Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller föreslå

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

Re: Fanfics tråden, för alla fanfics du vill läsa eller före

Inläggav Myrica Gale » 30 apr 2013, 18:41

5 000 000 !!!

Kapitel 55 av Project Horizons släpptes sent i söndags. I och med det så har jag nu passerat fem miljoner ord MLP-fanfiction. :aj5:

Det känns rätt passande att det var just Project Horizons som tog mig över målet med tanke på att den ensam stått för över en miljon ord.

Nästa miljon kommer nog att dröja ett bra tag – men jag tvivlar inte ett dugg på att det kommer att hända. Exempelvis så måste jag ju läsa Past Sins när boken väl kommer så småningom.
Fandom Gayness Rating: 67.4%
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav DreamSnake » 30 apr 2013, 18:46

Myrica Gale skrev:5 000 000 !!!

Kapitel 55 av Project Horizons släpptes sent i söndags. I och med det så har jag nu passerat fem miljoner ord MLP-fanfiction. :aj5:

Det känns rätt passande att det var just Project Horizons som tog mig över målet med tanke på att den ensam stått för över en miljon ord.

Nästa miljon kommer nog att dröja ett bra tag – men jag tvivlar inte ett dugg på att det kommer att hända. Exempelvis så måste jag ju läsa Past Sins när boken väl kommer så småningom.

Väldigt imponerande. :rdwub:
Ingen aning om exakt hur många ord jag är uppe i i Fanfic väg. :trixie:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Bros » 30 apr 2013, 23:34

Myrica Gale skrev:5 000 000 !!!

Huzzah och sånt! :ppcrazy:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Laddercat » 30 apr 2013, 23:41

DING! :sb2:
What's a webpage? Something ducks walk on?
Bild
Thou lump of foul deformity!
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Myrica Gale » 08 maj 2013, 07:14

Nya kapitel av The Winds of Change och Growing Pains ute nu! :omg:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 14 maj 2013, 22:29

Som de flesta av er vet vid det här laget så tycker jag inte bara om att läsa utan att även föra detaljerad statistik över läsandet. En av följderna blir att jag då och då sitter och funderar vad jag kan göra av siffrorna. Idén jag fick den här gången var att göra en graf över samtlig pony-fiction (och endast pony-fiction) jag har läst, från början fram till idag. (Svackorna indikerar därmed som regel perioder då jag har läst annat.)

Flera av de längsta ficarna har lett till riktig maraton-läsning över sommar- och jul-ledigheterna. Därför kunde det vara spännande att markera några av dem i grafen. Jag hoppas att ni kan finna resultatet både spännande och underhållande och inte enbart som ett tecken på en sjuklig självupptagenhet. (1 sida = 350 ord.)

:derpy1:

Bild
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 29 maj 2013, 21:23

För några veckor sedan utlyste TwiDash-gruppen på FIMFiction en duell mellan två av sina författare. De fick i uppdrag att skriva vars en TwiDash-fic och därefter är det upp till gruppens medlemmar att utse en vinnare. Omröstningen började för någon dag sedan och jag bestämde mig för att ta en paus i mitt ordinarie schema och ta tillfället i akt att fylla på mina TwiDash-depåer. Jag kan för övrigt tillägga att ställningen hela tiden har varit otroligt jämn. När jag väl lade min röst så stod det 108–107.

Innan jag går in på och diskuterar vardera berättelse separat så tänkte jag först nämna några saker de har gemensamt. De är båda ungefär lika långa och ingen är längre än vad den behöver vara. Med andra ord så utforskar de den idé som ligger till grund för berättelsen utan några större krusiduller och nöjer sig med det; de fylls inte ut med en massa sidohandling eller utsvävande purpurprosa. Vidare så är båda av typen reciprok hurt/comfort, så förvänta er med andra ord en rejäl dos lesbiska ponnyer som gråter i varandras hovar.

Unrequieted

Twilight är en vetgirig ponny som är på ständig jakt efter svar. I synnerhet är det en fråga som har gnagt henne under långt tid. Dock är kanske vissa frågor bäst lämnade obesvarade. När det svar hon finner lämnar henne helt förkrossad så kämpar hennes vänner för att finna ett sätt att trösta henne. I synnerhet en ponny har dock bestämt sig för att inte ge upp.

Det börjar kännas som att det finns en ganska begränsad mängd olika upplägg för en shipfic – i synnerhet om den ska hålla sig inom gränsen för en novell. Att jag i slutänden valde att ge den här berättelsen min röst var för att den var så så pass originellt och därför kändes som en frisk fläkt. Annars blir det väldigt ofta bara "Oj, så vi har varit kära i varandra utan den andras vetskap i ett halvår? Kom, låt oss göka!".

