Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller föreslå

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Re: Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller före

Inläggav Bros » 26 jul 2013, 08:24

Så har man börjat läsa fics igen :ppcrazy:

Läste klart näst senaste kapitlet av growing pains, det var bra :pp1:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 26 jul 2013, 16:03

Bros skrev:det var bra :pp1:

Spoiler: show
För att det äntligen händer något utöver fulla, lesbiska ponnyer som hånglar med varandra? :rdtongue:
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 26 jul 2013, 17:13

Myrica Gale skrev:
Bros skrev:det var bra :pp1:

För att det äntligen händer något utöver fulla, lesbiska ponnyer som hånglar med varandra? :rdtongue:

Nja inte bara :tshehe:
fick stanna till då och då för att försöka minnas vem som är vem och vad som hänt tidigare... var så länge sen man läste growing pains sist så man har ju glömt av vilka alla karaktärerna är :tshehe:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 06 aug 2013, 09:11

Kapitel 58 av Project Horizons ute nu. Får se om jag kan hålla mig från att läsa hela i ett svep. Annars lär det bli en sen kväll.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 08 aug 2013, 15:32

Så då har man läst lite igen :pp2:

läste senaste Kapitlet av Growing pains, hände en hel del i det kapitlet :pp2:

The Letter, en liten kort Vinyl & Octavia sadfic, helt ok.

An Affliction of the Heart, typ en shipfic mellan en OC och en changling som Drömmis tipsade om här post15131.html#p15131 :P
Var riktigt bra tycker jag :pp1:

Även läst senaste Then you Saw Her.

och sist men inte minst.... senaste How every shipfic would actually happen! :rdlaugh: den här gången tog dom itu med AppleMac!
hela 494 ord är den på! :sb2:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Sockis » 08 aug 2013, 16:57

Har också börjat komma igång lite igen med läsandet, har dock fortfarande inte läst Growing Pains på ett tag, bör verkligen göra det.

Det jag kände mig dragen till att läsa var faktiskt Playing With My Heart, för jag är en stackare som älskar sad-fics... :fs4:

Såg den på EqD och såg bilden som hör till och att den var sad och shipping, kunde inte låta bli den och mitt lässug gick igång. Den handlar om Vinyl som får veta att hennes ex Octavia, sen fyra år tillbaks, har hamnat i koma av en olycka. Vinyl har under dessa år blivit extremt populär, den största DJ i Equestria till och med, men hon överger snabbt sitt yrke och sin image för att försöka få tillbaks den hon anser vara hennes sanna kärlek. Hon börjar stanna i Octavias rum på sjukhuset 24/7, man får vara med i återblickar om hur saker gick till i dåtiden och man får se lite mer av Vinyls känslor.

Jag gillar den skarpt än så länge, den är dock inte slut, vet inte riktigt hur länge till den kommer hålla på. Vinyl känns som en karaktär, hon har mycket personlighet och storyn känns välgjord (enligt min standard). Lite coma cliché, men inte så farligt tycker jag, nu hoppas jag på att hitta fler sadfics att läsa, jag är sugen på mer tragedi! :tshehe:
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Myrica Gale » 08 aug 2013, 17:34

Sockis skrev:Har också börjat komma igång lite igen med läsandet, har dock fortfarande inte läst Growing Pains på ett tag, bör verkligen göra det.

Det jag kände mig dragen till att läsa var faktiskt Playing With My Heart, för jag är en stackare som älskar sad-fics... :fs4:

Såg den på EqD och såg bilden som hör till och att den var sad och shipping, kunde inte låta bli den och mitt lässug gick igång. Den handlar om Vinyl som får veta att hennes ex Octavia, sen fyra år tillbaks, har hamnat i koma av en olycka. Vinyl har under dessa år blivit extremt populär, den största DJ i Equestria till och med, men hon överger snabbt sitt yrke och sin image för att försöka få tillbaks den hon anser vara hennes sanna kärlek. Hon börjar stanna i Octavias rum på sjukhuset 24/7, man får vara med i återblickar om hur saker gick till i dåtiden och man får se lite mer av Vinyls känslor.

