anime-Planet, där man sätter olika status på berättelser (read/reading/want to read/stalled/dropped/won't read). Det nuvarande systemet där man måste favoritmarkera för att få uppdateringar är ju helknasigt.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 11 sep 2013, 09:12

Så har man läst lite till!

No Joking Matter
Discord får nyss om Poision joke blomman och bestämmer sig för att ha lite kul i Canterlot med det :ppcrazy:

Rätt så rolig kort berättelse :tshappy:

Late Bloomer
Roseluck känner sig lite straight och det går ju inte för sig! :sb2:

Lite speciel berättelse kan man ju minst sagt säga, men tycker att den lät roligare än vad den faktiskt var.
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 12 sep 2013, 19:39

Bros skrev:Late Bloomer
Roseluck känner sig lite straight och det går ju inte för sig! :sb2:

Lite speciel berättelse kan man ju minst sagt säga, men tycker att den lät roligare än vad den faktiskt var.

Det är ungefär vad jag tänkte när jag fick syn på den – kul idé men knepigt att göra en riktigt bra berättelse av.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 19 sep 2013, 08:38

Så har man läst mer :tshehe:

Fluttershy's Bad "Hare" Day

Fluttershy ska iväg på semester i Las Pegasus... men så blir det inte, på grund av att Rainbow Dash inte lyssnar tillräckligt bra på vad Fluttershy säger så förvandlas hon till en kanin! och eftersom alla tror att hon är bortrest så är det ingen som märker nåt, så nu måste hon hitta ett botemedel så att hon kan bli en pony igen.

Måste säga att den här var väldigt underhållande och hur dom olika djuren framställs är ju helt klockrent!
Spoiler: show
Angel är chef över Ponyvilles kanin mafia!
Gummy filosoferar och tänker djupt för det mesta och ibland så hårt att han hamnar i en form av trans.
Wiona är väl typ som Appeljack
Opal är typ som en sadistisk version av Rarity
mm mm.

Kan rekomenderas! :tshappy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 20 sep 2013, 18:05

Pen Stroke har lagt upp första kapitlet till en ny berättelse kallad Wise Beyond Her Years. Det kommer att bli en 10 kapitel lång äventyrsberättelse och på beskrivningen låter det som att den kan vara värd att läsa. Omslagsbilden är för övrigt riktigt läcker.

Bild

Jag började bli lite orolig över vad som hänt med Bezithan. Det är snart en månad sedan det första kapitlet släpptes. Det verkar dock som att kapitel två i princip är klart och kommer att släppas nu vilken dag som helst.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 24 sep 2013, 17:35

Kapitel 60 av Project Horizons har släppts! Det var bra. Mycket handling och mer lättsamt än vanligt. Kul att läsa hel enkelt.

Dessutom gav Sombre en uppskattning av hur långt det är kvar av berättelsen.

8-10 kapitel om jag tolkar rätt (eller 5 om jag tolkade fel). I så fall landar berättelsen på runt 1,4 miljoner ord eller 4000 sidor. :ppcrazy:

Han skissar tydligen på att börja skriva på en ny följetong efter PH, denna gång utan ponnyer så att den ska gå att sälja och generera lite pengar.

Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 27 sep 2013, 21:56

The Shadow of a Doubt

Rarity är en ponny som jag fortsätter att uppskatta allt mer. Så när jag såg att Ardensfax, författare till A Bluebird's Song, hade skrivit en Twilight/Rarity-shipfic så tänkte jag att, varför inte? Den var dessutom lagom lång att läsa i ett svep en kväll när jag gått tidigt till sängs.

Berättelsen utspelar sig 10 år fram i tiden. Mane six har alla nått sina mål att bli det de har strävat efter. Det har dock gjort att kompisgänget har splittrats och begett sig av åt olika håll. Även om de fortfarande träffar varandra regelbundet så sker det allt mer sällan. Twilight har fått en professur på universitetet i Canterlot och undervisar i vänskapens magi(!). Hon känner dock att något saknas i sitt liv och hon har aldrig lyckats vänja sig vid sin prinsesstitel. Så en dag dyker Rarity upp och anmärker på att Twilight sett alltmer nedstämd ut. Hon tvingar ut Twilight i Canterlots nattliv för ett långt samtal och för att ge henne en ny bild av staden.

Jag fann berättelsen finstämd, atmosfärisk, melankolisk och på gränsen till tråkig. Fast precis så föreställer jag mig ett förhållande mellan de två: stabilt men tråkigt. Rarity hjälper Twilight genom hennes ångest och känsloutbrott genom att vara saklig och distanserad. Skickligt nystar hon långsamt upp alla de känslor och tankar som Twilight i många år förtvivlat försökt att begrava. Eftersom det är en shipfic så bör ni nog kunna luska ut ungefär vad det kommer att mynna ut i.