Little Wonders

Twilight och Rainbow har båda haft svårt att få sina nya liv att fungera efter händelserna i säsong tre. De drar sig undan för att få vara ifred men istället så stöter de på varandra.

Den här berättelsen var på intet sätt sämre än den förra; den kändes bara aningen mer standard. I synnerhet är jag imponerad av hur väl den knyter an till händelser i säsong tre. För den som främst är ute efter feels så tror jag att den här berättelsen har mer att erbjuda.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 07 jun 2013, 23:07

Jag var ute och ölade med en gammal kompis. Av någon outgrundlig anledning så fick jag för mig att berätta om ponny-fanfics i allmänhet och Project Horizons i synnerhet:

Bild

Jag: "Det här är Blackjack. Hon har förlorat alla sina ben och fått dem ersatta med cybernetiska delar. Men hennes könsorgan är i alla fall intakta."
Kompisen: "Och det är centralt för handlingen?"
Jag: "Ja."

:tsfh:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Laddercat » 09 jun 2013, 00:51

Myrica Gale skrev:Jag var ute och ölade med en gammal kompis. Av någon outgrundlig anledning så fick jag för mig att berätta om ponny-fanfics i allmänhet och Project Horizons i synnerhet:

Bild

Jag: "Det här är Blackjack. Hon har förlorat alla sina ben och fått dem ersatta med cybernetiska delar. Men hennes könsorgan är i alla fall intakta."
Kompisen: "Och det är centralt för handlingen?"
Jag: "Ja."

:tsfh:

Jag tror jag förstår PH mer än förut nu
Bild
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav Myrica Gale » 09 jun 2013, 10:03

Laddercat skrev:Jag tror jag förstår PH mer än förut nu

:rdlaugh:

Och så lite nyheter:

• Vinnare i TwiDash tävlingen ovan blev Little Wonders av bats med en rösts marginal. Det var med andra ord olidligt spännande in i det sista.

Sida 46 av Background Pony-serien har släppts och den är verkligen urläcker. Börja läs den om ni inte redan gör det.

• shortskirtsandexplosions skrev ett blogginlägg på FIMFiction om sin resa in i MLP-fandomet. Som vanligt när det är han som skriver så blev det en rejäl mur av text: 18 735 ord.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 18 jun 2013, 19:16

Borde kanske lägga detta i en egen tråd men… orka palla!

Hur som helst – jag bestämde mig för att läsa en av de officiella MLP-böckerna.

Bild

Berättelsen är på drygt 12 000 ord och går därmed kvickt att läsa (för en vuxen).

Från vad jag förstått sen tidigare så skulle den innehålla bitar av Cadance bakgrundshistoria och dessutom en hel del brony-fanservice.

Jag får se om jag skriver en lite mer utförlig recension senare. Tills vidare så nöjer jag mig att säga att den var för simpelt skriven för att ge mig något av värde. Språket, handlingen och karakteriseringen var så banala att de blev plågsamt. Dessutom har boken en irriterande egenhet att hela tiden påminna läsaren om olika nyckelhändelser i teveserien och vilka de olika ponnyerna är. Jag kommer troligtvis inte att läsa något mer ur samma bokserie.

Ja, jag vet att detta är en bok skriven för barn i åldern 4–8. :trixie2: Det ändrar inte mitt omdöme.

Ja, ni kan sluta skratta nu. :trixie:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Bros » 18 jun 2013, 19:59

Myrica Gale skrev:Dessutom har boken en irriterande egenhet att hela tiden påminna läsaren om olika nyckelhändelser i teveserien och vilka de olika ponnyerna är.

Urrrghh... hatar när fanfics har med sånt :tsdnw:
Användarvisningsbild
Bros
Alicorn

Inläggav Laddercat » 19 jun 2013, 12:33

Myrica Gale skrev:Borde kanske lägga detta i en egen tråd men… orka palla!

Hur som helst – jag bestämde mig för att läsa en av de officiella MLP-böckerna.

Bild

Berättelsen är på drygt 12 000 ord och går därmed kvickt att läsa (för en vuxen).

Från vad jag förstått sen tidigare så skulle den innehålla bitar av Cadance bakgrundshistoria och dessutom en hel del brony-fanservice.

Jag får se om jag skriver en lite mer utförlig recension senare. Tills vidare så nöjer jag mig att säga att den var för simpelt skriven för att ge mig något av värde. Språket, handlingen och karakteriseringen var så banala att de blev plågsamt. Dessutom har boken en irriterande egenhet att hela tiden påminna läsaren om olika nyckelhändelser i teveserien och vilka de olika ponnyerna är. Jag kommer troligtvis inte att läsa något mer ur samma bokserie.

Ja, jag vet att detta är en bok skriven för barn i åldern 4–8. :trixie2: Det ändrar inte mitt omdöme.