Jag gillar den skarpt än så länge, den är dock inte slut, vet inte riktigt hur länge till den kommer hålla på. Vinyl känns som en karaktär, hon har mycket personlighet och storyn känns välgjord (enligt min standard). Lite coma cliché, men inte så farligt tycker jag, nu hoppas jag på att hitta fler sadfics att läsa, jag är sugen på mer tragedi! :tshehe:

Jag har inte vågat läsa så många sadfics. Är rädd för att jag ska böla ögonen ur mig. :fs3: Det ser dock ut att vara en riktigt bra fic – ratingen är ju enastående.

Har läst en hel del "sad"-taggad TwiDash men det är ingen av dem som jag skulle kalla direkt för sad-fic.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sockis » 08 aug 2013, 18:41

Jag vet inte varför, men jag älskar tragiska saker, fics, anime, serier, you name it!
Och den ficen kan jag rekommendera starkt, älskar den hittills, hoppas bara den fortsätter starkt med.

Måste säga att det är ganska svårt att hitta riktigt bra sadfics dock dessvärre, men när det väl funkar så funkar det bra!

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Myrica Gale » 14 aug 2013, 12:14

Jag blev klar med bok åtta i The Wheel of Time redan den 10:e och det lämnar resten av augusti ledigt till att läsa annat. I juli klämde jag in The Empty Room och även denna gång hade jag tänkt läsa lite MLP-fanfiction.

Om ni har läst mina tidigare inlägg så borde shortskirtsandexplosions vi det här laget vara ett bekant namn. Hittills har jag bara läst hans längsta och mest episka fics The End of Ponies och Background Pony. Han har dock hunnit skriva en hel del annat också. På FIMFiction finns i skrivande stund 37 fics. Han skriver dessutom på ytterligare ett episkt magnum opus, av förmodat mer experimentell natur, under namnet Imploding Colon. Det känns konstigt att bara läsa de allra längsta berättelserna och flera av de kortare såg också väldigt intressanta ut.

The Numbers Don't Lie

I The Numbers Don't Lie så gräver CMC upp en magisk artefakt. När den aktiverats så gör den så att en siffra visas ovanför allas huvud som visar hur många gånger de har ljugit. Kalabalik uppstår snabbt i Ponyville. Celestia befinner sig lämpligt nog utomsocknes och kommer inte att återvända på ett par dagar. Vi får följa Twilight då hon iakttar en situation som hon inte kan lösa.

Detta är en av ett fåtal fics jag har läst som känns som att den hade fungerat som ett avsnitt. Konceptet är enkelt och berättelsen bara 20 tusen ord lång. Samtidigt går det inte att bara trycka ner moralkakor i halsen. Berättelsen tvingar till funderingar kring lögnens roll och funktion och varje ponny har sitt eget förhållande till den. SS&E har haft en tendens att totalt begrava sina berättelser i inåtvänd, filosofisk rappakalja. Här hålls det dock på en lagom nivå. Även om man kanske inte håller med om analysen så är det i alla fall intressant att läsa. Språket var inte heller så tungt så i de tidigare fics jag läst. Ordet "nebulous" är dock fortfarande en favorit.

Hello, Sedna

Detta är den typ av korta novell som varken har en början eller ett slut. Det är ett kort nedslag i en längre berättelse som vi inte får veta något om.

Twilight är ensam ombord på ett rymdskepp i jakt på spår efter andra civilisationer. Hon finner ett övergivet skepp i bana kring dvärgplaneten Sedna.