Det här citatet är så sött att jag måste dela med mig av det. Jag blev helt varm i hjärtat av den fina formuleringen. (Inte mycket till spåjler egentligen men döljer det ändå ifall nån vill undvika det.)

[…] Blueblood, those months with Caramel… you were searching for your prince. I’ve always been taught that evidence is the key to the truth, and I didn’t have any reason to think you’d be interested in a princess.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 17 okt 2013, 10:18

Dags att uppdatera vad jag läst på sistånde!

Twilight's List
Rätt så trevlig Twidash fic som Hugo skrivit om någon gång :tshehe:

The Golden Armour
Trevlig RomCom Fic som handlar om en pegasus och en Bat pony som ska ta värvning i arméen och sånt.
Inte speciellt långa kapitel men jag gillade den! :tshappy:

Flitter
Trevlig RomCom om en Changeling som efter att ha bott ihop med en annan pony i tjugo år får sin identitet avslöjad av shining armours och Cadences kärleksvåg of doom från slutet av säsong två och nu har han en hel del att förklara :tshehe:
Rätt så kort och nästan hälften av kapitlen är extra grejer som man kan skippa.
Rätt så intressant också att huvudkaraktärerna är runt 40 års åldern! inte ofta man ser det! :P

The Things We Leave Behind
Sadfic som någon här tipsade om.
Riktigt bra och sad :tshehe:

Dags att börja läsa Past Sins igen! :pp2:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 26 okt 2013, 21:20

Uppdatering! Från att ha legat väldigt bra till i mitt Wheel of Time-läsande så ser det nu ut som att jag bara hinner klart halva bok 10 till månadsskiftet. Anledningen stavas i första hand p-o-n-n-y. De fanfics jag har läst på sistone är antingen antingen väldigt korta eller fortfarande pågående så den här gången tänkte jag försöka på mig en kortare lista i stil med de Bros brukar skriva.

Pågående:

Fallout Equestria: Project Horizons (kapitel 61)
Ännu ett bra kapitel. Jag önskar dock mer och mer att jag hade fört anteckningar över vilka alla personer är och vilka fraktioner de tillhör. Det börjar bli svårt att hålla reda på.

Bezithan (kapitel 2)
Den Lovecraft-aktiga stämningen byts ut mot flum à la 2001 – A Space Odyssey. (Hade varit kul att höra vad Sockis tycker.)

Wise Beyond Her Years (kapitel 7 av 10)
Pen stroke fortsätter släppa kapitel i snabb takt. (Att den redan är färdigskriven hjälper förstås.) Twilight upptäcker något som ser ut som en enorm konspiration och hon skickar iväg sina vänner att undersöka saken. Resultatet blir ett antal löst sammanhängande berättelser. Pen stroke har en jäkla förmåga att komma på idéer som känns som att de verkligen passar in i MLP-universumet.

Avslutade:

Hummingbird Heartbeat
Tragisk FlutterDash-shipfic.

Social Lubricant
Mane six dricker sig fulla och pratar om sex. Intressant sätt att utforska de olika ponnyernas personligheter men tyvärr tycker jag att den spårar ur lite väl mycket. (Och, nej, det är inte en clopfic.)
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 30 okt 2013, 18:22

Ännu ett sätt att avnjuta Fallout Equestria – nu har första delen av radioteatern lagts ut.

Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 09 dec 2013, 19:59

Myrica Gale skrev:Ännu ett sätt att avnjuta Fallout Equestria – nu har första delen av radioteatern lagts ut.

Synd bara att det troligen kommer dröja ett halvår eller mer innan vi får se nästa del... om det blir någon mer :tshehe:

Hur som helst!
Läste lite på tåget till och från stockholm den här helgen

A Faded Touch of Blue
Kort smått intressant fic som handlar om en pony från Saddle Arabia som håller på att bli bortgift och så.
Den var bra :aj4:

Trinkets
Första efterföljaren till Past Sins.
Twilight och Nyx går igenom grejer som Nyx samlade på sig under sin tid som NMM.
Den var OK.
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 10 dec 2013, 10:09

Bros skrev:
Myrica Gale skrev:Ännu ett sätt att avnjuta Fallout Equestria – nu har första delen av radioteatern lagts ut.