Ja, ni kan sluta skratta nu. :trixie:

Jag känner mig uppmanad

Det finns inga compilations på Nelsons skratt :sad:
Bild
Användarvisningsbild
Laddercat
L337 p0N-y 13

Inläggav DreamSnake » 22 jun 2013, 08:27

Nytt kapitel utav Fallout Equestria : Project Horizons? (Enligt EQD).. Jag måste verkligen läsa ikapp den nu... :aj2:
~~~~Open up mr. Mailbox its time for your breakfast!~~~~
http://dreamsnake.deviantart.com/ and the owner of http://ask-stoner-spike.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DreamSnake
Full-fledged Brony

Inläggav Myrica Gale » 22 jun 2013, 10:26

DreamSnake skrev:Nytt kapitel utav Fallout Equestria : Project Horizons? (Enligt EQD).. Jag måste verkligen läsa ikapp den nu... :aj2:

Najs! Jag såg tecken på att det var på väg att läggas upp igårkväll. Ska ladda ner det bums. Får se om jag hinner läsa hela under dagen. :pp2:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 23 jun 2013, 00:04

Myrica Gale skrev:Får se om jag hinner läsa hela under dagen. :pp2:

Ska man vara strikt så är svaret nej (eller möjligen nja). Var iväg under dagen, lyssnade på Bronyville på kvällen och kom inte igång med att läsa förrän sent. Blev klar 00:40.

Så hur var kapitel 56? (Inga direkta spoilers nedan men jag lägger det i en spoiler-ruta i alla fall.)

Spoiler: show
Tydligen hänger kapitel 55–57 ihop och var från början tänkta som ett kapitel. 55 och 56 innehåller båda förhållandevis mycket handling och lite hjärndött våld – vilket jag uppskattar. Det känns skönt varje gång handlingen rör sig ordentligt framåt och än mer så när det dröjer så pass länge mellan uppdateringarna.

Blackjack är för övrigt än mer pervers än vanligt. :derpy1:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 27 jun 2013, 15:19

(Vet inte riktigt om den här bilden passar bäst här eller i bild-tråden.)

Jag får alltmer en känsla av att ponyKillerX är ett fan av shortskirtsandexplosions MLP-fanfics.

Bild

Vissa referenser förstår man direkt om man har läst The End of Ponies och Background Pony. Andra kräver att man vet mer om shortskirtsandexplosions – som att han är en Appledasher. (ponyKillerX däremot verkar allmänt föredra Twixie.)

Hur som helst så tyckte jag att det var en kul bild. :sb2:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 13 jul 2013, 11:36

Kapitel 57 av Project Horizons ut nu! Sombre måtte ha skrivit så att pennan glöder – det är bara tre veckor sedan det förra kapitlet.

I övriga nyheter: Jag blev klar med bok 7 i The Wheel of Time redan den 9:e. Det lämnar mig fri att läsa lite annat under resten av månaden. De närmsta dagarna tänkte jag ägna åt att läsa om The Empty Room. Jag läste den ursprungligen i november 2011. Berättelsen hamnade dock på is och det dröjde nästan ett halvår innan de sista kapitlen dök upp. Vid det laget hade jag glömt så pass mycket av handlingen att det kändes bäst att läsa om den helt. Sen har det bara aldrig blivit av.

Ett annat projekt jag skulle vilja ta mig an är att läsa om Growing Pains. Det är snart två år sen jag började läsa den och jag skulle definitivt behöva fräscha upp minnet. Även om jag har skrivit en del kommentarer om några av de senare kapitlen så har jag aldrig fått till en regelrätt recension – något jag borde då detta trots allt är min favoritfic. Planen är att för första gången prova på att föra en läsdagbok medan jag läser och skriva ner mina tankar om varje kapitel. Detta är dock ett projekt som skulle ta en hel månad i anspråk och knuffa mitt Wheel of Time-läsande ur fas. Vi får se om jag kanske gör det i alla fall.

Slutligen, lite goda nyheter om The End of Ponies. SS&E kände att han har lite för mycket idéer och därför tappat fokus i sitt skrivande. Därför har han gjort en lista över vilka projekt han ska jobba på fram till årsskiftet. Ett av dem är nästa arc av End of Ponies – den som skulle ha släppts för 1½ år(!) sedan. Jag har fått tag i både version 1 och 2 och har funderat på att läsa den senare av dem för att stilla min nyfikenhet. Det är dock en rätt maffig textmassa som jag ändå skulle bli tvungen att läsa om vid ett senare tillfälle.
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 22 jul 2013, 21:14

Luna spank my withers!!! Fallout Equestria har lagts upp på FIMFiction! :ppgasp:

https://www.fimfiction.net/story/119190/fallout-equestria

Trodde aldrig att detta skulle hända! :rdwow:
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

Inläggav Myrica Gale » 23 jul 2013, 22:19

The Empty Room