Väldigt udda. Det förundrar mig att någon skriver en sån här fic. Jag vet inte vad jag mer kan säga.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Sir Pinkius Piecius » 14 aug 2013, 19:13

Myrica Gale skrev:I The Numbers Don't Lie så gräver CMC upp en magisk artefakt. När den aktiverats så gör den så att en siffra visas ovanför allas huvud som visar hur många gånger de har ljugit. Kalabalik uppstår snabbt i Ponyville. Celestia befinner sig lämpligt nog utomsocknes och kommer inte att återvända på ett par dagar. Vi får följa Twilight då hon iakttar en situation som hon inte kan lösa.

Låter som en fic jag läste en gång, fast i den visade siffran hur många gånger ponnyn hade fått till det.
Don't ask me why I read it. :aj5:

Får ta och läsa TNDL då.
"Pray that there's intelligent life somewhere out in space, cause there's bugger all down here on Earth." -Eric Idle
Användarvisningsbild
Sir Pinkius Piecius
Newborn Foal

Inläggav Sockis » 14 aug 2013, 20:41

Låter lite intressant, får nog ta och läsa den, The Numbers Don't Lie dvs, fick mig att tänka på en jag läst där Sweetie Belle ser åt ponnyer har kvar att leva eller nått sånt.

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Bros » 15 aug 2013, 09:09

Läst lite igen:

Infallible
Celestia är perfekt, allt hon gör blir perfekt... och det irriterar henne! så efter en diskussion med Luna så bestämmer hon sig för att få nånting att gå galet! :pc:
Kort och rätt så rolig berättelse :tshappy:

An affliction of the heart: volume two
Fortsättningen på An affliction of the heart fortfarande bra och nu är det bara att vänta på att han ska bli klar med volume 3 :tshappy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Klimpen » 15 aug 2013, 10:32

Har aldrig varit någon som brytt mig nämnvärt om MLP fanfic.
Ska dock sakta börja känna mig fram i djungeln av fanfic. Min oskuld går till den omtyckta Vinyl and Octavia: University Days.

Återkommer med ett betyg efter jag läst en del!
Användarvisningsbild
Klimpen
Bare Flanked Filly

Inläggav Myrica Gale » 16 aug 2013, 17:30

Klimpen skrev:Har aldrig varit någon som brytt mig nämnvärt om MLP fanfic.
Ska dock sakta börja känna mig fram i djungeln av fanfic. Min oskuld går till den omtyckta Vinyl and Octavia: University Days.

Återkommer med ett betyg efter jag läst en del!

Intressant. Jag fick den som rekommendation och la till den till min vill-läsa-listan för bara en vecka sen. Ska bli spännande att höra vad du tycker.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 21 aug 2013, 20:08

Dags att berätta om vad jag har läst den sista veckan därför att varför inte? :rdtongue:

Scale

Återigen en berättelse av shortskirtsandexplosions – denna gång en Daring Do-fic. Både längden och purpurprosan ligger på en hanterlig nivå. Tyvärr visade sig detta dock vara den typ av berättelse jag verkligen inte tål – där hela berättelsen bygger på ett stort mysterium som långsamt nystas upp och avslöjas mot slutet. Det är dock inte som i en deckare där huvudpersonen aktivt löser problemet utan istället fungerar huvudpersonen som en gnista som utlöser en serie händelser utom dess kontroll genom att helt enkelt vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. (Tad Williams böcker lider exempelvis mycket av detta.)

Jag har nu kommit genom 2/3 av berättelsen och den är en enda lång transportsträcka utan dialog där Daring snubblar över Myst-liknande pussel av allt mer episka mått. Allting förblir mystiskt och obegripligt. Det enda som får mig att fortsätta läsa är envishet och en viss förhoppning om att slutet ska vara så pass bra att det gör alltihop värt det.

Just a Couple of Ponies

Det första kapitlet av den här ficen dök upp på Fimfiction två dagar efter att jag börjat läsa Scale och jag kände att jag var tvungen att läsa det omedelbums. Sedan dess har ytterligare två kapitel släpps – ett så sent som idag. Det är en shipfic som utforskar polyamori, dvs en kärleksrelation mellan fler än två ponnyer. När jag nu tänker efter så är jag lite förvånad att så få författare till synes har vidrört detta ämne tidigare.

