En fanfic av mig

Allt om litteratur, kanske till och med från Twilights eget bibliotek~

En fanfic av mig

Inläggav Sockis » 05 okt 2011, 00:06

Ehum, ja, jag tänkte faktiskt fråga ifall någon skulle vilja vara en proofreader eller dylikt för en framtida ponyfic jag hade tänkt att göra.

För detta behöver jag folk som är bra på engelsk grammatik, inte har något emot att läsa lite längre historier som har en del groteska scener, i groteska scener menar jag sådant som smärtfull död och liknande.

De tags jag har tänkt att ha är hittils Grimdark och Sad, jag hade även tänkt basera min historia lite på System Shock 2, löst baserat dvs.

Men som sagt, om någon är intresserad, skriv en kommentar eller skicka PM.

Detta är ett projekt jag tänkt börja inom snart, troligen nästa vecka.

Tack för att ni läste ^^

[Sad][Sci-Fi][Adventure][Grim-Dark]
---------------------------
Prolog
Kapitel 1
Kapitel 2
Obey the mighty Alfalfa monster Celestia~

ph'nglui mglw'nafh Celestia Canterlot wgah'nagl fhtagn

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Re: En fanfic av mig

Inläggav Lilla Kissen » 05 okt 2011, 13:04

Jag läser gärna dina berättelser. Jag har alltid varit duktig på engelsk grammatik då jag läser mycke böcker på engelska.
Lilla Kissen
Cutie Marked Filly

Inläggav Sockis » 05 okt 2011, 19:56

Låter awesome ^^
Jag har börjat lite smått på prologen nu och säger till när det är färdigt att läsa!

Tack :3

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Ostbullen » 05 okt 2011, 21:08

Har inget emot blod och sånt vanligvis(läser typ bara sånt annars), men är inte speciellt förtjust i det när ponies är inblandade :( Kommer dock att läsa för att det är awesome att det är någon man "känner" som skrivit den :P
Bild
The night was black, the moon was green;
and around the edge came the poop machine.
A shot was fired, a scream was heard,
and a man was killed by a flying turd.
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav Sockis » 05 okt 2011, 21:37

Förlåt, jag känner mig lite elak som redan vet några jag har som tyvärr kommer dö ;n;

Men jag är tacksam att du vill läsa det iaf, jag hoppas att jag kan få ihop något som är bra nog att komma upp på ED :3

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Sockis » 05 okt 2011, 22:13

Sådär, nu har jag skrivit igenom prologen, ge mig all kritik ni kan och vad ni tycker jag kan förbättra!
Det är min första ordentliga fanfic så :3

Hoppas det som finns än så länge nöjer er lite iaf!
Lägger länken här och i HI

https://docs.google.com/document/d/1HiR2Pv5i9bnY-NxYK4qVJGPHyeN1FpmaAM5L7zl2CbA/edit?hl=sv

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Ostbullen » 06 okt 2011, 13:46

Oh fett! Ska ta och läsa den ikväll när jag ska sova tror jag, shock pony! \o/
Bild
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav Sockis » 06 okt 2011, 20:21

Det låter bra, läs på :3

Men vänta dig inte för mycket, det är en prolog och jag vet inte hur bra den är =x

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Ostbullen » 06 okt 2011, 22:15

Ok har läst nu och ska ge ett litet utlåtande:
Du är definitivt väldigt duktig på att skriva och du beskriver miljöer sam fångar karakärer på ett väldigt bra sätt! Både Rbd och Applejack känns väldigt troliga och det känns som att du kan skapa en väldigt fångande fanfic bara du vill! Jag kan dock inte uttala mig över storyn så mycket då det bara är en prolog änsålänge så det ska bli intressant att se vad du gör med det första kapitlet!

Det enda jag kan klaga på är att du har ett litet fel precis i början av prologen som kan behövas göras vid :P

Keep up the good work!
Bild
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav Sockis » 06 okt 2011, 22:28

Åh, tack så mycket, det gläder mig att få så bra feedback ^^

Men, vad var det för fel i början av prologen då? Om du hittar så får du gärna skriva vad det är med xD

Och jag ska absolut fortsätta på serien, men det blir först efter helgen så jag kan lägga mer tid på det än jag kan atm ^^

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Ostbullen » 07 okt 2011, 05:41

"It was a nervous and at the same time relieved." den meningsuppbygnaden fungerar inte riktigt? Eller så är det bara jag som är sämst.
Bild
Användarvisningsbild
Ostbullen
Trixie's Star Pupil

Inläggav Sockis » 07 okt 2011, 11:02

Åh, jag som läste igenom den en extra gång igår och fixade lite fel, så missade jag det xD
Det är därför man har proof readers :3

Låter "It was nervous and at the same time had a tinge of relief." bättre? Eller har du förslag på andra sätt att ordna det? ^^

Tack :3

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Sockis » 12 okt 2011, 18:49

Har uppdaterat slutet på den och lagt till lite och har nu börjat på första kapitlet ifall ni fortfarande är intresserad att följa storyn? =x

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Tortellini » 12 okt 2011, 19:16

Kan absolut ta en koll på det här! Är ingen fanfic-läsare, men man hjälper väl alltid en brony i nöd, speciellt när det handlar om Ponys, i alla dess... öh, former!
Plus, att läsa och rätta engelska är alltid KUL!