Jag började ursprungligen att läsa The Empty Room i november 2011. Berättelsen hamnade dock på is och det dröjde nästan ett halvår innan de sista kapitlen dök upp. Vid det laget hade jag glömt så pass mycket av handlingen att det kändes bäst att läsa om den helt. Sen blev det bara aldrig av.

Detta var tidigt i min fanfic-bana och det blev den näst längsta fanfic jag dittills hade läst. Jag hade på den tiden en tendens till vansinnesläsning och jag klämde de 19 första kapitlen på 3 dagar. När jag nu läser om den så kan jag se varför: det är en lättläst berättelse med högt tempo som med sina många tvära kast snabbt griper tag i en.

Nightmare Moon är besegrad och Luna är tillbaka i sin roll som prinsessa i Canterlot. En dag trillar hon plötsligt över en mörk hemlighet som legat gömd för slottets övriga invånare i 20 år. Medan känslorna svallar så börjar gamla fiender vakna till och sätta sina planer i verket. Mane Six beger sig till Canterlot för att assistera prinsessorna men situationen ter dem sig snart övermäktig. En brokig skara ponnyer kommer till deras undsättning – men saker och ting är sällan som de först verkar och vem kan de egentligen lita på?

(En betydande del av berättelsen kom till i gapet mellan säsong 1 och 2. Därmed existerar exempelvis inte Cadance och Shining Armor.)

Tycker ni att det är för lite information så är här en mild spoiler av de första kapitlen:
Spoiler: show
Den hemlighet som uppdagas är att Celestia för ca 20 år sedan fick en dotter. Nu är hon dock försvunnen, hennes rum är förseglat och dolt med magi och allas minnen av henne har utplånats. Twilight tillkallas för att undersöka saken men blir mördad av en okänd förövare. I förtvivlan försöker Celestia väcka henne till liv igen men skapar istället en ond kopia vid namn Twilight Spark.

Vid min ursprungliga genomläsning så klagade jag lite på att tempot var för högt och språket för korthugget – att jag hellre hade läst något som var mer segdraget och utbroderat. Nu känner jag dock att stilen är perfekt för den här berättelsen. Språket är inte särskilt utbroderat, men inte heller korthugget och stelt. Sen är jag medveten om att många, författaren inkluderad, tycker att det är väl mycket purpurprosa – men det säger väl en del om mina referensramar.

Berättelsen har ett stort persongalleri och varje kapitel hinner byta berättarperspektiv många gånger. Handlingen är dock upplagd så att det är väldigt mycket som händer parallellt – så det är något som verkligen kräv för att hålla ihop berättelsen. Det gör att handlingen känns tajt och förmedlar en känsla av att det brådskar. Enda gången då tempot haltar och det börjar kännas en aning segt är de två sista kapitlen. Här drar författaren ut på handlingen lite väl mycket.

En annan sak som drog mig till berättelsen var att konceptet ponnyer plus mörk handling fortfarande var något nytt och annorlunda. Kontrasten räckte för att sparka igång en hel rad med känslor inom mig. Med de referensramar jag har nu så skulle jag vilja påstå att den genomgående inte är så farligt mörk. Tonen är hyfsat lättsam i förhållande till vad som faktiskt händer. Däremot är författaren rätt duktig på att röra om känslorna emellanåt genom att då och då stoppa in scener som kan framstå som förvånansvärt mörka.

Equestria Daily hittade på specialgenren "rollercoaster" för att beskriva berättelsen. Förutom att vara en känslomässig berg- och dalbana så bjuder den även på många tvära kast och vändningar. De kommer dock sällan från en klar himmel – antingen känns de helt motiverade för handlingens skull eller så har de antytts vid tidigare tillfällen. (Jag känner att upplägget är sådant att jag kan säga detta utan att spoila ficen för folk.) Resultatet är en berättelse som får en att sitta som på nålar och är svår att lägga ifrån sig.

I mina tidigare kommentarer så klagade jag på alla skämt och referenser i de tidiga kapitlen. Jag vet nu att författaren till en början strävade efter en mer humoristisk berättelse men ganska snart bestämde sig för att ge den en något seriösare ton. Den senare är också mer i linje vad jag själv hade förväntat mig av berättelsen. Visst, det skämtas fortfarande en del, men det är inte alls fullt så påträngande.

Slutligen vill jag nämna att The Empty Room också kommer med ett 1:a april-kapitel samt en beskrivning av arbetet med att skriva berättelsen.

Jag kan varmt rekommendera The Empty Room till dem som är ute efter något mörkt och fartfyllt och som kanske gärna undviker överdrivet långa berättelser med ett så avancerat språk att det kräver en ordlista. (Därmed inte sagt att den på något sätt är kort.)
Användarvisningsbild
Myrica Gale
Alicorn

FöregåendeNästa

Återvänd till Twilight's Ponytails