Synd bara att det troligen kommer dröja ett halvår eller mer innan vi får se nästa del... om det blir någon mer :tshehe:

Trist. :aj1: Visst, det är mycket jobb att göra en radioteater och det fanns ju knappast nån chans att de skulle kunna spela in hela berättelsen, men jag hoppades och trodde att de åtminstone skulle släppa ett antal avsnitt och i en hyfsad takt. :fs1:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 10 dec 2013, 11:39

Myrica Gale skrev:
Bros skrev:

Trist. :aj1: Visst, det är mycket jobb att göra en radioteater och det fanns ju knappast nån chans att de skulle kunna spela in hela berättelsen, men jag hoppades och trodde att de åtminstone skulle släppa ett antal avsnitt och i en hyfsad takt. :fs1:

Ja jag vet inte hur dom kommer göra med det, det jag menade på är hur sånna här produktioner brukar bli :tshehe:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 10 dec 2013, 13:25

Bros skrev:
Myrica Gale skrev:
Bros skrev:

Ja jag vet inte hur dom kommer göra med det, det jag menade på är hur sånna här produktioner brukar bli :tshehe:

Aha. Ja, då får vi väl helt enkelt se hur det går. :aj4:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 03 jan 2014, 14:21

Bild

Past Sins

Twilight kidnappas av en sekt som har som mål att återuppväcka Nightmare Moon. Väl dolda inne i Everfree Forest påbörjar de sin mörka ritual. Celestia får dock nys om den och lyckas tillsammans med sina vakter avbryta den innan den har fullbordats. Allt verkar frid och fröjd ända tills Twilight återvänder till platsen någon dag senare och hittar ett litet svart föl som är skrämmande likt Nightmare Moon. Hennes beteende påminner dock på inget sätt om Nightmare Moon och hon verkar inte heller ha några av hennes minnen. Twilight bestämmer sig för att hon måste bli helt säker på att det verkligen är Nightmare Moon. Hon tar hand om fölet, som hon kallar för Nyx, och blir med tiden alltmer fäst vid henne.

Egentligen borde jag ha läst Past Sins redan för två år sedan. Istället har jag gått och väntat tålmodigt på att boken skulle komma. Däremellan hann berättelsen uppdateras för att stämma bättre överens med säsong två. Oturligt nog var jag bland de sista som fick sitt exemplar. När boken damp ner på min lokala Konsum-butik i mitten av november så var dessutom mitt lässchema ovanligt tjockt. Tack vare lite hetsläsning så lyckades jag få en lucka i slutet av december.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Pen Stroke vet verkligen hur man skriver! Han har en rik fantasi och både språk och handling flyter på i en jämn och behaglig takt. Vidare är han en av få fanfic-författare vars stil faktiskt skulle kunna passa teveseriens tänkta publik.

Det ska erkännas att jag aldrig känns mig så överdrivet lockad av Past Sins. Intrycket jag fick var att det var slice-of-life med en överdrivet adorkable OC (Nyx). Jag tenderar att föredra äventyr och shipping. Alla bilder på Nyx som praktiskt taget översvämmade EqD när berättelsen var relativt ny gjorde inte saken bättre. Faktum är att mina farhågor i princip besannades under de första kapitlen.

Sen når dock berättelsen sitt klimax och – vid Celestia! – det är som ett känslomässigt bombnedslag. Det enda som får mig att lägga boken åt sidan är det faktum att jag sitter och bölar som ett barn och inte vill förstöra min bok. Sen tittar jag på sidnumret och inser att jag bara har kommit en tredjedel av boken. Det jag hittills hade läst var egentligen bara inledningen. Först nu kom berättelsen igång på riktigt!

Har jag nämnt hur välavvägt tempot är? Det hade varit så lätt att låta händelserna löpa framåt antingen för fort eller för långsamt. Nu känns det dock som att alla händelser är viktiga för handlingen och att Nyx förändring sker i en rimlig takt.

Sen vill jag också nämna hur välskrivna många av berättelsens rollfigurer är. Twilights bitvis irrationella beteende kan förklaras med hennes ångesttendeser och hennes vördnad, närmast rädsla, för sin mentor Celestia. Celestia å sin sida plågas av det svåra moraliska dilemma hon ställs inför. Nyx transformation till Nightmare Moon (eller hur man nu väljer att se det) gör hennes tankar och handlingar väldigt kluvna. Det är fascinerande hur dessa två sidor kämpar mot varandra utan att de förklaras med något så tröttsamt som en personlighetsklyvning – dessa är alla tankar hos en och samma person.