Jag återkommer när jag läst prologen...
Party SOFT, But PINKIE STYLE!
Användarvisningsbild
Tortellini
L337 p0N-y 13

Inläggav Sockis » 12 okt 2011, 19:18

Tack, ge mig all kritik du kan, jag vill att det ska vara så bra som möjligt!

Nu är prologen lite kort, men det är ju en prolog iaf och jag kommer fläska på lite mer i kapitlen.

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Tortellini » 12 okt 2011, 19:37

Så, nu har man läst den!

För det första, en VÄLDIGT bra miljöbeskrivning, sånt gillar jag! Tyvärr är det många som missar sådant i berättelser, både amatörer och proffs :D
Nu är jag en en ganska rejäl "Grammar Nazi" då jag gillar det engelska språket, och ofta pratar det mer än svenska ;).
Hur som helst...
Det finns en del grammatiska fel, som till exempel med bara ett "o" i "to" där det borde vara två för "too", men de är ganska få.
Fram för allt finns det många ställen där jag skulle använda andra ord eller meningar, som till exempel en tidig en;
"It was nervous and at the same time had a tinge of relief."
Här skulle jag exempelvis rekommendera "The sigh sounded a bit nervous, but also kind of relieved". Låter lite mer balanserat, då Applejacks suck skulle vara LITE nervös, men också en aning lättad, annars blir det nästan lite orealistiskt
(Bra idé Tortellini, prata om att något är orealistiskt när Ponys kan göra magi med horn och flyga...)
En annan sak jag vill säga är att du skulle kanske referera tillbaka lite mer på föremål, karaktärer och händelser istället för att bara tro att vi är helt säkra på att vi vet vad du menar. Och kanske inte luta sig på "modern teknik" med ponys för mycket, det har vi MAGI för!

Jag ska också erkänna en sak, jag är VÄLDIGT svag för Fallout-fanfics. Har läst den där "Fallout Equestria" med stort nöje. Författaren där använder en trevlig blandning av modern teknik och magi. Ett tips vore att läsa lite i den, då System Shock och Fallout kan nog hämta lite trevliga referenser bland varandra!

Ledsen för lång post, men du vet, LOVE and TOLERANCE!
Användarvisningsbild
Tortellini
L337 p0N-y 13

Inläggav Sockis » 12 okt 2011, 19:48

Först och främst, tack för att du visar sådant intresse för det!

Jag kan mycket väl tänka mig att jag har gjort en del missar lite varstans, är inte alltid helt säker på den korrekta versionen av vissa ord, det är bra att du säger detta.
Och den meningen har jag tänkt på och försökt få ordning på, jag fick den inte att låta bra xD

Sen det med att referera mer, hur menar du, att jag ska beskriva dom mer eller skriva mer om dom?
Det kommer vara mer magi implementerat men det kommer i grund och botten vara mycket uppbyggt via maskinerier och teknologi.

Den är ganska tunn nu så jag har funderat lite på att först och främst skapa några kapitel för att få känslan över att skriva och få fram mer av storyn för att senare komma tillbaks och göra om, lägga till mer och förbättra tidigare kapitel, så att jag inte fastnar för mycket.

Tack för all kritik! :D

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Saintspirit » 12 okt 2011, 19:53

Har egentligen ganska svårt för Grimdark-fanfic (blev t.ex. halvt förstörd av ångest efter att ha läst Past Sins), men jag kan väl försöka försiktigt, antar jag... På kommentarerna verkar den ju iallafall bra.
Bild
Saintspirit
Cutie Marked Filly

Inläggav Sockis » 12 okt 2011, 19:55

Jag kan säga att den kommer inte bli grimdark än på några kapitel, troligtvis, jag är inte helt säker, jag är en sån som brukar låta det flöda och se hur berättelsen sedan får en egen skepnad typ, eller hur man ska säga ^^'

Men jag lovar att när det finns grimdark i ett kapitel så kommer jag varna

◕ ‿‿ ◕
Användarvisningsbild
Sockis
Admin

Inläggav Tortellini » 12 okt 2011, 20:00

Man tackar för tacken om ens intresse! Som sagt, alltid kul att hjälpa till med sådant här, speciellt när man får vara med och se något utvecklas och kunna säga att man var med från början :D

Din idé om att skriva några kapitel och sedan gå tillbaka och fixa låter jättebra! Något jag också brukar göra när jag har skriver olika berättelser, en vinnande taktik när något inte har en riktigt tidsgräns!

Och med referens, glöm det. Nu när jag läst igenom det igen märkte jag att det inte var något. Det var jag som tänkte fel! Det var några grejer med hur du markerade var någon pratade eller tänkte tog slut, men jag såg vad det var för tecken :oops:

Men jag nämnde inte en sak jag hittade, en av de bästa saker jag läst på länge, verkligen!
"Twilight chuckled quietly at this, Rainbow was always quick to brag about her abilities, but to her defense, she didn't brag about something that wasn't true."
Det. Var. AWSOME! Plus, att använda "chuckle" istället för "laugh" är alltid ett stort plus i mina ögon!
Användarvisningsbild
Tortellini
L337 p0N-y 13

Nästa

Återvänd till Twilight's Ponytails