Vid berättelsens början så är Twilight och Applejack redan ett par. Deras vänner börjar dock lägga märke till att Rainbow Dash tenderar att haka på varje gång de två hittar på något. Efter lite försiktigt luskande för att ta reda på vem av dem Rainbow ovetandes har kärat ner sig i så når de det något oväntade svaret: båda två!

Då berättelsen bara precis har kommit igång så har jag inte så mycket att säga annat än att den är charmig och välskriven. Ber att få återkomma med mera.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 24 aug 2013, 16:26

Ett potentiellt problem som man kan drabbas av när man läser fanfiction i digitalt format är att bristen på sidor gör att man tappar känslan för berättelsens längd. I bästa fall finns det, som på Fimfiction, en word count. Men hur mycket är 50 tusen ord? – eller 100 tusen? 200 tusen? Och var går gränserna mellan novell, kortroman och roman?

Allt detta diskuterar bats i sin informativa bloggpost "Understanding Word Counts, OR: What The Hell Does Forty Thousand Words Mean, Anyway?", där han gör jämförelser med mer kända berättelser (de är kortare än ni tror). Väl värd att läsa.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 04 sep 2013, 19:01

Redan i lördags såg jag indikationer på att kapitel 59 av Project Horizons var på väg. Det släpptes dock först natten mellan söndag och måndag och jag upptäckte det först när jag kommit till jobbet. Så det fick bli till att läsa det under tisdagen och det var med nöd och näppe som jag blev klar med det innan jag somnade.

Mycket handling den här gången – mycket handling som i "ponnyer som bara sitter och pratar med varandra".

I övriga nyheter så finns nu hela Fallout Equestria uppe på Fimfiction. Wordcounten landade på 620 295, aningen mer än vad mina unix-verktyg påstod.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav DreamSnake » 04 sep 2013, 20:41

Och snart börjar Hugo fråga mig om hur långt jag har läst Project Horizons och jag kan svara att jag inte gjort några framsteg. :ppcrazy:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Myrica Gale » 04 sep 2013, 22:11

DreamSnake skrev:Och snart börjar Hugo fråga mig om hur långt jag har läst Project Horizons och jag kan svara att jag inte gjort några framsteg. :ppcrazy:

Det kräver stor viljestyrka för att låta bli. :tsblush:

Ska också nämna att jag precis anmälde mig för en kopia av Twilight's List i bokform. Jag avstod vid första tryckningen delvis på grund av priset men när jag såg slutresultatet så ångrade jag mig. Det är en inbunden bok med både skyddsomslag och illustrationer (och den ser dessutom ut att vara satt i Garamond). Som tur är verkar det bli en andra tryckning nu i höst. Men visst, ca 500 kr är fortfarande mycket för en bok på gissningsvis 150 sidor.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 09 sep 2013, 16:17

Så har man läst en del igen :ppcrazy:

...But the Kitchen Sink
Rainbow Dash blir kär i en diskbänk... japp :tshehe:
Lite smårolig.

My Little Mommies
Lite små spoiler men:
Mane 6 är i Manehattan när dom får en förfrågan av Celestia att undersöka en övergiven herrgård väl där så råkar dom aktivera en spegel som slår ut dom alla och när dom vaknat till liv igen så ligger det tre föl vid dom.
Så nu har dom tre föl att ha hand om och inte blir det bättre av att mörka krafter har sina egna planer för fölen.

Ficen är inte klar än men senaste kapitlet släpptes i Mars :/
Personligen så tycker jag inte att den var nå vidare och kommer nog inte läsa nå mer av den när det kommer nåt nytt till den.
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

FöregåendeNästa

Återvänd till Twilight's Ponytails