5/5 – Would read again! :rdwub:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sockis » 03 jan 2014, 17:08

Älskar dig Hugo! Du är så bra på att beskriva saker och jag bara vill krama dig! :pp2:
Håller med till punkt och pricka om det Hugo skrivit, själv så har jag ju dock redan läst historien, gjorde det när den var ny men det var ju några år sen!
Och jag läser den ju nu igen, och det är kul att se på vilka sätt den har ändrats, även om det inte är stora förändringar så är det kul att minnas och märka skillnaderna.

Fullt betyg får den av mig med!
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Myrica Gale » 03 jan 2014, 17:52

Sockis skrev:Älskar dig Hugo! Du är så bra på att beskriva saker och jag bara vill krama dig! :pp2:

:tsblush:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav TEO » 03 jan 2014, 19:25

Myrica Gale skrev:Bild

Past Sins

Twilight kidnappas av en sekt som har som mål att återuppväcka Nightmare Moon. Väl dolda inne i Everfree Forest påbörjar de sin mörka ritual. Celestia får dock nys om den och lyckas tillsammans med sina vakter avbryta den innan den har fullbordats. Allt verkar frid och fröjd ända tills Twilight återvänder till platsen någon dag senare och hittar ett litet svart föl som är skrämmande likt Nightmare Moon. Hennes beteende påminner dock på inget sätt om Nightmare Moon och hon verkar inte heller ha några av hennes minnen. Twilight bestämmer sig för att hon måste bli helt säker på att det verkligen är Nightmare Moon. Hon tar hand om fölet, som hon kallar för Nyx, och blir med tiden alltmer fäst vid henne.

Egentligen borde jag ha läst Past Sins redan för två år sedan. Istället har jag gått och väntat tålmodigt på att boken skulle komma. Däremellan hann berättelsen uppdateras för att stämma bättre överens med säsong två. Oturligt nog var jag bland de sista som fick sitt exemplar. När boken damp ner på min lokala Konsum-butik i mitten av november så var dessutom mitt lässchema ovanligt tjockt. Tack vare lite hetsläsning så lyckades jag få en lucka i slutet av december.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Pen Stroke vet verkligen hur man skriver! Han har en rik fantasi och både språk och handling flyter på i en jämn och behaglig takt. Vidare är han en av få fanfic-författare vars stil faktiskt skulle kunna passa teveseriens tänkta publik.

Det ska erkännas att jag aldrig känns mig så överdrivet lockad av Past Sins. Intrycket jag fick var att det var slice-of-life med en överdrivet adorkable OC (Nyx). Jag tenderar att föredra äventyr och shipping. Alla bilder på Nyx som praktiskt taget översvämmade EqD när berättelsen var relativt ny gjorde inte saken bättre. Faktum är att mina farhågor i princip besannades under de första kapitlen.

Sen når dock berättelsen sitt klimax och – vid Celestia! – det är som ett känslomässigt bombnedslag. Det enda som får mig att lägga boken åt sidan är det faktum att jag sitter och bölar som ett barn och inte vill förstöra min bok. Sen tittar jag på sidnumret och inser att jag bara har kommit en tredjedel av boken. Det jag hittills hade läst var egentligen bara inledningen. Först nu kom berättelsen igång på riktigt!

Har jag nämnt hur välavvägt tempot är? Det hade varit så lätt att låta händelserna löpa framåt antingen för fort eller för långsamt. Nu känns det dock som att alla händelser är viktiga för handlingen och att Nyx förändring sker i en rimlig takt.

Sen vill jag också nämna hur välskrivna många av berättelsens rollfigurer är. Twilights bitvis irrationella beteende kan förklaras med hennes ångesttendeser och hennes vördnad, närmast rädsla, för sin mentor Celestia. Celestia å sin sida plågas av det svåra moraliska dilemma hon ställs inför. Nyx transformation till Nightmare Moon (eller hur man nu väljer att se det) gör hennes tankar och handlingar väldigt kluvna. Det är fascinerande hur dessa två sidor kämpar mot varandra utan att de förklaras med något så tröttsamt som en personlighetsklyvning – dessa är alla tankar hos en och samma person.

5/5 – Would read again! :rdwub:

Fan nu gör du ju mig sugen på att läsa boken också :derpy4:
Användarvisningsbild
TEO
Bare Flanked Filly

Inläggav Sockis » 03 jan 2014, 19:37

TEO skrev:Fan nu gör du ju mig sugen på att läsa boken också :derpy4:

Do eet! Den är bra! :pp2:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav DreamSnake » 03 jan 2014, 20:53

Sockis skrev:
TEO skrev:Fan nu gör du ju mig sugen på att läsa boken också :derpy4:

Do eet! Den är bra! :pp2:

Väldigt bra! :tscrazy:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

FöregåendeNästa

Återvänd till Twilight's Ponytails